Tesla Roadster: prijs & specs (2008-2012)

Tesla Roadster S generatie 1

De eerste generatie Tesla Roadster is een elektrische sportwagen die geproduceerd werd van 2008 tot 2012. Het was de eerste elektro-auto in de moderne geschiedenis die indrukwekkende prestaties kon voorleggen én een degelijk rijbereik had.

Tesla Roadster prijs

De Tesla Roadster werd geproduceerd van februari 2008 tot januari 2012. In België werd de auto verkocht van 2009 tot eind 2012. Tijdens de Roadster’s levensloop werden verschillende upgrades geïntroduceerd, van 1.5 tot 2.5 Sport. Hieronder vind je de nieuwprijzen die in België golden voor de 2.0 Sport, de 2.5 en de 2.5 Sport.

VersiePrijs
2.0 Sport99.960€
2.5101.640€
2.5 Sport119.790€

Specs & prestaties

Tesla Roadster(non-Sport)Sport3.0 (upgrade)3.0 Sport (upgrade)
Rijbereik [km]
volgens Tesla
365365640640
Rijbereik [km]
volgens EPA
393393NANA
Vermogen [pk]302299302299
Koppel [Nm]370400370400
0-100 km/u [s]3,93,7NANA
Topsnelheid [km/u]200200NANA
Gewicht [kg]12381238NANA

Beschrijving

1. Intro

De Tesla Roadster is een 100% elektrische sportwagen met een officiële actieradius van 365 km. Al deze Tesla’s werden gebouwd op het chassis van een Lotus Elise.

De Roadster wordt achterwielaangedreven door een 300 pk sterke elektromotor die 370 (non-Sport versie) tot 400 Nm (Sport versie) koppel levert. De elektro-auto heeft een topsnelheid van 200 km/u en de Sport versie sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u.

Op 19 juli 2006 werd de auto voor het eerst voorgesteld aan een select groepje van 350 personen in Santa Monica, Californië. Z’n eerste publieke optreden maakte de Roadster op het autosalon van San Francisco in november 2006.

2. Updates en upgrades

Tijdens z’n loopbaan kreeg de Roadster verschillende upgrades waarvan we hierna een overzicht geven.

1.0

De allereerste Roadsters die gebouwd werden in 2007 en 2008 waren uitgerust met de 1.0-aandrijflijn. Het ging om de Roadsters die werden gebruikt als prototypes (EP=engineering prototypes, +- 10 exemplaren werden geproduceerd), testauto’s (VP=validation prototypes, 33 geproduceerde exemplaren), auto’s die werden geleverd aan Tesla investeerders en directeurs (27 exemplaren) en een aantal exemplaren van de eerste 100 Signature versies. Die 100 Signature Roadsters waren de eerste Tesla’s die aan gewone consumenten verkocht en geleverd werden.

De 1.0-aandrijflijn werd uitgerust met een versnellingsbak met 2 versnellingen. Deze versnellingsbak gaf problemen met betrouwbaarheid waardoor hij door Tesla geblokkeerd werd in de 2e versnelling. Later werden al die Tesla’s teruggeroepen en de versnellingsbak werd vervangen door de single-speed versnellingsbak uit de Roadster 1.5-aandrijflijn.

De EP, VP en investeerder Roadsters kregen andere VIN (voertuigidentificatienummer) nummers dan de Roadsters die voor consumenten bestemd waren. De Signature Roadsters kregen VIN-nummers 1 tot 100 waarna de de auto’s gewoon normaal verder genummerd werden.

1.5 [VIN 1-500]

De meeste van de Signature Roadsters en alle 400 Roadsters die daarop volgden werden uitgerust met de 1.5-aandrijflijn. Naar dit model wordt verwezen als de 2008 1.5 (VIN 1 tot 500). Zoals reeds aangehaald was een belangrijke upgrade de versnellingsbak. In de 1.5 was dit een single-speed versnellingsbak.

2.0 en 2.0 Sport [VIN 501-963]

De 2010 Roadster, waarvan de productie begon in juli 2009, kreeg de 2.0 upgrade. Tegelijkertijd werd de Roadster Sport editie (Tesla Roadster 2.0 Sport) geïntroduceerd. De Roadsters met de 2.0-aandrijflijn hebben de VIN-nummers 501 tot 963.

Het exterieur van de auto bleef ongewijzigd maar ‘onderhuids’ werden een aantal belangrijke veranderingen doorgevoerd. De versnellingspook werd vervangen door knoppen om vooruit, neutral en achteruit te selecteren. Er werden meer hoogwaardige interieurmaterialen gebruikt, de auto kreeg een beter airco-systeem en de accu werd meer performant bij hoge temperaturen. Andere ingrepen verlaagden de productiekost en maakten het gemakkelijker om de auto een onderhoudsbeurt te geven.

Zoals reeds aangehaald kregen klanten vanaf de 2.0 versie de mogelijkheid om voor een Sport uitvoering te kiezen. De elektromotor van de Roadster Sport kreeg meer koppel bij lage toeren waardoor de 0 tot 100 sprint verbeterde van 3,9 naar 3,7 seconden. Verder kreeg de Sport een meer sportieve ophanging en banden met meer grip (Yokohama A048 instead of AD07).

Vanaf +- VIN 750 werden alle Roadsters uitgerust met één en dezelfde achterbumper. De bumper had een bredere plek voor de nummerplaat waarmee Tesla inspeelde op de bredere nummerplaten die gangbaar zijn in Europa.

2.5 en 2.5 Sport [~VIN 964-1464]

In juli 2010, een jaar na de introductie van 2.0, was het opnieuw tijd voor een update. De nieuwe 2.5-update, voor zowel de Sport als de non-Sport Roadsters, was eerder esthetisch van aard. De voor- en achterbumper werden vervangen, er kwam een nieuw Tesla logo en onder de achterbumper kwam een andere diffuser. De achterbumper was ook voorbereid voor een achterruitrijcamera.

VIN 1169 was de laatste Roadster die in 2010 geproduceerd werd. In 2011 werden VIN 1170 tot 1464 nog geproduceerd. In januari 2012 werd de productie stopgezet.

3.0 range upgrade

Hoewel de Roadster al 3 jaar uit productie was kondigde Tesla in december 2014 de 3.0 range-upgrade aan voor de bestaande Roadsters. De 3.0 upgrade bestaat uit onder andere uit een beter accu pakket, aerodynamische verbeteringen en banden met minder rolweerstand.

3. Actieradius

De originele Tesla Roadster is uitgerust met een 53 kWh lithium-ion accu pakket. Daarmee geraakt de auto volgens de Amerikaanse EPA-cyclus 393 km ver. Tesla zelf geeft een range op van 365 km. Met de 3.0 upgrade krijgt de wagen volgens Tesla een rijbereik van maar liefst 640 km.

4. Roadster Gen2

Er komt een gloednieuwe, tweede generatie, Roadster in 2021. Lees er meer over hier.



Laat een reactie achter