Rijtest: Zero S

Zero S laden

Gebouwd in Californië, supersnel, elektrisch, verwant met de ruimtevaart en opgericht tussen 2000 en 2010. Aan welk bedrijf denk je? Tesla? Zou kunnen! Maar ook Zero Motorcycles voldoet aan deze beschrijving. Is de Zero S dan de Model 3 van de motorfietsen? Laten we dat even onderzoeken!

Zero Motorcycles werd opgericht in 2006 door ex-NASA-ingenieur Neal Seiki. Amper 10 jaar later heeft het bedrijf zes elektrische moto’s in het gamma die elk jaar een deftige update krijgen aan de accu, de elektromotor en andere zaken.

Zonder motorijbewijs

Het meest performante beestje in de serie is de SR, een naked bike. Met z’n 67 pk en 144 Nm sprint hij in 3,3 seconden naar 100 km/u. Wie het kalmer aan wil doen kan kiezen voor de S, het iets minder potente broertje. Met z’n 54 pk en 92 Nm moet hij 1,5 seconden inleveren op de 0-100 sprint. (4,8 seconden voor de Zero S ZF9.8. 5,2 seconden voor de Zero S ZF13.0).

De Europese dealers zagen Zero al jaren de oren van het hoofd om een 11 kW versie op de markt te brengen. Daarmee heb je, o.a in België, slechts een A1-rijbewijs nodig en onder bepaalde voorwaarden volstaat een B.

Stars and stripes

Begin 2016 was het dan zover. De Zero S ZF13.0 kreeg, als eerste en voorlopig enige Zero model, een 11 kW uitvoering (of 15 pk voor wie nog vastzit in het verleden van paard en kar). En die Zero S 11 kW kregen we deze maand voor 2 dagen mee!

“11 kW”, ik hoor het je denken, “mijn grasmaaier doet beter”. Wacht, niet so snel met oordelen. Het gaat hier namelijk om het “continu vermogen”. Met andere woorden, hoeveel power de motorfiets voor een lange tijd kan, of beter “mag”, leveren. Wat betreft piekvermogen of koppel moet de 11 kW Zero S niets inleveren! Daardoor beschikt hij nog steeds over 92 Nm en 54 pk waardoor hij even snel accelereert als een gewone S. Het enige dat beïnvloed wordt is de topsnelheid. Die ligt bij de Zero S 11 kW op 130 km/u tegenover 153 km/u bij de gewone S.

Rijgedrag

Wie ervaring heeft met elektrische voertuigen weet dat die dankzij hun koppel, dat volledig beschikbaar is vanaf stilstand, stevig accelereren. 0 tot 100 doet de Zero S ZF13.0 op papier in 5,2 seconden (ik deed er 5,7 seconden over). Hiermee kan hij zonder moeite mee met de modale benzinemoto’s.

Wie ervaring heeft met Amerikaanse voertuigen weet echter ook dat de afwerkingskwaliteit niet super is. Daar heeft de Zero me wel verrast. De moto lijkt degelijk gebouwd, het geheel voelt solide aan en je kan hem op weinig verdacht gekraak en gepiep betrappen.

Zero S burnout

Je kan er ook z’n naam mee schrijven. 

Je moet wel uitkijken met die hopen onmiddellijk beschikbaar koppel. Met een gewone motorfiets met gelijkaardig vermogen, kan je best bruusk met het gas omspringen zonder nare gevolgen. Bij deze Zero S kan een plotse volgas-beweging bij bijvoorbeeld 50 km/u, op een vochtig wegdek, ervoor zorgen dat je achterwiel begint door te spinnen.

De Zero S gaat verder lekker vlot door de bochten en dankzij z’n standaard ABS-systeem – overigens verplicht sinds 2016 – komt hij veilig tot stilstand. Over die remmen gesproken. Als je fan bent van het stevige smijt- en remwerk zouden twee remschijven op het voorwiel comfortabeler zijn,  maar voor gewoon gebruik volstaat die ene schijf ruimschoots.

Actieradius, verbruik en laden

Je kan de Zero S bestellen met een 9,8 kWh of een 13 kWh batterijpakket. Zoals gezegd kregen wij de ZF13.0 mee en die heeft een officiële gecombineerde actieradius van 196 km.

Tot m’n verbazing haalde ik die 200 km range ook zonder moeite te doen. Stevig accelereren aan de lichten en door polderwegjes vlammen, onder die omstandigheden blijft de S verbazend zuinig. Daarbij moet je rekenen op een verbruik van 4 tot 6 kWh per 100 km. Uitgaande van een kWh-prijs van 0,22€ komt dat neer op een verbruikskost (inclusief +-10% verlies bij het laden) van 1€ tot 1,5€ per 100 km.

Elektrische motorfiets actieradius

Wanneer je continu op de snelweg rijdt aan 120 km/u daalt de range snel naar 120 km. Om eerlijk te zijn, de Zero leent zich niet zo erg voor de snelweg. Het gebrek aan windbescherming, wat je natuurlijk bij iedere naked bike hebt, maakt dat je veel liever op gewestwegen en polderwegjes blijft.

Laden is doodeenvoudig. Je plugt gewoon de meegeleverde kabel in een huishoudelijk stopcontact en wacht tot hij vol is. Wanneer de batterij volledig leeg is duurt het ongeveer 8 à 9 uur om volledig vol te laden.

Wie sneller wil laden aan publieke laadpalen kan de optionele Charge Tank bestellen (2.319€). Dit is een lader die geïnstalleerd wordt op de plek van het opbergtasje. Je kan er aan een type-2 laadstation in +- 3 uur mee vol laden.

Design

Qua design lijkt de Zero S erg hard op een conventionele naked bike. Het gebrek aan een uitlaat en het dikke accupakket, dat op de plek van de benzinemotor zit, verraden dat het om een elektronenslurper gaat.

Zero elektrische moto

Je ziet meteen dat de ontwerpers hun best hebben gedaan om de S er stoer en tegelijk conventioneel te laten uitzien. Dat is goed! De stap naar elektrisch rijden is voor velen op zich al “gek genoeg”, dan wil je niet komen aanzetten met een design dat je nog aparter maakt.

Je kan de S enkel kopen in het geel. Persoonlijk vind ik het wel iets hebben, maar voor wie het een te hoog Ronny-gehalte heeft, biedt wrappen een elegante oplossing.

Comfort

Je had het misschien nog niet door, maar de S heeft geen versnellingen. Door z’n vlakke koppelcurve trekt de elektromotor even vlot door alle toeren heen. Dit maakt rijden kinderspel! Gas, remmen en sturen, veel meer is er niet aan.

Het gebruiksgemak doet me vermoeden dat deze S kan aanslaan bij een publiek dat misschien nooit eerder een moto overwogen heeft. Begrijp met hier niet verkeerd, de S biedt ondanks z’n gebrek aan versnellingen ook tonnen rijplezier. Als je niet moet schakelen kan je immers nog beter focussen op het correct aansnijden van die bochten!

De Zero maakt een zacht zoemend in plaats van een luid brommend geluid. Op zich word ik niet wild van die “elektronoise” maar boven de 60 km/u hoor je er ook helemaal niets meer van door het windgeruis. Het gebrek aan lawaai maakt rijden met de Zero rustgevend op momenten dat je dat wenst. Heb je al op een moto gereden waarbij je de vogels nog hoort fluiten? Ik nu wel. Een aparte ervaring.

Zero S opbergtasje

De Zero S beschikt over één opbergvakje, juist voor het stuur, waar je o.a. de oplaadkabel in kwijt kan. Wie echter de Charge Tank snellader of de Power Tank (extra batterij van 2,9 kWh, voor 2.728€) er bij bestelt verliest dit opbergtasje, aangezien de extra’s op die plek geïnstalleerd worden. Ik zou niet zonder die opbergruimte kunnen…

Wie van hightech houdt, kan z’n Zero ook connecteren met een smartphone app. Op die manier kan je o.a. de het accupercentage checken, en je kan ook een persoonlijk rijprofiel instellen met o.a. de mate van acceleratie, regeneratie etc. In de 2 dagen dat ik de Zero had, wou ik eigenlijk gewoon rijden en heeft de standaard Sportstand me meer dan voldoening gegeven.

Prijs & taksen

De prijs is een heikel punt met alles wat “elektrisch-op-wielen” is. Dat is met deze Zero S niet anders. De Zero S ZF9.8 (rijbereik: 146 km) kost namelijk 12.700€.

De 11 kW-versie is echter enkel leverbaar als ZF13.0 en die kost maar liefst 16.120€. Daar heb je al een kleine auto voor.

Elektrische moto's

Daar staan natuurlijk lage onderhouds-, brandstofkosten en taksen tegenover. Voor een elektrische moto betaal je slechts 61,5€ BIV (belasting op inverkeerstelling) en 0€ jaarlijkse verkeersbelasting.

Conclusie

De Zero S ZF13.0 is een vlotte, goed afgewerkte en zuinige elektrische motorfiets. Met 200 km rijbereik heeft hij het range-anxiety fenomeen goed getackled. De aankoopprijs kan roet in het eten gooien maar daar staan ultralage onderhouds- en “brandstof”-kosten tegenover.

Dus, is dit de Tesla Model 3 onder de motorfietsen? Wat mij betreft wel!

Concreet

+ Snel
+ Goedkoop in onderhoud en verbruik
+ Rijplezier
+ Geen verkeersbelasting
+ Mooi rijbereik

+- Geluid?

– Hoge aankoopprijs

Specificaties (Zero S ZF13.0 – 11 kW)

Officieel rijbereik (gecombineerd): 196 km
Accucapaciteit: 13 kWh
Koppel: 92 Nm
Maximaal vermogen: 40 kW
Continu vermogen: 11 kW
0-100 km/u: 5,2 seconden
Topsnelheid: 130 km/u
Rijklaar gewicht: 185 kg