Tesla Semi: 800 km range en productie in 2019

Tesla Semi elektrische truck

Bekijk hier alle foto’s.

Tesla heeft deze ochtend de Semi voorgesteld, een elektrische truck die het einde moet inluiden van dieselvrachtwagens.

Musk had vooraf beloofd om ons van onze stoel te blazen met z’n Semi presentatie, en dat is goed gelukt. De elektrische vrachtwagen ziet er niet alleen futuristisch uit, ook de specificaties lijken regelrecht uit de 22e eeuw te komen.

Megachargers

Om maar te beginnen met het meest betwiste punt, het rijbereik. Want een elektrische vrachtwagen, dat is enkel goed om pakjes te leveren rond de kerktoren, niet waar? Think again. Musk belooft namelijk een range van 800 km met een maximum beladen trailer, aan “autosnelweg-snelheid”. Hoeveel capaciteit het batterijpakket heeft werd niet verteld, maar het gaat vermoedelijk om +- 900 kWh.

Tesla Semi elektrische vrachtwagen

 

Wie ver elektrisch wil rijden, wil ook snel elektrisch opladen. Daarom zal Tesla “Megachargers” bouwen – naar analogie met de bestaande Superchargers – die de Semi in 30 minuten 600 km extra actieradius bezorgen. Ter vergelijking, een dieseltruck voltanken duurt een goeie 15 minuten.

Superveel koppel

De Semi beschikt over 4 elektromotoren, dus uiteraard accelereert hij sneller dan een dieseltruck. Zonder trailer gaat hij van 0 tot 96 km/u in 5 seconden. Met beladen trailer (36 ton) duurt die sprint 20 seconden.

LEES OOK: Mercedes Urban eTruck is elektrische vrachtwagen met 200 km range

Maar goed, vrachtwagen-sprintjes zijn niet echt belangrijk. Wel belangrijker is dat het elektrokoppel er voor zorgt dat de Semi niet ellendig traag, gewapend met “vier pinkers”, een helling op moet. Dat maakt de Tesla truck aangenamer om te rijden en veiliger in het verkeer.

Autopilot standaard

Ook veilig is dat elke Semi standaard uitgerust wordt met Autopilot. Nog geen volledig zelfrijdende functie, maar de vrachtwagen is wel voorzien van een automatisch remsysteem en een automatische lane keep assist.

Tesla Semi interieur

Tesla heeft geen al te goeie reputatie qua betrouwbaarheid maar daar wil het verandering in brengen. Musk belooft namelijk dat de Semi 1,6 miljoen kilometer kan afleggen zonder in panne te vallen. Een gedurfde claim…

Goedkoper van treinvracht

Een aankoopprijs wordt niet genoemd maar Tesla zegt dat de Semi 16% goedkoper is per km dan een dieselvrachtwagen. In absolute getallen komt dat neer op 1,26$/mijl voor de Semi, en 1,51$/mijl voor de dieseltruck.

Tesla claimt technologie ontwikkeld te hebben waarmee de Semi perfect in een konvooi kan rijden. Koppel je zo drie elektrische vrachtwagens achter elkaar, dan zakt de kost naar 0,85$/mijl, ofwel 44% goedkoper dan diesel. Volgens Musk wordt de Semi op die manier zelfs goedkoper dan vrachtverkeer over het spoor.

Tesla Armor Glass

Hoewel de analyse niet in detail gemaakt werd tijdens de presentatie kunnen we stellen dat een Semi in aankoop duurder is. Dat wordt gecompenseerd door goedkopere “brandstof” (elektriciteit in plaats van diesel), goedkoper onderhoud (door remenergie-recuperatie verslijten de remblokken bijvoorbeeld niet), een betere aerodynamica en tijdswinst door digitalisering. Dat laatste is mogelijk doordat de Semi verbonden is met het internet, en zo o.a. in real time kan communiceren met de dispatch.

Tesla Semi en Roadster Elon Musk

Tesla pakt ook uit met een voorruit die voorzien is van “Armor Glass”. Dat zou sterk genoeg moeten zijn om een nucleaire aanval te overleven. Blijkbaar barst de gemiddelde vrachtwagenruit één keer per jaar, en dat levert heel wat gedoe op. Met Armor Glass heeft Elon ook dat euvel weer eens uit de wereld geholpen.

Tenslotte is ook het interieur niet echt conventioneel. De chauffeur zit namelijk in het midden van de cabine en heeft twee grote schermen ter beschikking waarop hij alle nodige info kan aflezen. Volgens Musk geeft de cabine een enorm ruimtegevoel en is het er comfortabel vertoeven.

Na de Semi voorstelling kwam ook de gloednieuwe Roadster sportwagen het podium opgereden. Lees daarover meer hier.