Powerwall: alle info over de Tesla thuisbatterij

Tesla Powerwall thuisbatterij

De Tesla Powerwall, ook wel Tesla Home Battery genoemd, is een accu voor bij je thuis. Het product kwam op de markt in 2015 en wordt in 2019 nog altijd verkocht in België.

Producthistorie

In april 2015 stelde Tesla de Powerwall voor. De thuisbatterij was initieel verkrijgbaar als 7 kWh en als 10 kWh versie. De eerste had dus iets minder capaciteit en moest dienen om dagelijks te laden en te ontladen via zonnepanelen. De tweede had meer een backup-functie.

In oktober 2016 introduceerde Tesla z’n nieuwe thuisbatterij, de Powerwall 2. Die heeft met 14 kWh dubbel zoveel accucapaciteit als de vorige Tesla thuisaccu. Verder heeft de Powerwall 2 een ingebouwde DC-DC/DC-AC inverter, iets wat de vorige niet had.

Powerwall prijs

De originele Powerwall 7 kWh en 10 kWh kostte in de VS respectievelijk 3.000$ en 3.500$. In België kostte de deze thuisbatterij, inclusief installatie, ongeveer 6.000€.

De Powerwall 2 kost in de VS 5.500$. Voor België en Nederland geeft Tesla via z’n website een prijs op van 6.100€. Inclusief installatie rekent Tesla op 7.200€

Meer details over de Powerwall

Het grotere idee achter de Powerwall is dat consumenten ermee onafhankelijker worden van het elektriciteitsnetwerk. Wanneer elk gezin z’n eigen energie genereert, door middel van zonnepanelen bijvoorbeeld, dan moet het elektriciteitsnetwerk enkel nog fungeren als backup in plaats van leverancier.

Maar ook de rol van het elektriciteitsnet als backup willen beleidsmakers zoveel mogelijk reduceren. Dit is mogelijk door gezinnen (en bedrijven) zelf te laten investeren in backup-capaciteit, door middel van thuisbatterijen zoals de Tesla Powerwall.

Tesla Powerwall aan muur

Een Tesla thuisbatterij aan de muur.

De technologie achter de Powerwall is niet revolutionair. Het was vroeger ook al mogelijk om een accu in je huis aan te sluiten. Tesla was echter de eerste die het als een esthetisch kant-en-klaar product in de markt zette. De Tesla batterij ziet er goed uit en is volgens Tesla vrij eenvoudig te installeren. Bovendien neemt de accu niet veel plek in aangezien je hem aan de muur kan hangen en hij slechts 14 cm uitsteekt. Verder kan je tot 9 Powerwalls aan elkaar connecteren en ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren.

Tesla wil niet enkel de particuliere batterijmarkt veroveren. Met een ander product, de Powerpack, voorziet Tesla ook bedrijven ,en zelfs energieleveranciers, van accu’s. De Powerpack is het grotere broertje van de Powerwall. Volgens Tesla kan je de capaciteit van de Powerpack oneindig groot maken. Bedrijven zoals bijvoorbeeld Amazon maken vandaag reeds gebruik van Tesla energieopslag.

Specificaties

De Tesla Powerwall 2 beschikt over 13,5 kWh bruikbare accucapaciteit. Om een idee te krijgen van hoeveel dit is moet je het volgende weten: een gemiddeld Belgisch gezin (2 ouders + 1 kind) verbruikt volgens de VREG 9,6 kWh per dag. Een gemiddelde (4 kWp) zonnepaneel-installatie levert in België ook 9,6 kWh per dag. Een dergelijk gezin zou dus voldoende hebben aan één Tesla thuisbatterij om onafhankelijk te kunnen worden van het net (op voorwaarde dat de zon voldoende schijnt).

De accu heeft relatief beperkte afmetingen (112 cm x 74 cm x 14 cm) en kan gewoon aan de muur gehangen worden. Het is mogelijk om tot 9 batterijen in serie te schakelen.

Powerwall
Spec
PW 2
14kWh
PW 1
7kWh
PW 1
10kWh
Typeli-ionli-ionli-ion
Koelingvloeistof
gekoeld
vloeistof
gekoeld
vloeistof
gekoeld
Garantie10 jaar10 jaar10 jaar
Efficiëntie
DC-DC
round-trip
90%92%92%
Vermogen
continu
5 kW5 kW5 kW
Vermogen
piek
7 kW7 kW7 kW
VoltageNA350 V
tot
450 V
NA
Stroom
nominaal
NA5,8 ANA
Stroom
piek
NA8,6 ANA
Werk
temperatuur
-20°C
tot
50°C
-20°C
tot
43°C
-20°C
tot
43°C
Gewicht120 kg100 kgNA
AfmetingenHoogte:
112 cm
Breedte:
74 cm
Diepte:
14 cm
Hoogte:
130 cm
Breedte:
86 cm
Diepte:
18 cm
Hoogte:
130 cm
Breedte:
86 cm
Diepte:
18 cm
LaadcycliNA5.0001.500
Capaciteit
[kWh]
14710
Capaciteit
Bruikbaar
[kWh]
13,56,4NA

6 reacties

  1. Hannes
    Hannes / 3-18-2019 / ·

    Ik mis hier een beetje de kanttekening dat dit, op zijn minst in Belgische context, compleet nutteloos is.
    1) “Een dergelijk gezin zou dus voldoende hebben aan één Tesla thuisbatterij om onafhankelijk te kunnen worden van het net (op voorwaarde dat de zon voldoende schijnt).” Letterlijk gezien is deze zin correct. Het is uiteraard wel zo dat het quasi onmogelijk is om de voorwaarde tussen haakjes te vervullen. Niemand legt voldoende voldoende zonnepanelen om ook op een regenachtige winterdag jezelf 24u van energie te kunnen voorzien.
    Jezelf van het net afkoppelen mits installatie van zo’n batterij is dus niet mogelijk.
    2) De prijs van een powerwall is voldoende om je energiefactuur voor jaren te betalen, nog los van kost van de zonnepanelen die nodig zijn.
    Zelf al zou je dus kunnen afkoppelen van het net (door veel te veel zonnepanelen te leggen, of ook nog wat windmolens of…) zou het financieel niet interessant zijn.

  2. Ivob
    Ivob / 3-18-2019 / ·

    1. Volledig correct. Je kan in België niet off grid gaan met één batterij zelf niet als je e-dagconsumtie
    maar de helft bedraagt van de bruikbare opslagcapaciteit van je thuisbatterij (ons gemiddeld dagverbruik zomer en winter is 5-6 kWh per etmaal).
    zoals je terecht aanhaalt moet je dan een PV installatie aanleggen die tig maal groter is dan de huidige normen. Zelf hebben we een 5.6 kWp installatie met een 5 kVp omvormer. “Gemiddeld” produceert die installatie al meer dan we “gemiddeld” op een jaar verbruiken. Maar: in de zomer heb je dagproducties van 25-33 kWh (en waar moet je dan met je overproductie van +20 kWh naar toe als je batterij maar een capaciteit heeft van 13 kWh?) en tijdens het stookseizoen heb je dagen achter elkaar een productie van slechts 0-5 kWh (en bij een gebruik van 5 kWh, laat staan hoger geen overschot om ook maar iets in de batterij bij te laden, laat staan op te slaan voor de volgende dagen. Je zou dus, zoals je al aanhaalt, je productiecapaciteit (tegen een onrealistische prijs) moeten verhogen. Wat ook onmiddellijk tijdens de periode buiten het stookseizoen de niet te stockeren overschotten nog zou opdrijven.
    2. De prijs van een thuisbatterij is nog onrealistisch hoog. Als je ze vergelijkt met de prijs van een EV batterij (nb. dezelfde batterijen, bij een EV wel in nieuwstaat en bij een thuisbatterij dan waarschijnlijk nog eens een gerecycleerde Ev batterij) zelfs belachelijk hoog.
    3. En in de praktijk, (als de vorig twee punten kandidaat investeerders om een of andere reden niet interesseren) waar koop je zo’n batterij tegen die prijs? Op bv. de site van Eneco staat de Tesla Powerwall al geruime tijd “te koop” voor 9.000 € maar al die tijd al in de status “beschikbaarheid onbekend”. Dat laatste klinkt bekend in de oren. 🙂
    ps. Je zal al heel afgelegen moeten wonen om in Vlaanderen als particulier een vergunning te krijgen voor een rendabele windmolen. In de praktijk zal je (tegen een in verhouding nog zeer hoge kostprijs) het stookseizoen moeten oplossen met een diesel- of gasgenerator. Reken dan op een investering (batterijen + gasgenerator doch excl. PV) van zeker 30.000 €.

  3. Ivob
    Ivob / 3-18-2019 / ·

    “Maar ook de rol van het elektriciteitsnet als backup willen beleidsmakers zoveel mogelijk reduceren. Dit is mogelijk door gezinnen (en bedrijven) zelf te laten investeren in backup-capaciteit, door middel van thuisbatterijen zoals de Tesla Powerwall.”

    Nou ik had me ingeschreven in een proefproject van een energieleverancier. Zou eind 2018 operationeel moeten worden. Is blijkbaar een “stille” door gestorven.

    “De Tesla batterij ziet er goed uit”.
    So what? Meestal hangt zo’n ding ergens in de garage (bij de meter en zekeringkast) of een bergplaats. Je moet al een die hard E-fan zijn om dat in je leefruimte te hangen. 🙂

    “Verder kan je tot 9 Powerwalls aan elkaar connecteren en ze zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren”.
    Wat mij (en ik zal heus niet alleen zijn) vooral interesseert is de economische rendabiliteit, laat staan de kleur. 9×9 = 91.000 € voor max. 113 kWh bruikbare capaciteit (in de praktijk eerder 100).
    Omgerekend 910 €/kWh bruikbare opslagcapaciteit (of theoretisch gezien 722 €/kWh).
    Voor 42.000 € heb je tegenwoordig een EV accupack met 70 kWh capaciteit (en 64 kWh bruikbare capaciteit). In het slechtste geval dus 657 €/kWh. Nog altijd lager dan de theoretisch beste optie van een Powerwall. Oh ja je krijgt er, in het geval van een “EV accupack”, ook nog gratis een auto bij. 🙂

  4. Markske
    Markske / 3-18-2019 / ·

    We Powerwall 2 is al een poos in de UK beschikbaar en daar zijn er toch enkele ontgoocheld, terug te vinden in YouTube video’s.
    Immers Tesla blijft eigenaar van de instellingen en bv opladen op een tijdstip van goedkope stroom is niet mogelijk. Dus in de winter hangen ze er bij voor soek en bonen.

  5. IvoB
    IvoB / 3-18-2019 / ·

    De enige dringende noodzaak (voor een PV bezitter) om al een thuisbatterij te plaatsen zou de invoering van de digitale meter geweest zijn en de daaraan gekoppelde afschaffing van de terugdraaiende teller (zoals voorgesteld door de VREG, normaal in voege vanaf de eerste lokale meteropname na 01/07/2019).
    Maar dat argument zal waarschijnlijk vervallen als de amendementen dd 14/03/2019 aan het decreet ongewijzigd aangenomen worden door de Vlaamse overheid.
    cfr. Amendementen op het ontwerp van decreet
    tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009,
    wat betreft de uitrol van digitale meters en tot wijziging van artikel 7.1.1, 7.1.2 en 7.1.5 van hetzelfde decreet => amendement Nr. 49 (p 23 en 24) welk een nieuw artikel 49/1 toevoegt ten gunste van de prosumenten en amendement Nr. 77 – Artikel 84 (p 34) welke de datum van in werking treding vastlegt op
    1 juli 2019.
    Dan heb je op basis van de gegevens van de digitale meter nog wel een tijdje om na te gaan welke situatie voor je het voordeligst is (oude situatie met terugdraaiende teller of nieuwe tarifering 2 of 3) en kan je zo een gefundeerde keuze maken. Na deze overgangsregeling (tot 15 jaar) schat ik toch in dat de prijs van een thuisbatterij gevoelig lager zal zijn dan nu, de techniek al meer gevorderd zal zijn en dat vooral V2H op punt zal staan zodat de batterij van een EV (die tegen dan nog goedkoper en performanter zal zijn) een thuisbatterij (deels) overbodig zal maken. Een ICE zal tegen dan ook zo duur geworden zijn in verhouding tot een EV dat ook meer mensen automatisch voor een EV gaan kiezen.

  6. IvoB
    IvoB / 3-18-2019 / ·

    @Markske: Als je het hebt over het laden van een thuisbatterij zijn er nog wel andere producenten dan Tesla hoor. Bv. LG Chem. Daar kan je bv. een omvormer aanhangen (niet ingebouwd zoals bij Tesla) waarin je je eigen parameters kan bepalen.
    Wat betreft het laden van een EV, dat kan je in de recente voertuigen al instellen via een app en/of in het voertuig zelf.

Laat een reactie achter