RIJTEST: 5 dingen die de Model X beter maken dan de Model S

tesla-model-x-suv

Bekijk hier alle foto’s van onze test.

Afgelopen week mocht ik de Tesla Model X P90D eens deftig op de rooster leggen. Na 600 km rondcrossen volgt m’n verdict.

Ik vind het lastig om een auto te reviewen die al door een miljoen andere journalisten onder de loep genomen werd en unaniem “indrukwekkend” bevonden is. De Model X is wat autojournalistiek betreft een gevalletje BMW i8. Jaren van hype voorafgaand aan de productie en eens ik hem in handen krijg, heb ik al zoveel reviews gelezen, dat het voelt alsof de wagen al 2 jaar op m’n oprit staat. Wetende dat jullie eGear.be zodanig ontrouw zijn dat jullie die andere rijtesten ook gelezen hebben ( 😉 ), wat moet ik daar dan nog aan toevoegen?

Daarom geen klassieke review deze keer, ik gooi het over een andere boeg.

Ik beschouw de Model X niet zomaar als de derde auto in het Tesla gamma. De Model X is ook een graadmeter voor Tesla’s maturatieproces.

Het begon allemaal met de Roadster, een rudimentaire elektrische kart die eigenlijk meer “Lotus” dan “Tesla” was. Dan kwam de Model S, een fenomenale luxesedan met bergen elektrisch rijbereik, die Tesla helemaal van nul-af-aan had ontworpen, maar die vol beginnersfoutjes zat.

En nu, de Model X. De eerste elektrische crossover in de automobielgeschiedenis! De eerste grote gezinswagen waar je in gezien wil worden!! De SUV met vleugels!!!

Allemaal waar, maar laat ons even met beide voeten op de grond komen. Want wat is de Model X? In feite gewoon een Model S die wat hoger staat en wat meer weegt. Daardoor heeft hij ten opzichte van de Model S ook de typische SUV-nadelen, namelijk dat hij iets trager is (Hoewel, in 3,4 seconden naar 100 is ook best maf, maar het verschil is voelbaar) en meer verbruikt (+- 25% meer dan de Model S).

Bij de Model X moet je de verbeteringen ten opzichte van de Model S niet persé zoeken bij de eyecatchers. Wel in de kleine zaken, de details. De zaken die bij heel wat gevestigde automerken vanzelfsprekend zijn maar die bij Tesla door een rijpingsperiode moesten gaan.

Ben je er klaar voor? Hier komen de 5 dingen die de X beter maken dan de S:

1. Opbergvakjes in de deuren

X opbergvak deur

Zo simpel kan het zijn! De Model S heeft die namelijk niet, en de X wel.

2. Deurhendels

Bij de Model S schuiven de deurhendels uit wanneer je dicht bij de wagen komt. Na alle rijtesten die ik met de S gedaan heb, ben ik nooit van de schrik afgeraakt dat die klink terug inschuift en m’n vingers er tussen zitten (hoewel het nooit gebeurd is).

Geef mij dus maar de deurklinken van de Model X. Met een druk op de klink openen de deuren. Handiger, robuuster en even elegant. Alsjeblief Tesla, geeft ons geen uitschuifbare deurklinken op de Model 3!

3. Individuele zetels

Tesla Model X zetels
In de X krijgt ieder passagier achteraan z’n eigen individuele zetel. Wat een verademing ten opzichte van die banale platte achterbank in de S!

4. Volwaardige derde zetelrij

In de S kan je optioneel 2 achteruit gerichte kinderzitjes in de koffer laten monteren. Bij de X krijg je optioneel gewoon 2 volwaardige stoelen. Beenruimte op die derde zitrij is wel beperkt, maar daar heeft Tesla een oplossing voor. Je kan de X namelijk met 6 zetels bestellen waardoor de middenste zetel op de tweede rij verdwijnt. Op die manier kan wie helemaal achteraan zit toch z’n benen strekken in het “gangpad”.

5. Trekhaak

trekhaak elektrische auto

Last but not least, de Model X is zowat de enige elektrische auto die je kan krijgen met een trekhaak. Voor 850€ kan je namelijk het “towing pakket” bestellen waarmee je aanhangers tot 2.250 kg kan trekken. 850€ is bovendien nog best betaalbaar, al durf ik dat niet luidop zeggen (woops) of Tesla verhoogt de prijs volgende week.

Ja maar Didier, wat met die panoramische voorruit?

Model X Panoramische voorruit

Wat geeft die voorruit een enorm ruimtegevoel! Ik vind echter dat het de X binnenin een beetje monovolume-achtig doet aanvoelen, zeker in combinatie met dat groot vlak dashboard, en dat verdient hij niet. Mocht er dus de keuze zijn voor een gewone voorruit en een glazen dak, dan zou ik daar voor gaan (maar die keuze is er niet).

En de Falcon deuren?

Ik ben mega-fan van de X z’n Falcon Wings. Niet enkel cool, ook handig om in uit te stappen. Bovendien sta je droog wanneer ze open staan. Handig wanneer je in de regen je kroost in een kinderzitje wil “monteren”. Als de deuren open gaan ten minste. Lage plafonds en andere obstakels durven dat nogal eens beletten.

Tesla Model X Falcon Deuren

Ik stel me wel vragen bij de duurzaamheid. Zelfs bij een nieuwe X hoor je al rare geluidjes wanneer ze open en dicht gaan. Zolang de durability niet bewezen is, durf ik het niet als een verbetering beschouwen.

Conclusie

Nu verwacht je natuurlijk nog een stukje samenvattend consumentenadvies.

De vraag voor heel wat Tesla shoppers is eigenlijk simpel: “Moeten we een Model S of X kiezen?”.

LEES OOK: Op roadtrip met de Model S

Het zijn allebei verbluffende wagens maar de Model S is qua range, prijs, verbruik en rijgedrag, kortom, all-round, gewoon de meest logische keuze.

Logica is niet alles natuurlijk dus laat je je liever leiden door de coolness-factor, óf heb je de trekhaak of de extra zetels gewoon nodig, ga dan voor de X!

Specificaties

  • Aandrijving: Dual Drive (4-wielaandrijving)
  • Vermogen: 539 pk
  • Koppel: 967 Nm
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 3,4 sec
  • Gewicht: 2.440 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 299 Wh/km
  • Prijs: vanaf 104.300€ (75D)