Duitsland wil geen subsidies meer geven aan Tesla

Tesla Duitsland premie

Duitsland verdenkt Tesla ervan het subsidiesysteem voor elektrische wagens te misbruiken. Het overweegt daarom de beschikbare premies te ontnemen.

Duitsland is de belangrijkste Europese markt voor Tesla. Met ondertussen meer dan 60 Supercharger locaties, hebben de Amerikanen er dan ook zwaar geïnvesteerd in laadinfrastructuur. We hebben zelf mogen ervaren dat onze oosterburen daarover niet te klagen hebben.

Belangrijkste markt

Toch loopt de uitrol er niet van een leien dakje. Met 2.780 nieuw verkochte Tesla’s in 2017 (tot en met oktober) is Duitsland de tweede grootste Europese afnemer. In verhouding tot de markt is het echter een bescheiden resultaat. Duitsland is immers een vermogend en autogek land met 83 miljoen inwoners. Dit komt voor 2017 overeen met één nieuwe Tesla per 30.000 inwoners. In Noorwegen werd dit jaar één Tesla per 1.000 inwoners verkocht. En zelfs wij Belgen doen beter dan Duitsland, met één nieuwe Tesla per 12.000 inwoners.

Tesla beweert dat de Duitse overheid, onder druk van de lokale autoconstructeurs, hun groei tegenwerkt. Toen Duitsland in 2016 een EV-premie van 4.000€ introduceerde, werd Tesla immers uitgesloten door een maximum catalogusprijs van 60.000€ voorop te stellen. Tesla reageerde hierop door de basisprijs te verlagen en een hoop opties in een “comfort pakket” te bundelen. Daardoor kon men toch genieten van de premie.

Tesla “fraudeert”

Het Duitse magazine Auto-Bild beweert nu dat Tesla quasi niemand toelaat om een auto te kopen voor minder dan 60.000€. Ze zouden hun klanten met andere woorden forceren om het comfort pakket te nemen. Daardoor stijgt het prijskaartje met 13.000€.

Volgens Bild gaat om het om regelrechte fraude. Het Duitse ministerie voor export (BAFA) is een onderzoek gestart, en kan Tesla schrappen van de lijst met wagens die in aanmerking komen voor de premie.

Onze mening

Op zich vind ik premies geen goed idee, maar als ze er dan toch zijn is een maximum catalogusprijs om in aanmerking te komen een goed concept. 60.000€ is daarbij nog genereus, die grens mag gerust op 35.000€ liggen. Wie een auto van +60.000€ kan kopen, zal niet meer over de streep getrokken worden door een premie’tje van 4.000€. Echter, voor de gemiddelde belastingbetaler valt het zwaar te beseffen dat hij luxe-auto’s moet subsidiëren.

De truc die Tesla toepast is op zijn minst bedenkelijk, maar de Duitsers moeten de ketel niet verwijten dat hij zwart ziet… De Duitse autoconstructeurs zorgen er zelf ook altijd voor dat hun plug-in hybrides juist onder de CO2-grens valt die hen in aanmerking brengt voor allerlei fiscale cadeau’tjes.