X

8 interessante elektrische wagens op het Shanghai autosalon

We geven een overzicht van acht nieuwe interessante elektro-wagens die deze week onthuld werden op het autosalon van Shanghai (16-25 april 2019).

1. Nio ET Preview

De hoop komt uit China. Niet enkel wat elektrische aandrijving betreft lopen de Chinezen voorop, ook qua koetswerkvormen gaan ze in de goede richting. Terwijl het Westen verslaafd geworden is aan inefficiënte en lelijke SUV’s, laten onze communistische oosterburen zich graag verleiden tot de aankoop van een sedan (en nog liefst als verlengde versie).

Dat zie je op de beursvloer in Shanghai, want heel wat automerken stellen er nieuwe (elektrische) sedans voor. Zo ook de elektrische auto startup Nio, dat momenteel al twee SUV’s in productie heeft. Met de ET Preview concept (foto boven dit artikel) geven ze een voorsmaakje van hoe hun sedan-gamma er binnenkort zal uitzien. De ET Preview legt een theoretische elektro-range van 510 km voor.

Al dit moois blijft voorlopig in China, al mag je verwachten dat ze de oversteek naar Europa zullen maken als het in China een succes wordt.

2. Toyota C-HR elektrisch

Toyota elektrificeert z’n C-HR voor de Chinese markt.

Toyota, dat voorlopig enkel hybrides aan de milieubewuste man brengt, lanceert in China een elektrische versie van z’n C-HR crossover. Europa wordt strenger qua uitstootnormen, maar de Chinese overheid draait de duimschroef nog een pak harder aan. Daardoor ziet Japan’s belangrijkste autobouwer zich genoodzaakt om op korte termijn vol-elektrisch te gaan in China.

Specificaties van deze elektrische C-HR mogen we nog niet weten.

Een eventuele lancering van de C-HR EV in Europa zal Toyota maximaal proberen uitstellen. Net als de meeste gevestigde autoconcerns wil Toyota nog zo lang mogelijk z’n bestaande technologie blijven verkopen (benzinemotoren en hybrides). Voor de toekomst trekt de Toyota PR-afdeling vooral de waterstof-kaart, terwijl het denkt aan EV’s nog niets te kunnen verdienen.

3. Volkswagen e-Bora

Ook de Volkswagen Bora krijgt een volledig elektrische aandrijving.

Europa heeft de e-Golf. Die krijgt China ook, maar daarnaast komt ook de e-Bora. Want in China moeten het dus sedans zijn. Deze productierijpe elektrische wagen beschikt over 136 pk, 290 Nm koppel, een topsnelheid van 150 km/u en een theoretisch rijbereik van 270 km.

4. Volkswagen e-Lavida

De Volkswagen Lavida, één van de beste verkochte wagens in China, krijgt een volledig elektrische versie.

De VW Lavida. Bij ons noch bekend noch te koop, in China één van de best verkochte wagens. En nu krijgen de Chinezen ook een elektrische variant. De e-Lavida sedan beschikt over 136 pk en een theoretische reikwijdte van 278 km.

5. Geely Preface

Met support van Volvo’s CMA-platform, heeft Geely deze Preface concept ontwikkeld.

Als je ooit China of door China gesteunde regimes hebt bezocht, dan heb je ongetwijfeld al Geely’s zien rijden. Het is een belangrijke autoreus en ondertussen ook eigenaar van het Zweedse Volvo.

De Preface is een voorbode van Geely’s toekomstige designtaal. Over de aandrijving wordt niet gesproken, al mogen we wel weten dat de concept op Volvo’s CMA-platform staat. Dat platform werd speciaal ontwikkeld om verschillende aandrijftechnologieën te kunnen dragen, van benzine over hybride tot vol-elektrisch.

6. MG eZS

MG elektrificeert z’n ZS SUV.

MG, nog zo een Europees merk dat onder Chinese heerschappij (SAIC) verder leeft. Het bedrijf introduceert in Sjanghai een elektrische versie van z’n ZS SUV. De eZS heeft 110 kW vermogen en een theoretische range van 428 km.

7. Honda X-NV

Ook Honda gooit een bestaande SUV aan de elektropower.

Net als Toyota, moet ook Honda zich schikken naar de elektroliefde van de Communistische Partij. Vandaar krijgen ze daar een elektrische variant van de HR-V SUV voorgeschoteld. Het specificatiedocument spreekt over 161 pk en een accu van 53,6 kWh, goed voor 250 praktisch haalbare kilometers. Voorlopig nog een concept, maar in China komt hij er vrijwel zeker.

8. Xpeng P7

Xpeng Motors heeft een alternatief klaar voor de Tesla Model S.

EV-startup Xpeng Motors, dat momenteel reeds de G3 SUV produceert, toont in Shanghai de P7 concept. Het gaat om een elektrische sedan met 600 km range en een semi-zelfrijdend systeem dat als XPilot in de optielijst staat.

Voelen de gelijkenissen met Tesla net iets te groot? De twee bedrijven zijn dan ook verwikkeld in een juridische strijd.