Tazzari Zero getest door eGear

Tazzari Zero Lissabon

Reeds sinds ik de Tazzari Zero voor het eerst zag in Brussel was ik nieuwsgierig om er een ritje mee te maken. De wagen ziet er immers uitnodigend en best stoer uit binnen z’n marktsegment (Het Twizy / Think / G-wiz genre). Afgelopen week hebben we deze kleine Italiaanse elektrokar voor het eerst aan de tand gevoeld in Lissabon.

Tazzari Zero

De Tazzari Zero naast de Taag rivier in Lissabon

Made in Italy…

Die kennismaking zullen we echter niet snel vergeten want zo leuk de wagen er op het eerste zicht uitziet zo verschrikkelijk is het om er mee te rijden. Het ding remt voor geen meter (ik vraag me af hoe dit straatlegaal kan zijn), de assemblagekwaliteit is op z’n Italiaans, de gaspedaal geeft geen enkel gevoel (het lijkt eerder op een aan/uit pedaal), er is geen servo en het ding heeft absoluut geen suspensie. Zelfs een Renault Twizy, ook al niet zachtgeveerd, vlakt de putten in het wegdek beter uit dan dit ding.

Tazzari Zero voorkant

Maar nu het ergste van al; ons testmodel, slechts anderhalf jaar oud, viel na 10 km gewoon in panne. Terwijl we aan het rijden waren viel de stroom plots uit en kwam er een charging icoon op het dashboard. Op geen enkele manier was het ding nog aan de praat te krijgen. Slechts na een halfuur was het mogelijk om de Zero opnieuw te starten waarna de wagen tijdens het rijden meermaals plots naar neutraal overschakelde. Dan moesten we de wagen tot stilstand brengen om hem opnieuw in drive te kunnen zetten.

Andere kleine kantjes van de Tazzari Zero is het feit dat het stuur niet gecentreerd staat (alvast niet in ons testmodel), het realistisch rijbereik slechts 80 tot 100 km bedraagt en dat er geen elegante oplossing is om de oplaadkabel in te pluggen waardoor de kabel van onder de voorste ‘motorkap’ komt gekropen. Wie dacht dat dit alles een prijsje rechtvaardigt heeft het mis. Een Tazzari Zero kost maar liefst 22.748€.

Tazzari Zero
Model
Rijbereik
volgens fabrikant
[km]
Prijs incl. BTW
Classic (150K)15022.748€
Classic (200K)20023.958€
Evo (150K)15023.958€
Evo (200K)20025.168€
Special Edition (150K)15025.168€
Special Edition (200K)20026.378€
Speedster (cabrio) (150K)15028.798€
Speedster (cabrio) (200K)20030.008€
EM1 Citysport15026.378€
EM1 Citysport20027.588€
EM1 Anniversary15027.588€
EM1 Anniversary20028.798€

Tazzari Zero Stuur

Ongecentreerd stuurwiel…

Van aluminiumboer tot EV fabrikant

Zijn er dan geen positieve kanten aan de Tazzari Zero? Wel, het exterieur design is best aantrekkelijk, de wagen ziet er sportief uit en het stuurgedrag is lekker direct. Het dashboard is eenvoudig en er is geen overdaad aan knopjes en tellers. De vier drive-modi (Race / Standard / Economy / Rain) worden ook duidelijk aangegeven op het scherm.

Tazzari Zero Dashboard

Tazzari Zero Dashboard

De gebreken van de Tazzari Zero zijn wel te verklaren. Om te beginnen is de Tazzari Groep geen autobouwer maar een aluminium fabrikant met 200 werknemers. Als echte avonturiers hebben ze deze elektrische wagen helemaal vanaf nul ontwikkeld en gebouwd en dat verdient toch een pluim.

De Tazzari Zero was pionierswerk

Verder bracht Tazzari deze elektrische auto reeds in 2010 op de markt toen bijna alle grote fabrikanten zich nog niet durfden wagen aan elektrische auto’s. Het bedrijf was dus een pionier en als je het zo bekijkt dan hebben ze met deze Tazzari Zero al bij al geen superslecht werk neergezet. Misschien doet de volgende Tazzari generatie, de EM1, het beter. De EM1 gaat immers met een nieuw onderstel, ABS en servo-remmen door het leven! Hoop doet leven.

Tazzari Zero ZEEV

Met dank aan ZEEV, een EV verhuurbedrijf in Portugal

Specificaties

Tazzari Zero Spec150K accu200K accu
Batterijcapaciteit [kWh]NANA
Rijbereik
volgens Tazzari
[km]
150200
0-100 km/u [s]NANA
Topsnelheid [km/u]100100
Vermogen [pk]2020
Koppel [Nm]150150
Gewicht [kg]542NA

Kopen?

Wie in België nog een Tazzari Zero op de kop wil tikken zal wel wat moeite moeten doen. De enige officiële dealer in België, BioLux, liet ons immers weten er de brui aan te geven. “Teveel problemen met veiligheid en onderhoud.”, aldus de invoerder. Ook in Nederland is er geen officiële dealer meer.

De Nederlandse leasemaatschappij MisterGreen liet ons via Twitter weten enkele okkazie’s in de aanbieding te hebben vanaf 10.000€. Kopen op eigen risico…

Tazzari Zero MisterGreen

Via @eGearnews: MisterGreen verkoopt een aantal okkazie Tazzari Zero’s

Concreet

+ Exterieur Design
+ Pionierswerk
+ Direct stuurgedrag

– Prijs
– Kwaliteit
– Remmen
– Suspensie

Met dank aan ZEEV, een EV verhuurbedrijf in Lissabon, Faro (Algarve) en Porto. ZEEV verhuurt de Renault Twizy, de Renault ZOE, de Renault Fluence Z.E., de Tazzari Zero en elektrische motorfietsen.