[caption id="attachment_50537" align="aligncenter" width="940"] De Jeep Renegade 4xe (links, bekijk hier alle foto's) naast de Jeep Compass 4xe (bekijk hier alle foto's).[/caption] Jeep lanceert dit en volgend jaar drie plug-in hybrides op de Belgische markt; de Renegade, de Compass en de Wrangler. De Amerikaanse terreinwagen fabrikant Jeep heeft lang de boot van elektrificatie afgehouden, maar nu Europa de CO2-eisen verder verstrengt, is er geen ontkomen meer aan. De enige manier om aan Europese monsterboetes te ontsnappen is het introduceren van plug-in hybride technologie. De twee eerste modellen die een plug-in hybride aandrijflijn krijgen zijn de Compass en de Renegade. Jeep geeft z'n stekkerhybrides de "4xe" badge om ze van de gewone benzine- en dieselversies te onderscheiden. [caption id="attachment_50539" align="aligncenter" width="940"] De Jeep Wrangler 4xe (2021). Bekijk hier alle foto's.[/caption] Zowel de Compass 4xe als de Renegade 4xe worden aangedreven door een 1.3 turbobenzinemotor in combinatie met twee elektromotoren. De stroom komt uit een 11,4 kWh lithium-ion batterij, goed voor een realistisch elektrisch rijbereik van ongeveer 35 km. De Compass 4xe kost in België minstens 43.300€ inclusief BTW, en de Renegade 4xe 37.800€. Begin 2021 lanceert Jeep ook een stekkerhybride aandrijving voor de Wrangler. Die zal z'n kracht halen uit een 2.0-viercilinder-turbobenzinemotor en twee elektromotoren. De batterij krijgt een energie-inhoud van 17 kWh.