Rijtest: Volvo V60 Plug-in Hybrid

Volvo V60 Plug-in Hybrid

De afgelopen week hebben we de Volvo V60 Plug-in Hybrid voor een weekje op de proef gesteld in Madrid.

Volvo prijst de hybride V60 aan als een luxeslee met sportprestaties waar je fiscaal het gelag niet voor hoeft te betalen. Voor al dat moois dien je wel bijna 20.000€ meer op tafel te leggen dan voor een vergelijkbare V60 zonder elektromotor. Valt die meerprijs te verantwoorden?

Volvo V60 Hybrid

Eerste indruk

Wanneer je in de V60 stapt wordt het meteen duidelijk dat Volvo het in de verf wil zetten dat dit een groene wagen is. De voetstap verwelkomt je immers in het groot met de tekst ‘plug-in hybrid’ en ook langs buiten hangt de wagen vol met hybrid logo’s.

plug in hybrid

plug in hybrid volvo

Ik heb er mijn bedenkingen bij of dit wel een slimme zet is. Ik denk dat de gemiddelde V60 PHEV bestuurder niet wakker ligt van het groene karakter van deze auto. Wat hen vooral interesseert zijn de fiscale voordelen en het feit dat je aan de stoplichten Johnny’s met een opgefokte Ford Focus naar huis kan rijden. Dan lijkt de branding die Volkswagen gaat toepassen op de plug-in hybride Golf me intelligenter. Die zal immers als Golf GTE door het leven gaan wat voor Jan Modaal meteen een associatie met GTI oproept en ook de groene jongens enigszins op hun gemak stelt aangezien de E verwijst naar Electric.

Deze Volvo V60 Plug-in Hybrid is uitgerust met 3 rijmodi: pure, hybrid en power. In de pure modus rijdt de V60 uiteraard puur elektrisch behalve wanneer je het gaspedaal te ver indrukt. Dan springt de dieselmotor bij. In hybride modus zorgt de wagen voor een perfecte eco-balans tussen elektrische en dieselkracht. En in power modus is het alle hens aan dek. Na een week rondgereden te hebben in de V60 ben ik tot de constatatie gekomen dat je die power knop enkel gebruikt wanneer je sprintjes wil trekken. Om er gewoon mee rond te rijden zorgt die power stand gewoon voor een te nerveuze afstelling van het gaspedaal.

electric mode

Wat ook meteen opvalt zijn de megacomfortabele zetels en de luxueuze afwerking van de cabine. Daar hoef je de zweden niets over te leren.

Volvo V60 dashboard

achterbank

Rijgedrag

Het rijgedrag van de V60 PHEV is typisch Volvo. Dat wil zeggen een gezonde mix tussen comfort en sportiviteit. De wagen is niet ontworpen om hem tegen hoge snelheden door de bochten te werpen (als je dat al zou willen) maar de elektrische motor zorgt er wel voor dat je bijna iedereen te snel af bent. 0 tot 100 duurt volgens Volvo slecht 6,1 seconden. Wij deden er 7 seconden over (zie video hieronder) al kan het feit de batterij slechts 40% volgeladen was daar voor iets tussen zitten.

Diezelfde elektrische motor zorgt er ook voor dat stads-en filerijden veel aangenamer wordt. In dergelijke situaties schakel je deze auto immers in puur elektrische modus waardoor ‘ie zich muisstil en boterzacht door het verkeer laat glijden.

Volvo V60 PHEV

Verbruik

Volvo claimt dat deze semi-elektrische auto een gemiddeld verbruik heeft van 1,8 liter diesel per 100 km. Dat is uiteraard gemeten in de meest optimale omstandigheden. Het veronderstelt ook dat de batterij volledig opgeladen is bij vertrek.

Ik heb in de test hogere verbruiken gemeten. Op een ritje van El Escorial naar Madrid bijvoorbeeld (60 km, eco-rijstijl, 65% autosnelweg) kwam ik aan 3,7 liter per 100 km. Daarbij was de batterij echter maar voor 40% opgeladen. Mits wat planning (vooral wat betreft het opladen van de batterij) en eco-rijden is een gemiddeld verbruik van 3 à 4 liter dus perfect mogelijk. Best indrukwekkend voor een wagen van bijna 2 ton.

Volvo V60 Plug-in Hybrid verbruik

In de slechtste omstandigheden is het verbruik echter schrikbarend. Tijdens ritjes door Madrid (stadsverkeer) met een lege batterij en een ietwat sportieve rijstijl zat ik aan gemiddelden van 10 tot 15 liter per 100 km. Pijnlijk.

Hoe ver geraakt ‘ie elektrisch?

De meeste hybride wagens hebben een bedroevend haalbaar elektrisch rijbereik. Ik heb zelf 2 jaar rondgereden met een Toyota Prius en dat ding hield het na minder dan 10 km elektrisch rijden voor bekeken.

Tip: lees hier hoe een man uit Strombeek-Bever een Prius bouwde met een elektrische range van 100 km!

Volvo V60 PHEV opladen

Effe elektriciteit bijtanken in de Vinci parking

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is uitgerust met een batterij die ongeveer de helft van de capaciteit (11 kWh) heeft van een Nissan Leaf batterij (24 kWh). Niet slecht dus voor een hybride. Volgens Volvo is het mogelijk om 50 km lang te rijden in puur elektrische modus. Dat hebben we uiteraard getest. Met een volgeladen batterij hebben we 2 uur lang rondgetoerd in en rond Madrid. Uiteraard met een eco-rijstijl en met maximum snelheden tot 70 km/u. Pas na 41,7 km hield de batterij het voor bekeken! Geen 50 km dus maar zeker beter dan ik had verwacht!

Volvo V60 Plug in Hybrid

De V60 voor twee van de ‘Cuatro Torres’ in Madrid

Kofferruimte

Deze auto is voorzien van voldoende opbergvakjes maar de kofferruimte valt dik tegen. Het feit dat het batterijpakket onder de laadruimte is weggewerkt zit daar natuurlijk voor iets tussen.

Volvo V60 Plug-in Hybrid prijzen

De Volvo V60 Plug-in Hybrid kost dubbel zoveel als een basis V60. Vanaf 60.550€ kan je deze plug-in hybride slee op je oprit parkeren.

Volvo V60

Weegt de meerprijs op tegen de fiscale voordelen?

Om de vergelijking te maken wil ik V60 PHEV naast 2 luxueuze dieselwagens zetten met een vergelijkbaar vermogen: de Volvo V60 D5 (215 pk) en de BMW 330d Touring (258 pk). Beide wagens zijn met een respectievelijke catalogusprijs van 41.170€ en 47.250€ een pak goedkoper dan de hybride V60 (60.550€).

Als particulier kan je fiscaal enkel voordeel halen uit de besparing op BIV en uit de brandstofbesparing. De V60 PHEV is immers vrijgesteld van de (eenmalige) Belasting op Inverkeerstelling terwijl je voor de V60 D5 en de 330d respectievelijk 745€ en 509€ dient te betalen. Verder verbruikt de hybride V60 1 à 2 liter diesel minder dan z’n niet-elektrische broertjes. Als particulier ga je dus nooit een financieel voordeel halen uit de aankoop van de hybride V60.

Indien je een vennootschap hebt worden de voordelen talrijker. Je kan de V60 Hybrid voor 100% afschrijven terwijl je de ‘concurrenten’ slechts voor 75% of 70% kan afschrijven. Je spaart met de hybride eveneens de BIV uit en het voordeel alle aard ligt met 173€ per maand een goeie 150€ lager dan voor de V60 D5 en de BMW 330d.

Verder bespaar je natuurlijk ook brandstof.

Afhankelijk van hoe je de wagen gebruikt (aantal kms per jaar/afschrijftermijn/…) kan je hier mijns inziens tot een financiële winst of op zijn minst een break-even situatie komen met de V60 Hybrid ten opzichte van een conventionele diesel met een vergelijkbaar vermogen.

 Volvo V60 PHEVVolvo V60 D5BMW 330d Touring
BrandstofDiesel
+ elektriciteit
DieselDiesel
Vermogen [pk]283215258
CO2 [g/km]48158135
Afschrijfpercentage100%70%75%
BIV10€745€509€
Verkeersbelasting1585€585€769€
VAA per maand2173€354€329€

Conclusie

+ Snel
+ Luxueus en comfortabel
+ Fiscale voordelen

– Hoge prijs
– Verbruik bij zware voet

1Bron: belastingportaal Vlaanderen
2Bron: dragintra Fleet Services