Tesla-verkoop nog altijd niet hersteld in april 2025
De dalende verkoop van Tesla in Europa zette zich ook in april 2025 verder.
Toen in februari 2025 de eerste verkoopcijfers van 2025 binnen kwamen, bleken dramatische resultaten voor Tesla met dalingen tot 75% in sommige Europese markten.
Tesla-supporters waren er toen als de kippen bij om te stellen dat het slechts wachten was op enkele schepen met een vracht Tesla’s die zouden aankomen in de Europese havens, en dat de resultaten dan wel zouden opveren.
Ondertussen rollen de cijfers van april 2025 binnen, en er is nog altijd geen verbetering zichtbaar.
Uit cijfers van ACEA blijkt dat het aantal inschrijvingen van nieuwe 100% elektrische auto’s op Europees niveau toegenomen is met maar liefst 26,4% tijdens de eerste 4 maanden van 2025. In totaal werden er in Europa 558.262 nieuwe elektrische auto’s ingeschreven van januari 2025 tot en met april 2025.
OOK INTERESSANT: Alle nieuwe elektrische auto’s die binnenkort op de markt komen
Die winst valt echter niet toe te schrijven aan Tesla. De Europese Tesla-inschrijvingscijfers daalden in april 2025 52,6% ten opzichte van april 2024. In de periode januari – april 2025 daalden de inschrijvingscijfers voor Tesla 46,1% ten opzichte van de periode januari – april 2024.
De leveringen van de vernieuwde Model Y zouden in mei nu echt wel op gang gekomen moet zijn, dus de kans is groot dat Tesla binnenkort wel groene cijfers kan voorleggen.
tja zoveel factoren die meespelen.
Meest verkochte evs zijn momenteel uitgeklede EV3s en ander klein gespuis.
Wel als je deze terug aankleed kosten ze meer dan een veel groter en zuinigere Tesla.
Ende van de rit dus duurkoop.
Ook koste de Model Y vorig jaar 35.000€
Nu kost de instapper dus 46.000€
Tesla moet wel eens orde op zaken stellen en een kleiner model uitbrengen.
Concurrentie voor de R5 EV3 enz
En zoals altijd zal Tesla full option zijn met lager verbruik enz voor waarschijnlijk duizenden euro’s minder dan de Chineese brol
Wat een opeenstapeling van vvooroordelenen achterhaalde clichés weer.
Een Tesla is per definitie al een uitgekleed model want een display met noodzakelijke info voor de bestuurder kon er sowieso al niet van af. En dan beginnen ze zelf te besparen op de bediening van de richtingaanwijzers.
Een echte kleur kiezen zit er zonder opleg doorgaans ook al niet in.
En waarom zou je meer geld uitgeven aan een grotere auto of luxe die je zelf niet nodig hebt?
In die “brol” zitten gelukkig nog knoppen, een scherm of HUD voor de bestuurder zodat je noodzakelijke info in één blik kan zien zonder steeds je blik van de rijrichting te moeten afwenden en op een rond punt moet zoeken naar de bediening van de verplaatste richtingsaanwijzers of anders moet teterugvallen op de “BMW-optie”? 🙂
Tesla heeft trouwens eveneens productielijnen in China. Worden daar dan ook “brolTesla’s” in elkaar gestoken?
Technologische vernieuwing – vooral in de duurste component van een EV, de HV accu, komt al een tijdje niet meer uit de VS maar uit……. tja, China.
Iedereen die al een Tesla 3 of Y wou heeft er inmiddels wel al eentje voor de volgende jaren.
Verder is er weinig keuze. Voor meer keuze moet je….. weer elders zijn.
En zoveel zuiniger is een Tesla nu ook weer niet.
Mijn vorige Aziatische EV deed gerekend over vier jaar en 80K km 15 kWh/100 km. De huidige zit na een jaar en 15K km op 15,8 kWh/100 km. En dat verschil zit ‘m in het hogere gewicht (o.a. grotere accu) en vooral de grotere diameter van de velgen.
Tesla was een pionier en heeft heel wat in beweging gezet. Dat valt niet te ontkennen. Maar de technologie dat men in Azië nu aan het uitbouwen is kan men ook niet langer ontkennen.
Zoniet dreigt het zoveelste Kodak en Nokia verhaal eraan te komen.