VW ID.2: degelijke elektrische auto voor minder dan 25.000€
Volkswagen belooft in 2025 een compacte elektrische auto te lanceren voor minder dan 25.000€.
Wanneer er na 19u nog een persbericht uit de fax gerold komt, en ik nog diezelfde avond in de pen kruip, dan is het meestal omdat het echt groot nieuws is. En dat is het in dit geval ook!
Vergeet Tesla en haar beloftes om ooit een betaalbare elektrische auto voor het volk te maken. Volkswagen wil dit concept daadwerkelijk waarmaken.
De Wolfsburgers hinten al een hele tijd naar een EV met een prijskaartje van minder dan 25.000€, en die belofte wordt nu kracht bijgezet door de ID.2all concept te presenteren.
Deze compacte elektrische auto is de voorbode van de ID.2 en oogt door de afwezigheid van futuristische frivoliteiten opvallend productierijp. Het design is modern, sportief en volwassener dan de meeste koekendozen die je momenteel aan de onderkant van de elektrische auto-markt vindt.
Actieradius van 450 km
VW belooft dat de ID.2 evenveel ruimte zal bieden als de Golf, maar even betaalbaar zal zijn als de Polo.
Verder spreekt Volkswagen over een rijbereik van 450 km. Dat is opvallend veel, zelfs als het om een WLTP-cijfer gaat. Vermoedelijk zal er dan ook gewerkt worden met verschillende batterij-opties, en zal de 450 km niet weggelegd zijn voor de basisversie.
De ID.2 zal voorwielaangedreven zijn, krijgt een topsnelheid van 160 km/u en accelereert in minder dan 7 seconden naar 100. Laden van 10% tot 80% zal kunnen in 20 minuten.
De auto krijgt rij-assistentiesystemen en een koffer die een royale 490 liter tot 1.330 liter volume biedt.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die in de toekomst op de markt komen
In 2025 zal de productierijpe ID.2 voorgesteld worden, waardoor hij vermoedelijk in 2026 in de showrooms zal staan.
Nog goedkoper…
Voor wie het vooropgestelde prijskaartje van 25.000€ al ongeloofwaardig klinkt in tijden van oorlog en uit-de-hand-gelopen inflatie, doet VW er nog een schepje bovenop. In één adem beloven ze immers ook een EV voor minder dan 20.000€! Het gaat allicht om de ID.1, maar wanneer die op de markt komt, is nog niet officieel.
Er is dus nog hoop voor de niet-bedrijfswagengerechtigde medemens. Zij zijn dan toch niet allemaal veroordeeld tot de bakfiets.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
veel beloven en weinig geven doet de *** in vreugde leven
Wedden dat die €25.000 versie minder als een jaar beschikbaar gaat zijn en dat VW dan afkomt met het excuus dat er weinig vraag naar is want dat iedereen de duurdere versie koopt met grotere batterij (die denk ik eerder €30.000+ gaat kosten).
Je ziet dat met vrijwel alle ‘goedkopere’ EVs. Met de ID3 was dat ook het geval en recent heeft renault ook de Megane EV40 uit de online configurator gehaald. Die modellen worden enkel gemaakt om een lage vanafprijs te kunnen afficheren bij lancering.
Het is ver gekomen dat er wordt vanuit gegaan dat een wagen van 25000 euro betaalbaar is voor iedereen? Er zijn heel veel mensen die levenslang enkel met tweedehands wagens rijden die tussen 8000 en 12000 euro kosten. Men gaat nu toch niet verwachten door de verplichting van EV dat die mensen plots 25000euro kunnen uitgeven voor een wagen? Want de tweedehandsmarkt voor EV’s is er nog bijlange niet en die zullen ook veel duurder blijven door hun hoge aankoopprijs.
We gaan naar een tijd waar de auto niet meer weg gelegd zal zijn voor iedereen, erg jammere evolutie te danken aan de groene weldoeners!
Inderdaad, of ze kondigen aan vanaf 25K, maar de launch versie is dan 30-35K, en dan komen stilaan meer versies beschikbaar en tegen dat de 25K optie beschikbaar is, zijn we 2 jaar verder.
Ja maar Renée, het onderhoud en brandstof is wel goedkoper é! … zouden ze zeggen.
Voor all duidelijkheid: ik ben zelf een groene jongen maar ook een realistische. In de lessen milieutechniek kwam genoeg aan bod dat als we willen dat mensen milieuvriendelijke keuzes maken, het niet meer mag kosten en men ook niet mag inboeten aan comfort. Jammer of niet, zo is. Het moet betaalbaar zijn of mensen doen het niet.
Kijk eens hier hoeveel mensen in financiële problemen zitten! 60%! Ik weet vrij zeker dat die geen zonnepanelen, laadpalen of elektrische auto’s gaan kopen.
Nilss, doet mij een beetje denken aan al die klagers die klagen over te lage intresten op hun spaarrekeningen, maar geen moeite doen om meer renderende alternatieven te zoeken. Dat EV en zonnepanelen investeringen zijn die op termijn flink kunnen opbrengen, dringt tot sommigen niet door. En dat gebrek aan langetermijndenken is dan ook dikwijls de oorzaak van hun financiële problemen.
Een automaker die een lage vanaf prijs belooft is bijna te mooi om waar te zijn… net als mooie renders die ze al beschikbaar hebben tesamen met de prijs.
Maar al te vaak is de prijs zoals de renders: een droombeeld van wat een andere realiteit word! De uiteindelijke wagen ziet dan minder spannend en luxueus uit terwijl de prijs ook niet zo laag blijkt.
Combineer dit met allerlei excuses die ze komen aandragen want ja, ze moeten terugkomen op hun aangekondigde illusies…
Zelfs als ze toch die lage prijs kunnen bieden, dan vraag ik me af of ze genoeg marge hebben? Want veel zullen ze niet willen verkopen als de marge te klein is – dan verhoogt de prijs redelijk snel me dunkt
Ze zullen verplicht zijn lagere prijzen te hanteren, de Chinezen komen er aan.