Belasting (VAA) op bedrijfswagens met fossiele motor stijgt sterk in 2025
Wie een bedrijfswagen met verbrandingsmotor rijdt, zal in 2025 opnieuw meer voordeel-alle-aard (VAA) moeten betalen.
Volgens de collega’s van De Tijd dreigen fossiele bedrijfswagen-rijders in 2025 geconfronteerd te worden met een VAA-belasting die 10% stijgt. Dat komt omdat er steeds meer 100% elektrische bedrijfswagens bijkomen, waarvoor een relatief laag VAA-bedrag betaald wordt, en dat verlies wordt gecompenseerd bij de fossiele bedrijfswagens.
De Tijd citeert Michel Martens van Febiac, die zegt dat het VAA-bedrag voor een gemiddelde bedrijfswagen op benzine, met een catalogusprijs van 40.000€, de afgelopen drie jaar met ruim 40% gestegen is. Van ongeveer 1.700€ naar 2.500€ per jaar. Daarover betaalt een gemiddelde bedrijfswagenrijder 50% belasting, wat dus neerkomt op een effectieve belastingverhoging van ongeveer 400€ op drie jaar tijd.
OOK INTERESSANT: Alle elektrische auto’s die in de toekomst op de markt komen
De definitieve VAA-berekening voor 2025 is evenwel nog niet vastgelegd. Net als de voorbije jaren kan dat tot onrust zorgen bij de sociale secretariaten, die het VAA dringend nodig hebben voor de loonberekening van honderdduizenden werknemers met een bedrijfswagen.
10% valt nog mee. Vorig jaar is er met een fiscaal trukje 20% stijging vermeden.
Degenen die nog ‘op de valreep’ een verbrandingswagen hebben genomen als leasing hadden dit toch kunnen zien aankomen… De berekeningsmethode is namelijk niet veranderd.
Voor de rest zal deze situatie niet al te lang meer duren aangezien de meeste contracten 4/5 jaar zijn, en kunnen ze ook overschakelen op EV.
Op een BMW 3 betaalt de begunstigde vandaag gemiddeld tussen de 56 en 64 euro per maand belasting op VAA. Als daar nu 10% bij komt, is dat nog een habbekrats in vgl. met de echte kost van zo’n wagen.
Betaal ik met het grootste plezier, geen enkel probleem mee dat VAA stijgt van 200 naar 220 per maand netto.
270 euro bedoel je voor een 318d of vergelijkbare skoda, Audi,…