Tesla vrachtwagen kan tot 60% goedkoper zijn dan dieseltruck

Tesla vrachtwagen elektrisch en goedkoper

Deze week wordt de Tesla vrachtwagen onthuld in Californië. Waarom die goedkoper wordt dan een gewone trekker lees je hieronder. UPDATE 17 november 2017: De Semi werd deze ochtend officieel onthuld, lees er hier alles over.

Tesla zal aanstaande vrijdag z’n lang verwachte “Semi” onthullen. Het gaat om een elektrische vrachtwagen die in competitie moet gaan met de trekkers die nu hoofdzakelijk op diesel rijden.

Het enige dat we daar officieel over weten is dat het om een volledig elektrische vrachtwagen gaat met een aerodynamisch design. Geen hybride dus, en ook geen waterstof. Verder zegt Tesla CEO Elon Musk dat de Semi ons compleet van onze sokkel zal blazen.

Maar wat wil dat precies zeggen? Hoe kan een elektrische vrachtwagen ooit beter zijn dan een dieseltruck? De Amerikaanse website Electrek, die gewoonlijk goed geïnformeerd is over wat er zich bij Tesla achter de schermen afspeelt, doet een aantal voorspellingen.

Supersize batterij

Aangezien de Tesla Semi enkel op elektriciteit rijdt zal hij over een joekel van een batterij moeten beschikken. Electrek verwacht dan ook een accucapaciteit van minstens 600 kWh, voldoende voor een rijbereik van 400 à 500 km, in beladen toestand uiteraard.

De fleetmanager van een transportbedrijf zit over het algemeen weinig in met het comfort, het design of de milieubalans van een vrachtwagen. De kostprijs is doorslaggevend. Als de Tesla Semi zo geweldig is als Musk beweert, dan moet hij goedkoper zijn per km. Aangezien een 600 kWh accu op zichzelf ongeveer evenveel kost als een complete dieseltruck (±100.000€) zal de Tesla Semi ongeveer dubbel zo duur zijn in aanschaf. Electrek suggereert een aankoopprijs van 250.000$, batterij ingegrepen.

Lage kilometerkost

Hoe kan de Tesla Semi dan goedkoper uitvallen? Brandstof en onderhoud zijn twee domeinen waarin de Tesla vrachtwagen het ongetwijfeld beter zal doen, en daardoor zal de kostprijs per km vermoedelijk gunstiger zijn.

Electrek verwacht dat de Tesla Semi 0,4$ tot 0,6$ per mijl zal kosten, en dat is 40% tot 60% goedkoper dan de kilometerkost van een dieseltruck.

Zelfrijdend

Dit bedrag houdt geen rekening met de loonkost van de chauffeur, die Tesla ook zal proberen te elimineren. Technisch en wettelijk gezien zal dit de eerstkomende jaren nog niet mogelijk zijn, maar de Semi zal naar verwachting wel uitgerust worden met de nodige hardware om de zelfrijdende functie later te activeren.

Een zelfrijdende vrachtwagen bespaart niet enkel op personeelskosten, je kan hem ook gewoon 24 op 7 laten rijden. Zo worden die overvolle parkings langs de E17 misschien ooit verleden tijd.

LEES OOK: Mercedes Urban eTruck is elektrische vrachtwagen met 200 km rijbereik

Wat ben je verder met een super groot batterijpakket als je niet supersnel kan laden? Momenteel kunnen Tesla Superchargers accu’s laden aan een vermogen van +- 150 kW. Daarmee krijg je een Model S batterij van 100 kWh dan wel halfvol in 30 minuten, met een 600 kWh accu zou je veel te lang moeten wachten. Electrek verwacht dan ook dat Tesla nieuwe technologie zal onthullen die ver voorbij de 350 kW laadvermogen gaat.

De Semi zal voorgesteld worden in Californië. Je kan het event online volgen via de Tesla site, aanstaande vrijdag om 5u00 (CET) ‘s ochtends.

Bron: electrek