Tesla verkoopt in de toekomst liever geen auto’s aan particulieren

Tesla klant

Tesla’s zijn duur in aankoop, wordt wel eens gezegd. En terwijl velen de hoop koesteren dat de aankoopprijs in de toekomst zal dalen, heeft CEO Elon Musk heel andere plannen. 

De goedkoopste Tesla is de Model 3. Die kost momenteel minstens 47.800€. Een stevig bedrag voor een matig afgewerkte middenklasser, maar Tesla heeft geen plannen om die prijs significant te doen dalen. Wel integendeel.

Het bedrijf werkt momenteel ontzettend hard aan technologie om z’n wagens volledig zelfrijdend te maken. Als in rijden zonder chauffeur dus. Eens dat punt bereikt wordt, wil Tesla aan z’n klanten de mogelijkheid geven om hun auto’s te verhuren in een soort Uber-alternatief. Dat systeem van zelfrijdende taxi’s heet Tesla Network, en het zal Tesla-eigenaars de mogelijkheid geven om geld te verdienen aan hun auto.

Tesla’s genereren omzet

Volgens Tesla zullen hun auto’s via Tesla Network dik 300.000$ in omzet genereren over hun hele levensduur. Je zou je dus kunnen afvragen waarom ze hun auto’s nog zouden verkopen aan +-40.000$, als die over hun levensduur 7 keer meer opbrengen.

 

Op Twitter liet Tesla CEO Elon Musk vandaag verstaan dat het bovenstaande geen gekke speculatie is. @DisruptResearch vroeg aan Musk of (n.v.d.r.: particuliere) consumenten nog maar een beperkte periode hebben om een Tesla te kopen, waarop Musk droog “ja” antwoordde. Later verduidelijkte Musk als volgt: “Consumenten zullen nog altijd een Tesla kunnen kopen, maar de prijs zal aanzienlijk stijgen, aangezien een volledig zelfrijdende auto die kan functioneren als robotaxi vele malen meer waard is dan een niet-autonome wagen”.

Elon Musk bevestigt op Twitter dat Tesla’s een pak duurder worden in de toekomst.

Met andere woorden, Tesla wil zich in de toekomst meer gaan focussen op fleet klanten.

Een vereiste voor het bovenstaande scenario is natuurlijk dat Tesla er in slaagt om z’n auto’s volledig zelfrijdend te maken. En hoewel Elon Musk denkt dat dit maar een jaartje meer zal duren, zal het in de praktijk allicht niet zo een vaart lopen.