Dit is waarom Tesla niet failliet mág gaan

Tesla mag niet failliet gaan

Het mogelijke failliet van Tesla rolt de laatste maanden meer dan ooit over de tongen. De gevolgen van een dergelijk faillissement kunnen veel verstrekkender zijn dan je op het eerste zicht zou denken.

Model 3 productievertragingen, een gigantische schuldenberg en nog altijd geen winst na 10 jaar in business. Het zijn drie redenen waarom beursanalisten in de rij staan om het faillissement van Tesla aan te kondigen. Een CEO die – op het wanhopige af – elke gebeurtenis aangrijpt om gratis publiciteitsstunts uit te halen, die zichtbaar uitgeput oogt en die marihuana rookt tijdens een interview. Het zijn zaken die alleen maar olie op het vuur spetteren.

Ook ik acht de kans reëel dat Tesla het niet overleeft, of ik durf er in ieder geval m’n hand niet voor in het vuur te steken.

Het mag duidelijk zijn dat Tesla z’n zwakke punten heeft, maar het bedrijf heeft ook vooral één heel grote verdienste: ze zijn er in geslaagd om de grote autobouwers te forceren om op z’n minst na te denken over elektrische mobiliteit. Zonder Tesla waren er nog altijd geen BMWi’s geweest, geen Mercedes EQ’s, geen Audi e-trons en allicht zelfs geen plug-in hybrides!

Nog eens 30 jaar status-quo?

Je zou kunnen opperen dat de grote constructeurs dan wel door toedoen van nieuwe EU-uitstootnormen richting elektrische wagens zouden evolueren. Het probleem is natuurlijk dat bij elke aankondiging over strengere milieu-eisen, de autobonzen onmiddellijk hun leger lobbyisten naar Brussel sturen. Die gaan daar dan verkondigen hoe onmogelijk het allemaal niet is. Je zal maar in de schoenen van een EU-ambtenaar staan. Tot 10 jaar geleden konden ze tegen dergelijke argumenten weinig inbrengen, maar nu kunnen ze tenminste zeggen: “Jongens, kijk eens naar dat startupje uit Californië. Als die op minder dan 10 jaar een aantrekkelijke elektrische auto in elkaar kunnen boksen, dan moeten jullie het zeker kunnen”.

Dit ligt trouwens volledig in lijn met wat Tesla als doel vooropgesteld heeft. Hun officiële strijdleuze is niet “zoveel mogelijk winst maken door elektrische wagens te verkopen”, maar wel “accelerate the world’s transition to sustainable energy“.

De strijd is echter nog niet gestreden. Tesla is nog áltijd de drijvende kracht achter de elektroplannen van de grote autoconcerns. Met de Model S pikt Tesla al redelijk wat graantjes van tafel in het segment van de Duitse luxewagens. Maar stel je eens voor dat de goedkopere Model 3 volgend jaar in massa op de markt komt. Een auto waarvan al 500.000 stuks voorbesteld zijn. Dat gaat pas écht pijn doen in Stuttgart, München en Wolfsburg.

Het is hoogst waarschijnlijk dat als Tesla failliet gaat, dat men elektrische mobiliteit opnieuw op de lange baan gaat proberen schuiven. Dan gaan we het de komende 30 jaar moeten doen met dieselhybrides of CNG. Én de belofte dat waterstof in 2050 wel eens de toekomst kan zijn. Back to the Stone Age, zeg maar. Of moet de hoop dan uit China komen?

Wat denk jij? Hoe groot schat jij de kans in dat Tesla als bedrijf overleeft? En acht je Tesla noodzakelijk in het EV-ecosysteem? Laat het weten in de reacties.