X

Hyundai IONIQ: prijs & specs

De Hyundai IONIQ is een auto die verkrijgbaar is met drie verschillende aandrijflijnen: batterij-elektrisch, hybride of plug-in hybride. 

Belangrijk: in november 2019 krijgt deze
wagen een update,
met o.a een grotere
batterij (38 kWh ipv 28 kWh) voor de

elektrische IONIQ, waardoor het
rijbereik aanzienlijk
zal stijgen. 

Hyundai IONIQ prijs

In België kan je een Hyundai IONIQ kopen vanaf 25.749€. De prijzen voor de verschillende aandrijflijnen vind je hieronder.

VersiePrijsEG1
Electric36.349€
Plug-in Hybrid34.749€
Hybrid25.749€

EG1 Prijs inclusief BTW.

Specs & Prestaties

SpecIONIQ
Electric
IONIQ
Hybrid
IONIQ
PHEV
Batterij [kWh]301,568,9
Batterij [kWh]
Bruikbaar
28NA7
AandrijvingVoorVoorVoor
E-rijbereik [km]
NEDC
280NA63
E-rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG2
185NA40
0-100 km/h [s]9,910,89
Topsnelheid [km/u]165185185
Top in e-modus [km/u]165120120
BenzinemotorGeen1580cc
4-cil
1580cc
4-cil
Vermogen [pk]
benzinemotor
NA105105
Koppel [Nm]
benzinemotor
NA147147
Vermogen [pk]
elektromotor
1204360
Koppel [Nm]
elektromotor
295170NA
Systeemverm. [pk]120141167
Systeemkoppel [Nm]295265350
Benzineverbruik
NEDC [l/100km]
NA3,61,1
Elektrisch verbruik
EGEAR-verbruikEG2
[kWh]
15NANA
CO2 uitstoot [g/km]07926
Luchtweerstand [Cd]0,240,240,24

EG2 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Oplaadtijden

LaadpuntIONIQ
Electric
IONIQ
PHEV

Stopcontact
1-fase
10A / 2,3kW
(10%-100%)
13u00EG34u00EG3

Wallbox
1-fase
16A / 3,7kW
(10%-100%)
8u30EG32u30EG3
Beperkt tot 3,3kW

Wallbox
1-fase
32A / 7,4kW
(10%-100%)
4u30EG3
Beperkt tot 6,6kW
2u30EG3
Beperkt tot 3,3kW

Type 2
3-fase
16A / 11kW
(10%-100%)
8u30EG3
Beperkt tot 3,7kW
2u30EG3
Beperkt tot 3,3kW

Type 2
3-fase
32A / 22kW
(10%-100%)
4u30EG3
Beperkt tot 6,6 kW
2u30EG3
Beperkt tot 3,3kW

CCS
DC
50kW
(10%-80%)
35 minEG3NA

CCS
DC
100kW
(10%-80%)
25 minEG3
Beperkt tot 70kW
NA

EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Afmetingen & Gewicht

AfmetingenHyundai IONIQ
Lengte [mm]4470
Breedte [mm]1820
Breedte met spiegels [cm]NA
Hoogte [mm]1450
Wielbasis [mm]2700
Bodemvrijheid [cm]135
Koffer [liter]350 (Electric)
443 (Hybrid)
350 (PHEV)
Koffer achterbank
neergeklapt [liter]
NA (Electric)
NA (Hybrid)
NA (PHEV)
Leeggewicht [kg]1420 (Electric)
1445 (Hybrid)
1570 (PHEV)
Trekhaak mogelijkNee

Foto’s

Bekijk hier Hyundai IONIQ foto’s.

Beschrijving

De Hyundai IONIQ is een wagen die verkrijgbaar is met een elektrische, hybride of plug-in hybride aandrijflijn. De auto werd aangekondigd in december 2015 en kreeg z’n internationale première in maart 2016 op het autosalon van Genève.

Electric

De volledig elektrische IONIQ wordt voorwielaangedreven door een 88 kW sterke elektromotor die 295 Nm koppel levert. Z’n topsnelheid bedraagt 165 km/u.

Met z’n 28 kWh batterij tekent hij een officieel (NEDC) rijbereik op van 280 km. Reken in de praktijk op 185 km.

Eind 2019 zal de IONIQ een opfrisbeurt krijgen, waarbij o.a. het design zal bijgeschaafd worden (de foto boven dit artikel is trouwens van de gefacelifte IONIQ hybride en plug-in hybride). De belangrijkste wijziging komt in de vorm van een grotere batterij. Volgens de laatste geruchten zal de capaciteit stijgen naar 38,3 kWh, waarmee de praktische actieradius zal uitkomen op ongeveer 240 km.

Deze elektrische wagen beschikt niet over drie-fasen laden, maar doet het met een één-fase lader. Aan een gewoon stoptcontact krijg je de batterij daarmee vol in ongeveer 13u30. Via een 7,4 kW wallbox kan het in 4u30.

Hyundai claimt dat de IONIQ over een 100 kW CCS-snellader beschikt. In de praktijk topt het laadvermogen aan publieke snellaadpalen echter op 60 à 70 kW. Aan een (+)100 kW CCS-laadpaal duurt het ongeveer 25 minuten om de accu tot 80% te laden. De meeste publieke laadpalen leveren momenteel echter nog maar 50 kW, en via deze laadpalen duurt het ongeveer 35 minuten om tot 80% te laden.

De Electric kwam in België op de markt in november 2016.

Hybrid

De IONIQ Hybrid wordt voorwielaangedreven door een 1.6 4-cilinder GDI benzinemotor met 105 pk en 147 Nm koppel. De elektrokracht komt van een elektrische motor met 32 kW vermogen. Beide motoren samen zorgen voor een systeemvermogen en -koppel van respectievelijk 141 pk en 265 Nm. De wagen beschikt over een 6-traps DCT automatische versnellingsbak.

De Hybrid heeft een 1,56 kWh batterijpakket waarmee de auto 5 á 10 km puur elektrisch kan rijden. De accu zorgt er vooral voor dat het benzineverbruik redelijk laag ligt. Het theoretische verbruik bedraagt 3,6 liter per 100 kilometer, al moet je in de praktijk eerder op 4 á 6 liter rekenen. De officiële CO2-uitstoot bedraagt 79 g/km (NEDC).

De Hybrid kwam in oktober 2016 in België op de markt.

Plug-in hybrid

De Plug-in hybride IONIQ beschikt over dezelfde benzinemotor als de hybrid maar de elektromotor is met 45 kW iets krachtiger. Net als de hybrid beschikt hij over de 6-traps DCT automatische versnellingsbak.

De 8,9 kWh batterij bezorgt de auto een officiële elektrische range van 63 km (NEDC). Nadien neemt de benzinemotor over. De officiële CO2-uitstoot bedraagt 32 g/km.

Net als de Electric, zal ook de plug-in hybride in de loop van 2019 allicht een grotere batterij krijgen. Het is nog niet duidelijk hoeveel kWh deze zal hebben, en wat de invloed zal zijn op CO2-uitstoot en fiscaliteit.

De Plug-in kwam in augustus 2017 op de markt in België.

Algemeen

Met een Cd-waarde van 0,24 is de Hyundai IONIQ opvallend aerodynamisch. Ter vergelijking, de Toyota Prius en de Tesla Model S leggen eveneens een Cd-waarde van 0,24 voor.

Een IONIQ komt standaard quasi full-option. Dit omvat ondermeer Apple Carplay, Android Auto, TomTom Live, een draadloze smartphone lader, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert en een adaptieve cruise control.