Rij-impressie: Toyota Prius Plug-in

Prius PHV

Deze week trokken we naar Girona om een middagje te cruisen met de gloednieuwe Toyota Prius Plug-in. Welke indruk de wagen gemaakt heeft, lees je in deze rij-impressie.

Toyota is geen fan van stekkers. De Japanners zijn er immers van overtuigd dat waterstof de toekomst is. In een wereld waar waterstofstations nog altijd dun gezaaid liggen, én waar Tesla voor het minste grote krantenkoppen haalt, moet je echter iets “oplaadbaar” op de markt brengen. Dat hebben ze bij Toyota begrepen. Vandaar dat ze best wat energie gestoken hebben in deze tweede generatie Prius PHV.

De vorige Prius Plug-in werd wat stiefmoederlijk behandeld. Het was in feite een gewone Prius (derde generatie) met een laadplug. Hij had bitter weinig elektrische range – ongeveer 20 km in de praktijk – en was qua design niet te onderscheiden van de gewone Prius.

Eigen designaccenten

De nieuwe Prius Plug-in heeft een pak meer liefde gekregen van het designteam. Hij staat dan wel op hetzelfde (TNGA-) platform als de gewone Prius (rijtest), de carrosserie heeft aardig wat wijzigingen ondergaan.

Toyota Prius Plug-in koplampen AHS

Zo werd de achterlichtenpartij in een horizontale vorm gegoten terwijl die bij de gewone Prius verticaal naast de kofferklep lopen. De koplampen kregen dan weer 4 “LED-lichtblokken” naast elkaar. Niet enkel voor de show. Dankzij Toyota’s gloednieuwe AHS-systeem (adaptive highbeam system) kan elk blok apart gedimd worden om zo een optimale zichtbaarheid te garanderen zonder de tegenliggers te verblinden. AHS past ook de breedte van de lichtstraal aan, van zeer breed bij lage snelheden tot verder reikend bij hoge snelheden.

Gratis zonnekilometers

De Prius Plug-in is voorzien van een groot zonnepaneel op het dak dat de batterij bijlaadt wanneer het zonnig is. In Brussel is dit goed voor 667 gratis zonnekilometers per jaar. Als je in Spanje woont iets meer dan 1.000 km. Als je weet dat 1.000 km elektrisch rijden 30€ aan elektriciteit kost, dan wordt duidelijk dat het hier om een symbolische ingreep gaat die moeilijk terug te verdienen is. Het paneel maakt deel uit van de basisuitrusting op het “Solar” instapmodel, dat 41.980€ kost. De duurdere “Business” uitvoering (42.970€) moet het dan weer zonder zonne-energie stellen.

Toyota Prius Plug-in zonnepaneel

De Nissan LEAF heeft optioneel ook een zonnepaneeltje op de achterklep. Deze voedt echter enkel de elektronica. De Prius PHV is, voor zover wij weten, de eerste productie-auto waarbij het zonnepaneel daadwerkelijk de elektromotor van energie voorziet.

Meer rijbereik

De nieuwe stekker-Prius heeft een 8,8 kWh batterij gekregen. Daardoor geraakt hij gemakkelijk 50 km ver in elektrische modus. Dat is een pak beter dan z’n voorganger en het ligt in lijn met wat de concurrerende plug-in hybrides doen.

Toyota Prius Plug-in test

Het verbruik is sterk afhankelijk van de lengte van je traject. Als je minder dan 50 km doet, kan je enkel op de elektriciteit teren en verbruik je geen druppel benzine. Eens de accu leeg is, wordt de Prius PHEV in feite een gewone hybride, en dan moet je toch op 5 liter per 100 km rekenen.

Op papier verbruikt deze stekker-Prius maar 1 (één!) liter per 100 km. Daardoor heeft hij een officiële CO2-uitstoot van 22 g/km wat in Vlaanderen de nodige belastingvoordelen met zich meebrengt. Zo kan je hem op de vennootschap voor 100% afschrijven en hoef je geen BIV of verkeersbelasting te betalen tot 2020.

Toyota Prius PHV Girona

Deze Prius PHV rijdt zoals de gewone Prius. Dat wil zeggen dat hij comfortabel over het wegdek rolt, maar je moet er geen spannend bochtenwerk van eisen. En ja, de CVT-transmissie heeft hij nog steeds. Dat wil zeggen dat je bij stevig accelereren geen opschakelende versnellingen voelt maar in de plaats een stevig ronkende motor krijgt. Iets waar ik mij al lang niet meer aan stoor, het maakt gewoon deel uit van de “Prius-charme”.

Conclusie

De nieuwe Prius Plug-in komt, onder andere door z’n groter elektrisch rijbereik, een pak beter uit de hoek dan z’n voorganger. Hij vormt een opvallende verschijning in het steeds groter wordende aanbod van stekkerhybrides.

Met z’n stevige vanafprijs van 41.980€ lijkt Toyota echter te zeggen: “We hebben liever dat je een gewone hybride uit ons gamma kiest”. De gewone Prius bijvoorbeeld kost 13.870€ minder! Een Auris hybride is maar liefst 21.390€ goedkoper!

Buitenshuis is de concurrentie stevig. Een BMW 225xe plug-in biedt weliswaar iets minder elektrische range, maar is met een prijs van 38.550€ een stukje goedkoper. Ook de Audi A3 e-tron en de VW Golf GTE zijn fiscaalvriendelijke stekkerhybrides die net iets goedkoper uit de hoek komen.

Door de befaamde Prius badge zal je met deze plug-in eco-punten scoren bij omstaanders. Dankzij z’n imago, z’n zonnepaneel en z’n speciaal design zal niemand je er bovendien van beschuldigen dat het je enkel om de fiscale voordelen te doen is!

Concreet

+ Eco-imago
+ Fiscaalvriendelijk
+ Degelijk elektrisch rijbereik (voor een plug-in hybride)

– Duur

Specificaties

  • Aandrijving: voorwiel
  • Vermogen: 122 pk
  • Koppel: 250 Nm
  • Topsnelheid: 162 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 11,1 sec
  • Gewicht: 1.530 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 3,6 l/100 km (met laden tussendoor)
  • Prijs: 41.980€