Toyota prijst zelfopladende hybride aan. Is dit iets nieuw?

zelfopladende hybride toyota

Je hebt het misschien al gehoord in een radiospotje, of gezien in andere advertenties: Toyota en Lexus verkopen tegenwoordig niet zomaar hybrides, maar wel “zelfopladende” hybrides. Is dat iets nieuw?

Kort gezegd: nee. Als je wat tekst en uitleg wil, lees dan verder.

Toyota verkoopt al 20 jaar hybride wagens. Dat begon in 1997 met de Prius, en de hybride aandrijving heeft zich intussen genesteld in het hele Toyota gamma.

Door z’n lange ervaring met hybrides, is Toyota dan ook onbetwist marktleider in dit segment. Het merk focust zich echter vooral op gewone hybrides, en laat volledig elektrische wagens en plug-in hybrides links liggen. (op de Prius plug-in na)

Toyota heeft hoe langer hoe meer moeite om het verschil met andere alternatieve aandrijfvormen uitgelegd te krijgen aan hun nieuwe klanten. Het marketing departement is daarom al met verschillende slogans op de proppen gekomen: Toyota, de hybride die je niet moet opladen, of Lexus, always charged.

En nu dus: Toyota, de zelfopladende hybride. Niet gelogen natuurlijk. Een hybride capteert kinetische energie door bij het afremmen de elektromotor als generator (zoals een dynamo op de fiets) te gebruiken. De gegenereerde elektriciteit wordt dan opgeslagen in de batterij.

Ook plug-in wagens zijn zelfopladend

Het lijkt wel te insinueren dat andere geëlektrificeerde voertuigen niet “zelfopladend” zouden zijn, terwijl de meesten dat natuurlijk wel zijn. Quasi alle plug-in hybride en volledig elektrische wagens capteren remenergie en laden daarmee de accu bij.

Een reclamefilmpje van Toyota.

LEES OOK: Nieuwe auto kopen? Drie redenen waarom je beter wacht tot 2021

Plug-in hybrides en elektrische wagens zijn zelfs meer zelfopladend. De batterij in een gewone hybride heeft immers een kleine capaciteit (gewoonlijk 1 tot 2 kWh) waardoor die snel vol is. Wanneer je in een situatie zit waarbij over een lange tijdspanne remenergie gegenereerd wordt, een lange afdaling bijvoorbeeld, zal de batterij in een oogwenk vol zijn en zal overtollige remenergie gewoon verloren gaan. Bij plug-in hybrides, die meestal een grotere accu hebben (gewoonlijk 5 tot 20 kWh), kan de accu veel meer energie bijladen. En ook bij volledig elektrische wagens (die hebben gewoonlijk meer dan 20 kWh capaciteit) is dat uiteraard het geval.

Ik wil hiermee niet zeggen dat plug-in hybrides beter of slechter zijn dan gewone hybrides. Ik wil gewoon duidelijk maken dat quasi alle geëlektrificeerde wagens remenergie recupereren, en dus “zelfopladend” zijn.