VW ID Neo: prijs & specs

electric Volkswagen ID Neo

De Volkswagen ID Neo is een elektrische auto die in 2020 op de markt komt. 

Volkswagen ID Neo prijs

Volkswagen heeft nog geen exacte prijzen vrijgegeven, maar heeft wel al gesproken over benaderingen. De goedkoopste ID Neo zou ongeveer evenveel moeten kosten als een goed uitgeruste Golf. Reken dus op +-30.000€ voor het instapmodel.

Specs & prestaties

VW ID NeoShort
Range
Mid
Range
Long
Range
Batterijcapaciteit [kWh]48NANA
AandrijvingAchterwiel
Vierwiel
IdemIdem
Rijbereik [km]
(WLTP)
330450NA
Rijbereik [km]
EGEAR-rangeEG1
260NANA
0-100 km/u [s]NANANA
Topsnelheid [km/u]NANANA
Vermogen [pk]NANANA
Koppel [Nm]NANANA
CO2-uitstoot [g/km]000
Luchtweerstand [Cd]NANANA

EG1 Rijbereik en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).

Opladen

LaadpuntShort
Range
Mid
Range
Long
Range
Stopcontact
(10A / 2,3kW)
(10%-100%)
20u00EG2NANA
Wallbox
(32A / 7,4kW)
(10%-100%)
6u00EG2NANA
Type 2 AC 11 kW
(10%-100%)
4u30EG2NANA
CCS 50kW
(10%-80%)
50 minEG2NANA
CCS 125kW
(10%-80%)
20 minEG2NANA

EG2 Waarden geschat door de eGear.be redactie.

Afmetingen

AfmetingenVW ID Neo
Lengte [mm]NA
Breedte [mm]NA
Breedte met spiegels [cm]NA
Hoogte [mm]NA
Wielbasis [mm]2830
Bodemvrijheid [mm]NA
Koffer achteraan [liter]NA
Koffer vooraan [liter]NA
Leeggewicht [kg]NA

Foto’s

Bekijk hier de foto’s van de VW ID Concept.

Beschrijving

De VW ID Neo is een elektrische auto die vanaf 2020 leverbaar zal zijn. Het is een compacte 5-deurs hatchback met 5 zitplaatsen. De auto moet ongeveer de afmetingen van een Golf krijgen, maar door de langere wielbasis krijgt hij een grotere binnenruimte. De auto is gebaseerd op de ID Concept uit 2017. De productieversie zal voorgesteld worden in het vierde kwartaal van 2019.

De ID Neo zal gebouwd worden op het MEB-platform, wat door VW speciaal ontwikkeld werd voor elektrische wagens. De auto wordt leverbaar met drie verschillende batterijcapaciteiten. De instapversie krijgt 48 kWh en een gereduceerd vermogen om het rijbereik te verlengen. De range voor deze instapper moet uitkomen op 330 km (WLTP). De Mid Range moet 450 km (WLTP) rijbereik optekenen. Specs over de Long Range zijn nog niet bekend.

Volgens de laatste berichten wordt de ID Neo een achterwielaangedreven auto. Optioneel krijgt de auto een extra elektromotor vooraan, waardoor het een vierwielaandrijver wordt.

De auto zal aan 7,2 kW en 11 kW (Type2 AC) kunnen traag laden. De auto wordt ook voorzien van een CCS-contact dat tot 125 kW gelijkstroom aankan. Dit laadvermogen zit op het niveau van Tesla, en moet er voor zorgen dat je de accu van het instapmodel tot 80% kan laden in 20 minuten.

Productie zal plaatsvinden in de Zwickau fabriek in Duitsland. VW zegt voldoende capaciteit te voorzien om 100.000 ID Neo’s per jaar van de band te laten rollen.

6 reacties

  1. pekkie
    pekkie / 9-24-2018 / ·

    48 Kw en 330km radius is niks bijzonder , als de 30k klopt zullen nissan , Hyundai en kia ook nog een pak moeten zakken , dat is dus wel goed nieuws

  2. Stefan
    Stefan / 9-25-2018 / ·

    Ik vind het wel iets hebben maar hoever gaat de productversie afwijken van het concept? vanaf 30,000 is ook niet slecht…330 km is voor vele mensen voldoende…behalve voor diegene die altijd met de auto naar het zuiden gaan natuurlijk…bij EV’s is er altijd een groot verschil tss stadsverkeer in zomer en snelweg in de winter…veel groter dan bij een diesel of benzine

  3. Chris
    Chris / 9-25-2018 / ·

    Een niet-SUV EV met bereik van +300km en prijs rond de 30.000€ beschikbaar in 2020 is wat ik wil hebben.
    Ik vrees echter dat dit niet helemaal gaat lukken als ik kijk naar wat er nu beschikbaar is en wat er aan zit te komen.
    Zou een krachttoer zijn van VW!
    Indien ze hem echt in 2020 kunnen verkopen, zal de jaarproductie binnen geen tijd uitverkocht zijn. Ben zelf geen fan van VW en de Golf, maar dez zou me toch kunnen verleiden (als ze het design niet teveel afzwakken)

  4. Johan
    Johan / 2-4-2019 / ·

    Was afgelopen vrijdagmiddag bij mijn VW-dealer in de omgeving Rotterdam. Verkoper waar ik altijd zaken mee doe had ’s morgens bijeenkomst gehad over de komst van de ID Neo. Volgens zijn info gaan er drie varianten komen met actiradius van circa 350/450/550 km volgens WLTP-berekening. Effectieve afstand die gereden kan worden zal o.a. in de wintermaanden wel wat minder zijn. Daarnaast komen er (zo het er nu voor staat) maximaal drie optiepakketten omdat VW af wil van de zeer lange optielijst zoals men die nu kent. Over prijs is nog niet veel duidelijk maar naar verwacht gaat die ergens net boven de €. 25.000,= beginnen voor de variant met de 350-km optie. Bestellen in NL kan al vanaf het 2e of 3e kwartaal dit jaar. Levering zal dan ergens in 2020 gaan plaats vinden.

  5. Mario
    Mario / 2-5-2019 / ·

    Denk dat je er meteen min 50 km tot 70 km mag afhalen in realiteit ! Dat is bij alle elektrische wagens zo . Dus een 30000
    € voor een 270 km , 40000 voor 370 km en waarschijnlijk rond de 50000 voor een 470 km versie ( zonder optie’s ) lijkt me meer realiteit te worden naar mijn mening .
    Heb net een Hyundai Kona getest en dat viel me echt wel tegen (t.o.v. een tesla model S ), volgende week proefrijden met de model 3 , ben benieuwd !

  6. Stefan
    Stefan / 2-6-2019 / ·

    @Mario : je moet geen appelen met peren vergelijken hé want Tesla S kost 2x zoveel als een Kona EV

Laat een reactie achter