Toyota Prius plug-in: prijs & specs

toyota-prius-plug-in-hybrid

De Toyota Prius Plug-in is een stekkerhybride met een elektrisch rijbereik van 63 km. De huidige generatie is sinds 2017 op de markt in België.

Toyota Prius Plug-in prijs

De Toyota Prius Plug-in kost in België 41.480€.

Specs & prestaties

SpecToyota Prius
Plug-in Hybrid
Batterijcapaciteit [kWh]8,8
Puur elektrisch rijbereik [km]63
0-100 km/u [s]11,1
Topsnelheid [km/u]162
Systeemvermogen [pk]122
Systeemkoppel [Nm]250
Verbruik [liter/100 km]
NEDC
1,0
CO2-uitstoot [g/km]22
Gewicht [kg]1530

Foto’s

Bekijk hier foto’s van de Toyota Prius Plug-in.

Beschrijving

De tweede generatie Toyota Prius Plug-in Hybrid (PHEV) is gebaseerd op de gewone Prius van de vierde generatie. Het is de opvolger van de eerste generatie Prius plug-in, die verkocht werd van 2012 tot 2015.

De eerste generatie Prius PHEV was gebaseerd op de gewone Prius van de derde generatie. Beide auto’s waren zowel technisch als qua design bijna identiek. De PHEV onderscheidde zich hoofdzakelijk door een grotere batterij (4,4 kWh) en een laadplug.

Zoek de 7 verschillen

De tweede generatie Prius PHEV is onderhuids gelijkaardig aan de gewone Prius maar qua design zijn er verschillen. De voorbumper en voorlichten zijn anders ontworpen. De achterlichten vormen bij de PHEV een horizontale lijn met twee uitlopers terwijl ze bij de gewone Prius verticaal naar beneden lopen.

De Prius plug-in is een parallel-hybride en wordt aangedreven door een 1.8 benzinemotor en een elektromotor. De benzinemotor heeft een thermisch rendement van 40% waardoor het volgens Toyota de meest efficiënte verbrandingsmotor ooit is.

Samen zijn de krachtbronnen goed voor 122 pk. 0 tot 100 doet de auto in 11,1 seconden.

Range en verbruik

Met 8,8 kWh heeft de batterij dubbel zoveel capaciteit als in de vorige Prius plug-in (4,4 kWh). Daarmee geraakt de auto 63 km ver (NEDC) in puur elektrische modus. In elektrische modus haalt de wagen een topsnelheid van 135 km/u. De accu volladen duurt 2,5 uur aan een gewoon stopcontact.

Het officiële verbruik bedraagt 1,0 liter benzine per 100 km. De CO2-uitstoot ligt op 22 g/km.

De nieuwe Prius PHEV heeft een lager zwaartepunt gekregen dan z’n voorganger dankzij het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Volgens Toyota resulteert dit in meer rijplezier.

Terwijl de gewone Prius een luchtweerstandscoëfficiënt heeft van 0,24 doet de PHEV het met 0,25 iets minder goed.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid werd officieel voorgesteld op het autosalon van New York in maart 2016. De wagen is sinds de lente van 2017 op de markt in België.

Wil je eGear.be steunen? Een like helpt ons!