Tesla Model S range: hoe kies je de variant met het meeste rijbereik

Tesla Model S range lijst

Momenteel telt de Tesla Model S familie 6 verschillende varianten die allemaal een verschillend rijbereik hebben. In dit artikel geef ik een overzicht van de range voor alle Model S uitvoeringen. Verder gaan we na welke factoren een belangrijke rol spelen voor de actieradius en hoe je deze kan beïnvloeden.

Tesla Model S range overzicht

Range gemengd parcours

Het rijbereik van een auto kan op verschillende manieren gemeten geworden aangezien het afhankelijk is van o.a. de rijstijl en de snelheid die wordt gereden. In de VS wordt de actieradius gemeten volgens een standaard van EPA, het Amerikaanse overheidsagentschap voor milieubescherming (Environmental Protection Agency). In Europa wordt gebruik gemaakt van de NEDC cyclus (New European Driving Cycle). De EPA range leunt meestal dichter aan bij de werkelijkheid dan de vergevingsgezinde NEDC standaard.

Hieronder volgt een overzicht van de actieradius van de verschillende Model S’en. Merk wel op dat de P85 en de P85+ sinds de invoering van Dual Drive (4-wiel aandrijving) niet meer te koop zijn. De 85D en de P85D (De Model S’en met Dual Drive) moeten nog getest worden onder de NEDC standaard.

Model S typeEPA range [km]NEDC range [km]
60335390
85426502
P85426502
P85+426502
85D435NA
P85D407NA

Snelweg range

Zowel de EPA als de NEDC range worden gemeten over een gemengd parcours maar wat als je een roadtrip doet en gedurende lange tijd dezelfde snelheid rijdt? Tesla geeft de volgende range gegevens op wanneer je met de Model S constant 105 of 120 km/u rijdt.

Model S typeCruising range
105 km/u [km]
Cruising range
120 km/u [km]
60346295
85459389
P85459389
P85+459389
85D475401
P85D459386

Invloed van Dual Drive

In 2013 werd de Model S geïntroduceerd met achterwielaandrijving (60, 85, P85, P85+). In oktober 2014 werd de auto ook leverbaar met 4-wiel aandrijving wat aangeduid wordt met de “D” van Dual Drive (85D, P85D). Intuïtief zou je denken dat het rijbereik van die Tesla D’s een pak lager zou liggen maar dat blijkt niet zo.

Tesla Model S P85D range

De 4-wielaangedreven 85D heeft met 380 pk ongeveer evenveel vermogen als de 385 pk achterwielaangedreven Model S 85. Toch ligt het rijbereik van de 85D lichtjes hoger dan dat van de 85. Dat valt vooral te verklaren door de Torque Sleep die op de Tesla D’s wordt toegepast. Torque Sleep zorgt er voor dat één van de 2 motoren wordt uitgeschakeld wanneer die niet nodig blijkt. Torque sleep zal vanaf eind januari 2015 voorzien worden op alle 4-wielaangedreven Tesla’s. De rijbereik data voor de 85D en de P85D in de tabellen hierboven werden dan ook verkregen mits toepassing van Torque Sleep. Verder zorgt de ideale koppelverdeling tussen de 4 verschillende wielen voor verdere optimalisatie.

OOK INTERESSANT: Tesla Model S specs en prestaties

De P85D heeft echter 19 km minder range (EPA) dan de 85 hoor ik je denken. Dat klopt, maar gezien de P85D’s 315 pk (700 pk: 224 pk vooraan, 476 pk achteraan) meer vermogen heeft en 139 kg zwaarder is ten opzichte van de 85 valt de reden niet ver te zoeken. Het range verschil (EPA) tussen de verschillende 85 varianten valt met 9 km tot 28 km eerder klein te noemen wat verbazingwekkend is gezien de relatief grote verschillen in prestatiecijfers.

De torque sleep wordt verschillend toegepast bij de 85D en de P85D. Bij de P85D is het altijd de achterste motor die in slaapstand gaat. Die motor heeft met 476 pk immers het meeste vermogen en verbruikt dus ook meer dan de 224 pk motor vooraan. Wanneer de P85D weinig koppel nodig heeft wordt hij dus voorwielaangedreven. De 85D beschikt over 2 identieke motoren met 190 pk voor- en achteraan. Aangezien die allebei evenveel verbruiken gaat het torque sleep systeem constant op zoek naar de meest voordelige motor om uit te schakelen.

Conclusie: Overweeg je Dual Drive? Dan is het leuk om te weten dat de 4-wielaangedreven 85D je +- 10 km méér range biedt dan de achterwielaangedreven 85. De duurste en meest performante P85D Model S biedt echter de laagste range van alle 85-varianten, al is het verschil niet dramatisch.

Invloed van aerodynamica en snelheid

Luchtweerstand speelt een belangrijke rol in de actieradius van een elektrische auto. Luchtweerstand neemt immers kwadratisch toe in functie van de snelheid. Daardoor ligt het rijbereik bij een constante snelheid van 105 km/u een pak hoger dan de range bij 120 km/u. De 85D bijvoorbeeld geraakt 74 km verder bij een constante snelheid van 105 km/u ten opzichte van 120 km/u.

Wanneer je een lange roadtrip gaat doen kan het dus lonen om iets trager te rijden. De tijdswinst wanneer je 15 km/u sneller rijdt is immers gering.

Conclusie: 105 km/u in plaats van 120 km/u rijden zorgt voor een pak meer rijbereik.

Invloed van wielen en banden

De actieradius voor alle Model S varianten werd getest met 19″ cyclone wielen en Michelin Primacy 19″ banden omdat Tesla vastgesteld heeft dat dit de beste combinatie is voor een langere range.

Het kiezen van een ideale band is altijd een afweging tussen rijgedrag, tractie en efficiëntie. Wanneer een band meer ‘kleeft’ zal de auto sneller accelereren en beter door de bochten gaan maar hij zal ook een hogere rolweerstand hebben wat leidt tot een korter rijbereik.

Tesla biedt momenteel 3 wielsoorten aan: 19″ standaard velgen, 19″ cyclone velgen en 21″ turbine velgen. Zoals gezegd is de 19″ cyclone de beste keuze qua rijbereik. De 19″ cyclone biedt een betere aerodynamica dan de 19″ standaard velg. Daardoor biedt de 19″ cyclone velg 2% meer rijbereik bij een cruise snelheid van 105 km/u ten opzichte van de 19″ standaard velg.

De 21″ turbine velg wordt veel gekozen voor Performance Model S’en aangezien die velg-band combinatie voor een meer sportief rijgedrag zorgt.  De 21″ turbine velg biedt echter 3% minder range dan de 19″ inch cyclone velg. Bij wijze van voorbeeld: een P85D met 19″ cyclone velgen geraakt bij een constante snelheid van 105 km/u 459 km ver. Met 21″ turbinevelgen geraakt diezelfde P85D 14 km minder ver onder dezelfde omstandigheden.

Zoals de autofreaks onder ons wel weten hebben nieuwe banden een bepaalde inloopperiode nodig. Tijdens die inloopperiode van +- 1500 km kan de Model S tot 5% minder range ondervinden. Vooral voor nieuwe Model S eigenaars is het interessant om dit te weten aangezien het een lagere range bij aanvang verklaart.

Uiteraard veranderen Model S’en tijdens hun levensloop al eens van banden. Volgens Tesla is het uitkijken geblazen bij het kiezen van nieuwe banden. De range-labels op nieuwe banden zitten dikwijls ettelijke procenten naast de werkelijkheid.

Gezien de grote invloed op het rijbereik is onderzoek naar betere EV-banden een domein waar Tesla Motors in de toekomst meer op zal gaan focussen. Misschien komt er binnenkort wel een Tesla band?

Conclusie: De 19″ cyclone wielen en Michelin Primacy 19″ banden zijn de beste keuze voor een optimale actieradius. Let op met aftermarket veranderingen aan banden en wielen.