RIJTEST: Is VW e-Up financieel een goede keuze?

VW e-Up

De elektrische Volkswagen e-Up is al op de markt sinds 2014 maar we hebben hem bij eGear een beetje links laten liggen. Waarom? Wel, met een vanafprijs van 26.280€ is hij gewoon veel te duur voor een stadswagentje met amper 130 km praktijkrange. Maar sinds begin 2016 komt de Vlaamse regering met 5.000€ steun over de brug, en dat maakt de e-Up misschien wel een interessanter alternatief dan z’n benzine-aangedreven broertjes? 

Goedkoop interieur

Wat onmiddellijk opvalt wanneer je in de e-Up stapt, is hoe “goedkoop” het interieur aanvoelt. Veel plastic, weinig gesofisticeerde knoppen op het dashboard en goedkope zetels. De kwalitatieve versnellingspook maakt dan weer wat goed. Is dat per definitie slecht? Nee, ik hou wel van dit e-Up interieur omdat het zo aangenaam eenvoudig is, al verwacht je gewoon meer voor 26.280€.

VW e-Up interieur

De zitpositie in de bestuurderszetel is goed en ongeacht je lengte vind je wel een juiste afstelling. Op de achterbank is het een ander verhaal; die voelt net iets te laag aan. Maar goed, je gaat geen lange reizen afleggen met deze e-Up dus voor wat het moet dienen is het best ok.

Raar is dan weer dat je aan de bestuurderskant enkel je eigen raam op en neer kan laten gaan, en niet dat van de passagier. Achteraan is de auto voorzien van goedkope klapramen die je enkel handmatig kan bedienen.

Kofferruimte

De e-Up is gebaseerd op de gewone Volkswagen Up, een stadswagen die ook met thermische motoren geleverd wordt. De Up werd echter van in het begin ontworpen met het idee om er ook een elektrische aandrijflijn in te lepelen. Daardoor zit de batterij mooi weggewerkt in de vloer en onder de achterbank, waardoor de e-Up geen vierkante centimeter ruimte verliest ten opzichte van een gewone Up.

VW e-Up koffer

Met 250 liter is de koffer dan ook best praktisch voor een auto’tje van dit formaat, en wanneer je de achterste zetels neer gooit vergroot het laadvolume tot 951 liter.

Technische snufjes

Ondanks z’n eenvoudige looks heeft de auto best wat technische snufjes aan boord. Via het Garmin-scherm in het midden kan je de GPS bedienen maar je kan er ook informatie vinden over de accu, de aandrijflijn, etc. Het nadeel met dat scherm is dat het nogal ongevoelig is; je moet hard doordrukken om iets te selecteren.

e-Up

Dankzij het e-Remote systeem kan je dan weer zaken vanop afstand regelen met je smartphone. Zo kan je de auto voorverwarmen terwijl hij nog aan het laden is, je kan het laden starten en je kan ook een laadschema instellen. De eerste 12 maanden biedt Volkswagen je daarvoor een gratis dataverbinding, daarna moet je het zelf betalen. Dat kan via een datakaart in het handschoenenkastje of door je smartphone via bluetooth te verbinden.

Rijgedrag

Hoe rijdt de e-Up? Vlot, zoals een elektrische wagen. Met een dergelijke omschrijving ben je vet natuurlijk als je nog nooit met een elektrische auto gereden hebt 🙂

Volkswagen e-Up: specs en prestaties

De e-Up rijdt bijzonder vinnig dankzij het koppel dat volledig beschikbaar is vanaf stilstand, zoals bij elke andere elektro-auto. Daardoor is hij in de sprint van 0 tot 50 km/u moeilijk te kloppen door wagens met een thermische motor. Eens boven de 50 km/u botst het 82 pk elektromotortje tegen z’n grenzen aan. 0 tot 100 doet hij dan ook in een bescheiden 12,4 seconden en z’n topsnelheid ligt op 130 km/u.

VW e-Up versnellingen

Zoals elke zichzelf respecterende EV heeft ook de e-Up remenergie-recuperatie. Dat wil zeggen dat hij bij het vertragen of remmen energie recupereert en daarmee de batterij een beetje oplaadt. Bijzonder handig is dat je de mate van “regen” kan instellen met de versnellingspook. De e-Up heeft 4 regen-niveaus die je kan regelen door links of rechts te “schakelen” in de B-stand. Ik vind wel dat de maximale regen-stand nog meer mag afremmen. Een BMW i3 (rijtest) bijvoorbeeld remt een pak meer af wanneer je de gas lost dan deze Volkswagen.

Ieder merk benadert de regen-controle op z’n eigen manier. Bij sommige auto’s kan je de regen helemaal niet regelen. Bij andere gebeurt het via de boordcomputer (bv. bij de Tesla Model S) of met paddles aan het stuur (bv. bij de Mercedes B250e). Ik ben fan van het paddle-systeem, maar dat is een persoonlijke voorkeur uiteraard.

Rijbereik en laadtijd

De VW e-Up beschikt over een 18,7 kWh batterij waarmee hij een officieel rijbereik van 160 km optekent. Zoals bij alle elektrische wagens ligt de werkelijke actieradius lager.

Bij een ecologische rijstijl kwamen we in de stad aan een rijbereik van 145 km, op gewestwegen aan 139 km en op de autosnelweg aan 120 km/u geraakten we 91 km ver.

VW e-Up
testverbruik
Stadsverkeer
max. 50 km/u
Secundaire wegen
max. 70 km/u
Snelweg
continu 100 km/u
Snelweg
continu 120 km/u
Verbruik [kWh/100km]12,813,417,420,6
Berekend rijbereik [km]
14513910791

De batterij vol laden aan een gewoon stopcontact duurt ongeveer 10 uur. Met de optionele snellader (597€) kan je aan heel wat publieke laadpalen tot 80% laden in een halfuurtje.

Goedkoper dan een benzine-Up?

VW e-Up

*verbruik Up 1.0: 5,9 liter/100 km. Prijs benzine: 1,15€/liter. verbruik e-Up: 13,4 kWh/100 km. Prijs elektriciteit: 0,183€ / kWh. **schatting.

De e-Up is een goede stadswagen, maar hij is dik 10.000€ duurder dan een vergelijkbaar uitgeruste Up op benzine. Maar misschien is de e-Up goedkoper over de hele levensduur dankzij de 5.000€ Vlaamse premie en dankzij de lagere gebruiks- en onderhoudskosten? Dat berekenen we hieronder even.

We vergelijken de e-Up mét snellader (totaalprijs: 26.877€) met een Up move. We geven de Up move een 1.0 benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen (75 pk) en als opties 5 deuren en het garmin gps-systeem, omdat de e-Up die twee ook heeft (totaalprijs: 13.680€). Dit geeft een verschil in aankoopprijs van 13.197€!

Máár de elektrische Up is een pak goedkoper in gebruik. Voor de berekening gaan we er van uit dat je de auto’s 10 jaar houdt en er 125.000 km mee doet. Voor de-Up betaal je in Vlaanderen 0€ BIV en 0€ verkeersbelasting terwijl je voor de 1.0 benzine Up respectievelijk 94€ en 1.112€ over 10 jaar betaalt. Op 10 jaar zal je met de e-Up 3.065€ aan elektriciteit oprijden terwijl de 1.0 er 8.481€ benzine doorjaagt. Daarbovenop krijg je op de e-Up 5.000€ korting via de Vlaamse premie.

OOK INTERESSANT: Dit is de procedure om de Vlaamse EV-premie aan te vragen

Verder is het onderhoud van een elektrische auto goedkoper. Voor de benzine-Up komen schatten we het onderhoudsbudget op 3.000€. Voor de e-Up gaan we uit van 1.200€ aangezien je geen olie, oliefilter of luchtfilters moet vervangen. Verder kan er ook gewoon minder kapot gaan aangezien een elektromotor minder draaiende onderdelen heeft dan een verbrandingsmotor. Dankzij het regeneratief systeem slijten ook de remmen nauwelijks. Het enige wat je bij een elektrische auto moet vervangen zijn banden, de aircofilter, ruitenwissers en de ruitenwisservloeistof.

Wanneer we dit alles samentellen kost de e-Up 26.142€ over 10 jaar terwijl de benzine-Up met 26.377€ iets duurder is. Met andere woorden, de EV-premie maakt elektrisch rijden in dit geval ongeveer even duur als rijden met een benzine-auto.

Conclusie

De Volkswagen e-Up is een aangename en vlotte stadsauto. De wagen is goed uitgerust al voelt het interieur wat rudimentair aan. De e-Up is binnenin best ruim voor z’n afmetingen.

Het rijbereik is voldoende voor de stad maar indien je af en toe ver wil rijden, bestel je best de optionele snellader.

Met een aankoopprijs van 26.280€ is het een dure auto. De Vlaamse EV-premie van 5.000€ zorgt er echter voor dat hij over 10 jaar en 125.000 km ongeveer even duur is als z’n benzine-aangedreven broertje, de Up 1.0 met 75 pk.

Concreet

+ Vinnig
+ Praktisch
+ Komt in aanmerking voor maximale Vlaamse EV-premie

– Snellader optioneel
– Interieur nogal rudimentair voor z’n prijsklasse