Zo ziet de vernieuwde Tesla Model 3 facelift er in het echt uit (2024)
De Tesla Model 3 (2024) heeft officieel een facelift gekregen en wij ontvingen foto’s van een blauw exemplaar in een hal.
Wat we reeds schreven in mei, is nu officieel, de Tesla Model 3 heeft een facelift gekregen.
De “Ferrari Roma looks” waarvan sprake in mei hebben het wel degelijk gehaald tot de productieversie. Dat wil dus zeggen dat de voorbumper serieus hertekend is, maar ook de achterkant zit volledig in het nieuw. Het ziet er weer een pak frisser en mooier uit.

Bekijk hier de officiële foto’s van de Tesla Model 3 facelift.
Sfeerverlichting
Ook in het interieur redelijk wat wijzigingen. Zo krijgt het nog minimalistischere interieur sfeerverlichting om het iets minder kil te maken. Waar zit het extra minimalisme dan? De bedieningshendels aan het stuur zijn nu volledig verwijderd. Drive, neutraal of achteruit selecteren doe je voortaan op het centrale scherm, en de richtingaanwijzers bedien je voortaan met knopjes op het stuur. Heel handig lijkt het ons niet, maar Model 3-rijders zullen er mee moeten leren leven.
De stoelen vooraan zijn voortaan geventileerd voor extra comfort bij warme zomerdagen.
Wie gehoopt had op een head-up display (HUD) is eraan voor de moeite. De snelheid zal je nog altijd in je ooghoek moeten aflezen op het centrale scherm.
De passagiers achteraan krijgen wel een nieuw scherm achteraan op de middenconsole. Daarmee kunnen ze het klimaat, de stoelverwarming en de audio regelen, en zelfs video’s bekijken.
Nog efficiënter, en een beetje trager
Dankzij betere aerodynamica, velgen en banden wordt de Model 3 zo mogelijk nog efficiënter. Daardoor stijgt het theoretische WLTP-rijbereik (TEH) van 491 km naar 513 km (+4,4%) voor de standaard versie, en van 602 km naar 629 km (+4,4%) voor de Long Range. Op een vernieuwde Performance-versie moeten we overigens nog even wachten.
Qua prestaties valt het op dat de topsnelheid van de basisversie gereduceerd werd van 225 km/u naar 201 km/u, en van de Long Range van 233 km/u naar 201 km/u. Acceleratietijden blijven identiek met respectievelijk 6,1 en 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u.
Tesla Model 3 prijzen
Als kers op de taart blijven de prijzen van de Model 3 onveranderd. Zo krijg je de basisversie nog steeds voor 45.970€, en de Long Range voor 53.970€. Ze zouden bovendien al vanaf oktober 2023 op je oprit kunnen staan.
Wil je nieuws zoals dit onmiddellijk ontvangen via whatsapp, schrijf je dan in op onze groep.
Mooie kleur, maar mijn rooie y is mooier
Hoe zit het met hardware 4. Heeft deze nieuwe model 3 de nieuwe hardware en de bijkomende camera’s ? Kan men nu voorkant van de auto zien op camerabeeld ? Is de langverwachte birdview een réaliteit ?
Ik heb al op meerdere websites opgemerkt dat men als verkoopprijs zonder opties van de Model 3 RWD € 45.970 vermeld, en voor de Long Range AWD € 53.970 vermeld. Deze prijzen staan wel op de configuratiepagina van de Tesla-website , maar dat zijn niet de echte basis-verkoopprijzen.
De juiste basis-verkoopprijs voor de RWD is € 44.990, en voor de Long Range AWD is dat € 52.990. Dit kan men zien als men geen opties kiest, klikt op en kiest voor ‘Contant’: ‘Subtotaal voertuig’ geldt als de basis-verkoopprijs. Bij de Long Range AWD is het bedrag € 53.970 de aanschafprijs met de Bestemmings- en documentatiekosten van € 980 inbegrepen.
Op de Tesla websites voor Nederland en Duitsland komen de respectievelijke basis-verkoopprijzen op de desbetreffende configuratiepagina’s wel overeen met de bedragen bij ‘Subtotaal voertuig’.