Waterstofauto’s dalen nog harder in waarde dan elektrische
Blijkbaar wil echt niemand een tweedehands waterstofauto kopen.
Er is de laatste tijd veel te doen over de lage restwaardes van elektrische auto’s. Zeker de prijs van de duurdere premium modellen, zoals bijvoorbeeld de Porsche Taycan, dalen hard op de tweedehandsmarkt. Heel wat premium EV’s verliezen op 4 à 5 jaar de helft of meer van hun nieuwwaarde.
OOK INTERESSANT: Alle waterstofauto’s die je kan kopen in België (2025)
Maar bij waterstofauto’s gaat het blijkbaar nog harder. Momenteel staat er op Autoscout een Hyundai Nexo te koop, aangeboden door JNS Motors, voor slechts 18.990€ inclusief BTW. De auto is uit 2019 en heeft slechts 22.576 km op de teller! Als je weet dat de nieuwprijs van die Nexo 73.999€ is, dan is dat toch een bijzonder stevige afschrijving.
Rond de 1.000 euro per maand..
Erg duur dus.
Waar is de tijd dat je een autolening afsloot voor 4jaar rond de 350€ voor 4jaar.
Tuurlijk zijn er nu ook zotten die voor de rest van hun leven kiezen voor een extreem hoge aflossing van een luchtballon en na 4 jaar enkel de lucht over houden en toch 90% van de wagen hebben betaal.
Ieder zijn ding zou ik zeggen, ik haat alle vormen van leningen en koos er dan ook voor contant te betalen.
En als we er niet hadden voor kunnen sparen kochten we een goedkopere!
Bankinstellingen zijn DIEVEN
Totaal off topic, maar ik heb in maart 2022 een lening genomen om mijn nieuwe EV te kopen, aan 0,50% JKP. En mijn eigen “spaarcenten” heb ik lekker laten door renderen met een aantal fondsen en ETFs. Dankzij inflatie is die maandelijks aflossing nu al veel minder waard, terwijl mijn beleggingen lekker zijn blijven stijgen en de inflatie hebben opgevangen. Tel uit je winst . En nog even on-topic: auto’s zijn zelden een goede investering. Kopen. Neem je verlies als de auto over de drempel van de garage rijdt en blijf er nadien zo lang mogelijk in rijden. Dat is dan alvast de minst slechte investering.