Volvo introduceert S90 limousine, mét hybride aandrijving

Volvo S90 T8 plug-in hybride

Met de S90 heeft Volvo een gloednieuw topmodel voorgesteld, én de wagen krijgt meteen een plug-in hybride aandrijflijn op de optielijst. 

Om het met de Zweden hun eigen woorden te zeggen, de S90 is Volvo’s toegangskaartje tot de premium limousine club. De S90 moet dus BMW 5- en Mercedes E-rijders in verleiding brengen.

Vierwielaangedreven

De gloednieuwe S90 is verkrijgbaar met een aantal verschillende motoren én hij is er ook als plug-in hybride. De plug-in hybride krijgt de T8 Twin Engine badge net zoals de plug-in hybride XC90 SUV.

De S90 T8 deelt ook z’n aandrijflijn met de XC90. Twin Engine slaat op “2 motoren” al heeft de T8 eigenlijk 3 motoren. Een 2-liter turbobenzinemotor drijft via een 8-traps automaat de voorwielen aan. De ingebouwde startmotor is met 34 kW en 150 Nm koppel krachtig genoeg om de verbrandingsmotor nog een extra duwtje in de rug te geven. De combinatie is goed voor ongeveer 300 pk en 400 Nm koppel.

De achterwielen worden aangedreven door een 65 kW elektromotor met 240 Nm koppel. Dit maakt de S90 T8 vierwielaangedreven.

100% aftrekbaar?

De S90 T8 heeft een 9,2 kWh lithium-ion batterij waarvan 6,7 kWh bruikbaar is. Volvo geeft nog geen range-cijfers maar puur elektrisch je zal er niet veel verder mee geraken dan 30 km. Het zal allicht wel voldoende zijn om de officiële CO2-uitstoot onder de 50 g/km te brengen. Als dat het geval is, dan is de auto voor 100% aftrekbaar in de vennootschap.

Beetje zelfrijdend

De S90 is uitgerust met Pilot Assist, Volvo’s tegenhanger van Tesla’s Autopilot. Het is een functie die de wagen semi-autonoom maakt.

Met Pilot Assist kan S90 zelf binnen een rijvak blijven rijden, tot een snelheid van 130 km/u, en zonder dat er een voorligger nodig is om te volgen. Volgens de Zweden is dit weer een stap dichter bij een volledig zelfrijdende Volvo.