Rij-impressie: Tesla Model S

Tesla Model S

Voor ik aan deze review begin moet dit even van m’n hart. Ik haat jou Elon Musk! Na m’n testrit met de Tesla Model S voelt iedere wagen waar ik in rijd ellendig traag. Zelfs m’n BMW 3 wil ik morgen gewoon op kapaza gooien. Gewone wagens testrijden zal nooit meer zijn zoals voorheen, ik zal altijd denken ‘Geef mij maar gewoon een Tesla’.

Op weg naar de Tesla Store

Hier kijk ik al weken naar uit: onze eerste testrit met de Tesla Model S, en voor mij de eerste kennismaking met een Tesla tout court. De roadster heb ik immers nooit gereden. Indien een roadster eigenaar zich geroepen voelt om mij eens uit te nodigen, je weet mij te vinden.

Om 14u hadden we afspraak aan de Tesla Store in Eindhoven, die staat trouwens mooi strategisch ingeplant naast de Rolls Royce en de Aston Martin shop.

Toen we daar aankwamen kregen we telefoon van Tesla met de mededeling dat de Model S op ons stond te wachten in het Service Center in het Ekkersrijt industriepark. Het enige wat je in dat park snel terugvindt is de IKEA die zowat boven alles uitsteekt, maar voor alle andere bedrijven moeten ze daar nog richtingsbordjes uitvinden. Na 3 keer de weg te vragen, hebben we het Service Center toch gevonden, en daar stond die op ons te wachten, een waanzinnig mooie Model S Performance Signature. Of simpelweg, den duurste! Geweldig. Dit wordt leuk!

De eerste indruk

Ik was niet onbevooroordeeld. Voor de testrit had ik al talloze reviews gelezen en bekeken, dus ik wist ongeveer wat ik kon verwachten: een progressief design zonder dat het te futuristisch aanvoelt, een stijlvol interieur en een massa aan laadruimte zowel in de achter- als in de voorkoffer. Terwijl m’n fotograaf de juiste lens voor z’n camera koos, kon ik m’n verwachtingen al eens valideren en ik kwam graag tot de voorlopige conclusie dat m’n collega journalisten gelijk hebben. Want wat ik vooral wou doen is rijden. Geef mij die sleutel maar al!

De Tesla Model S op de autosnelweg

Na een korte introductie door de Service Manager konden we vertrekken voor de testrit. We begaven ons meteen op de snelweg waar we al meteen een aartslelijke (in vergelijking met de Tesla Model S) Opel Ampera konden uitlachen. Op de autosnelweg voelt de Model S zeer comfortabel aan. Al kan de kwaliteit van het Nederlandse wegdek daar ook voor iets tussen zitten.

Opel Ampera

De Opel Ampera

Ik had gedacht dat de wagen boven de 110 km/u het meeste van z’n punch zou kwijt zijn, maar dat lijkt niet zo. Boven de 110 accelereert de elektrobolide nog steeds als een volleerde sportwagen en 80 tot 120 hernemingen zijn al helemaal fun. Het enige nadeel op de autosnelweg zijn de windgeluiden rond de spiegels maar die heb je allicht in een BMW 3 of Mercedes C-klasse ook, al wordt het geluid daar overstemd door het gebrom van de dieselmotor. Daarenboven reden we in het begin met de radio uit wat je natuurlijk nog allerter maakt voor storende geluidjes.

De topsnelheid van de Tesla Model S Performance ligt op 210 km/u maar die hebben we niet kunnen testen aangezien de pers-versie elektronisch begrensd is op 137 km/u (wat flauw…) en omdat je in Nederland uiteraard geen 210 mag rijden…

Sprintjes trekken

De snelweg gaat al snel vervelen, dus probeerden we zo snel mogelijk de landwegjes rond Eindhoven op te zoeken om enkele sprintjes te trekken en wat bochtenwerk te proberen. Daar begon het te dagen: deze Model S Performance trekt WAAN-ZIN-NIG snel! Optrekken van 0 naar 100 in 4,4 seconden dat was tot voor kort enkel mogelijk in een fuck-the-world auto, maar nu kan het dus in een 5 deurs 7-zits sedan, én met een gerust geweten. Indien je je kinderen laat meerijden kan je ineens besparen op een daguitstapje Bobbejaanland. Een win-win situatie.

De Tesla Model S Performance heeft 416 pk en je voelt dat de wagen z’n uiterste best moet doen om al die paardenkracht over te brengen op het wegdek. Zonder tractiecontrole (TC) zaten we na 2 minuten allicht al de gracht in, en zelfs met TC krijg je soms rillingen wanneer je de achterwielen schudderend en bevend naar grip voelt zoeken. Te vroeg vol uitaccelereren na een bocht wordt afgestraft met enkele forse kloppen in de staart van de wagen.

We hebben de hele testrit geflirt met het idee om de tractiecontrole uit te schakelen al was de psychologische weerstand om dat te doen groot, zeker toen het begon te regenen. Toch hebben we het op het einde even kort geprobeerd. Zonder TC kan je de Model S zwarte strepen laten trekken dat het een lieve lust is al hebben we dat niet gedaan. *kuch*. De wagen lijkt voor leken onbeheersbaar zonder TC dus dat ding aan laten staan, is het verstandigst.

Tesla Model S interieur & comfort

Genoeg gespeeld, nu wordt het bittere ernst, hoe zit het nu eigenlijk écht met het interieur van de Model S? Zoals ik in het begin al zei, is het interieur stijlvol gedesigned met leder, (namaak) hout, een beige-kleurig stoffen hemelbekleding en een gigantische tablet in de middenconsole die een Apple-feeling aan de wagen geeft en waarmee je alles kan configureren. En met alles bedoel ik: airconditioning, radio, internet, tractiecontrole, de mate waarin de auto remt bij het loslaten van de gas, GPS, enz.

Tesla model S interieur

Interieur van de Tesla Model S

Er is geen transmissietunnel waardoor de middenste passagier op de achterbank een vlakke vloer onder z’n voeten krijgt. De zetels zijn verstelbaar in alle mogelijke richtingen en lijken comfortabel genoeg voor lange afstanden, al kan je dat pas echt testen tijdens een roadtrip. Alles voelt zeer kwalitatief aan op enkele details na. Zo is er geen middenconsole waar je je arm kan opleggen. Dat kan ook wel praktisch uitdraaien aangezien je daardoor extra plaats hebt om gsm’s en andere prularia neer te leggen. Er komt nog een Drop-In op de optielijst waarmee je de middenconsole meer vorm kan geven.

Tesla Model S drop-in middenconsole

De Drop-In middenconsole die nog op de optielijst komt. De prijs is nog niet bekend. Bron foto: Tesla Shop

Verder bevindt er zich onder de tablet een opbergvakje dat toch wel uit de toon valt ten opzichte van de rest van het interieur. Er ligt bovendien een plastiekerig anti-slip matje in wat het ding nog onbenulliger maakt. Nog klachten? Ja, het stuur maakt soms een raar gekraak wanneer je het ver door draait en de rempedaal rammelt bij momenten zoals in m’n 12 jaar oude Peugeot 106.

Tesla Model S opbergvak

Tesla, dit kan toch beter?

Dat zijn natuurlijk beginnersfoutjes. Geef Tesla nog 2 à 3 jaar en die kinderziektes zijn uit de wereld geholpen, maar wat mij betreft kan de Model S vooralsnog niet tippen aan de afwerkkwaliteit van een Audi A6 of z’n Duitse premium broertjes waarmee Tesla zichzelf graag vergelijkt. De prestaties van de Tesla Model S zijn echter zo adembenemend dat je aandacht van alle kleine mankementjes wordt afgeleid.

Het exterieur

Daar valt weinig op aan te merken. Geweldig design, gigantische 21-inch velgen en wat ik het mooiste vind: de klinken die automatisch in- en uitschuiven. In de Tesla Model S wordt je werkelijk minutenlang aangestaard door jan-en-alleman. Dat zegt genoeg!

Practicality

Praktisch is ‘ie wel, die Model S. Doordat er geen verbrandingsmotor onder de voorste kap ligt, heb je die ruimte gewoon vrij als laadbak. Daardoor heb je zowel voorin als achterin een grote koffer. We hebben het even snel geschat, en er kunnen naast 5 passagiers ook zowat 16 bakken bier in. Wie liever extra kinderen meeneemt kan in de achterkoffer 2 optionele zitjes laten installeren. Je kinderen zitten daar dan wel achterstevoren wat weinig aangenaam lijkt maar goed, het kan indien nodig.

Tesla Model S rijbereik

Het bevreesde thema bij elektro auto’s is nog steeds het rijbereik. Tesla claimt dat de 85 kWh uitvoering 480 km ver geraakt op een laadbeurt maar ik kan daar weinig over zeggen. Om dat echt ten gronde te testen zou je de wagen eens een weekje moeten kunnen rijden over een gevarieerd parcours.

Tijdens onze testrit zijn we begonnen met een resterende rijbereik van 480 km op de teller en we zijn geëindigd na 50 km rijden met een resterende rijbereik van 300 km. We hebben dus 180 km range opgesoupeerd in 50 km maar dat valt te verklaren, we hebben immers het onderste uit de kan gehaald.

Tesla Model S verbruik

Verbruikscurve tijdens onze testrit met de Tesla Model S

De Model S, een koopje?

Rijden met een Model S kan al vanaf 72.600€ maar de versie waarmee wij reden gaat over de toonbank voor meer dan 110.000€. Dat is veel geld voor een elektrische 4 deurs gokart maar Tesla aast op een BMW 5 en Mercedes E-klasse publiek die het gewoon zijn om grote bedragen aan een auto te besteden.

Subsidies vallen er voor particulieren niet meer te rapen al ben je wel vrijgesteld van BIV (belasting op inverkeerstelling) en betaal je de minimum jaarlijkse rijtaks van 76€. Voor een BMW M5, die qua specs te vergelijken valt, betaal je 3.240€ BIV en 2.175€ verkeersbelasting. Stel dat je 4 jaar met de wagen rijdt, dan bespaar je met de Tesla toch dik 11.500€ aan belastingen ten opzichte van een M5.

Om de wagen als particulier te kopen moet je eigenlijk goed zot zijn. De meeste Tesla Model S’en zullen dan ook gekocht worden door vennootschappen en daar valt dan wel weer een fiscaal voordeel te rapen. De Tesla is immers aftrekbaar voor 120%!

Tesla belooft er ook alles aan te doen om de restwaarde van z’n wagens hoog te houden al zal enkel te toekomst kunnen uitwijzen hoeveel een Model S nog waard is na 4 jaar en 150.000 km.

Conclusie

Had de Tesla Model S 40.000€ gekost dan werd er geen enkele 3-reeks, A4 of C-klasse meer verkocht. Maar deze wagen kost geen 40.000€ maar meer dan 70.000€. Daarenboven wil men de Tesla Model S afmeten tegen de A6, de 5-reeks en soms durft Elon zelfs het woord S-klasse in de mond nemen. En daar wringt het voor mij toch een beetje. Deze auto staat qua afwerking nog niet op dat niveau.

Toch denk dat ik dat de Model S zal aanslaan bij een deel van het publiek dat in de markt is voor een duitse premium wagen. Het deel dat geen 400+ km per dag rijdt. Het deel dat niet graag tot de grijze massa behoort. En vooral het deel dat plaatsgenomen heeft in een Model S voor een testrit, die krijgen allicht net zoals ik de onweerstaanbare drang om die duitse premiumslee op kapaza te gooien!

Concreet

+ FUN FUN FUN
+ looks
+ laad en- zitruimte

– prijs
– details in de afwerking