Smart Fortwo Electric Drive uitgebreid getest!

smart-electric-drive-jump-700

Vorige maand had ik afspraak bij Mercedes Brussel om de Smart ED op te halen om hem een weekje op de proef te stellen. Op de Mercedes parking stond heel wat leuk AMG speelgoed gestationeerd, maar goed, ik was daar voor een elektrische Smart. Het feit dat Mercedes voor ons een cabrio versie had gereserveerd kon de AMG’s voor heel even doen vergeten.

Een Smart moet elektrisch zijn

smart-mercedes-parking-336Smart is een revolutionair automerk dat er als eerste in slaagde om mini-auto’s cool te maken en het grote publiek er van te overtuigen dat we in de stad niet hoeven rond te toeren in een lompe luxe sedan.

En hoewel een conventionele Smart alle kenmerken heeft die een stadsauto nodig heeft is er één ding dat nooit in het Smart-plaatje gepast heeft, de verbrandingsmotor. In een Smart hoort een elektromotor te liggen zodat stedelingen opnieuw gezonde lucht kunnen inademen. Maakt deze elektrische versie dan eindelijk het Smart verhaal rond?

Rijgedrag op de autosnelweg

De Smart verraste me van in het begin toen ik ’em aan z’n eerste beproeving onderworp, de E19 van Brussel naar Antwerpen. Hoewel de autosnelweg niet het natuurlijke biotoop is voor een stadsauto, laat staan voor een elektrische stadsauto, trekt de Smart zich bij hoge snelheden zeer goed uit de slag.

De wagen accelereert meer dan behoorlijk tot aan z’n topsnelheid (125 km/u), sneller zelfs dan vele andere auto’s die je op de snelweg tegenkomt, wat handig is bij inhaalmanoeuvres. De mini-Daimler voelt ook verrassend stabiel en veilig voor een wagen van dit formaat en hij doet het op de snelweg ook beduidend beter dan enkele van z’n concurrenten zoals de Renault Twizy of de Mia Electric.

Het grote nadeel is dat de elektro Smart op de snelweg, zoals te verwachten, batterijcapaciteit zuigt alsof z’n leven ervan afhangt. Het officiële rijbereik van de elektrische Smart ligt op 145 km maar wanneer je constant 120 km/u rijdt houdt de batterij het na 70 km rijden voor bekeken.

Dé perfecte stadsauto

Wat een stadsauto leuk maakt is een snel acceleratievermogen, een scherp stuurgedrag en een grote wendbaarheid. Hoewel het 0 tot 100 sprintje met 11,5 seconden niet supersnel gaat ben je tot 50 km/u bijna iedereen te snel af. Deze Smart ED voelt veel sneller dan een gewone Smart.

Verder stuurt de wagen lekker en de combinatie van de achterwielaandrijving en het sterke onderstuur zorgt ervoor dat je de voorbanden naar hartelust kan laten schreeuwen zonder het risico te lopen dat je uit de bocht gesmeten wordt.

Qua wendbaarheid krijgt je alle voordelen van een conventionele Smart: gemakkelijk te parkeren, een korte draaicirkel en in druk verkeer kan je overal tussen glippen.

De cabrio versie maakt het stadsrijden helemaal af. Het is bovendien zeer handig dat je het dak al rijdend kan openen en sluiten ongeacht de snelheid. Het openen van dat dak gaat trouwens sneller dan een sprintje tot 100 km/u zoals we uiteraard getest hebben (zie onderstaande video).

[youtube id=N-ggDEo8qk8 mode=normal]

Interieur & koffer smart-electric-drive-dashboard-336

smart-electric-meters-336
smart-electric-drive-bierbakken-336Het is aangenaam vertoeven in de Smart ED. De zetels zijn comfortabel, je zit hoog genoeg voor een goed overzicht op de weg en wat me vooral opvalt: weinig knopjes op het dashboard waardoor het interieur eenvoud en rust uitstraalt. Verder heeft deze auto ook voldoende opbergvakjes.

De middenconsole is uitgerust met 2 nuttige analoge metertjes, één die de resterende batterijcapaciteit weergeeft en één die je vertelt wat je momentaan verbruik is.

Je wil met je stadswagen ook wel eens naar de supermarkt niet? De koffer is voldoende groot om er 3 bakken bier in kwijt te kunnen wat voldoende zou moeten zijn voor je doordeweekse aankopen. Indien je echter een bierfuif wil organiseren kan je beter met je Model S naar de Colruyt, want de Tesla doet het met plaats voor 16 bierbakken net iets beter.

Ook zéér handig: in de laadklep is een compartiment ingewerkt waar je de laadkabel kan in opbergen, iets wat bij vele andere elektrische auto’s toch nog ontbreekt. Mercedes denkt aan details!

Rijbereik & opladen

smart-electric-opladen-336De Smart heeft een batterijcapaciteit van 17,6 kWh en dat levert een officieel rijbereik op van 145 km. Tot m’n grote verbazing ben ik er in geslaagd, na een dag zeer economisch rijden, om er daar 130 van te realiseren.

Wanneer je de Smart echter een hele dag op z’n staart trapt dan geraak je in de praktijk slechts 70 tot 90 km ver maar voor een stadsauto is dat ruim voldoende. Indien je toch verder moet heb je nogal altijd de optie om economisch te rijden natuurlijk.

Opladen kan gewoon bij je thuis aan het stopconcact. Na 7u laden is ‘ie vol. Een volle batterij kost je aan een tarief van 0,18 €/kWh slechts 3,2€ wat bij een zuinig rijgedrag resulteert in een verbruikskost van 2,4€ / 100 km (gerekend met een rijbereik van 130 km).

Indien je de wagen sneller wil opladen kan dat via een wallbox in 6 uur, of via een openbare snellader in slechts 1 uur!

En nu het slechte nieuws…

Zijn er dan geen nadelen aan deze elektokar? Hmm… ja… misschien wel.

smart-electric-drive-bocht-336In een elektrische Smart val je niet echt op. Ik heb zeer weinig mensen hun hoofd zien omdraaien wanneer ik voorbij reed en dat effect heb je bijvoorbeeld wel in een Twizy of een Tesla. Logisch ook, want een elektrische Smart ziet er uit net zoals een gewone Smart, en daar zijn mensen ondertussen al aan gewend geraakt. Indien je graag in de aandacht staat, of indien je de wagen gebruikt voor marketingdoeleinden, moet je dit toch in overweging nemen.

En nu ga ik nog een beetje muggeziften. De Smart voelt vlot aan, maar ik heb de indruk dat het sneller kan! Wanneer de batterijtechnologie in de toekomst zodanig evolueert dat de energiedensiteit bijvoorbeeld verdubbeld kan worden, zou het leuk zijn om deze auto nog iets potenter te maken. Smart biedt dan wel een Brabus versie aan maar ik kan me moeilijk voorstellen dat die met z’n 6 pk extra vermogen veel sneller aanvoelt.

En dan de laatse domper op de feestvreugde, de prijs…

Prijs

smart-electric-voor-garage-336De prijs is nog altijd een breekpunt voor het succes van elektrische auto’s, en dat is voor deze elektro Smart niet anders. De versie die wij meekregen verandert van eigenaar voor maar liefst 30.000€. Toegegeven, dat is een cabrio met tal van opties, maar voor dat geld kan je wel wat anders kopen.

De basisprijs van de elektrische Smart coupé ligt op 24.079€ en indien je voor sale & care opteert zakt die prijs naar 19.239€ maar dan je dien je wel 65€ per maand op te hoesten voor de batterijhuur. Indien de 30% belastingsaftrek voor particulieren nog zou bestaan dan had Smart hier allicht een succesverhaal geschreven maar helaas, subsidies voor particulieren zijn opgedroogd.

Voor bedrijven die aan hun groen imago willen werken, én die van een 120% belastingsaftrek op 2 jaar kunnen genieten, kan de elektrische Smart wel in het plaatje passen. Met een Mia Electric val je als bedrijf misschien meer op en ben je goedkoper gesteld, maar de Mia kan niet tippen aan het rijplezier en -comfort van de Smart ED.

Mercedes België heeft voor zichzelf ook geen al te hoge ambities gesteld en hoopt voor 2013 in totaal 100 exemplaren van deze auto aan de man te brengen.

Conclusie

De Smart Fortwo Electric Drive is één van de beste stadsauto’s die je momenteel kan kopen maar de hoge aankoopprijs strooit roet in het eten…

Concreet

+ Fun
+ Wendbaar
+ Comfortabel voor een stadsauto

– Niet zo opvallend
– Duur

Bekijk alle foto’s van de test op onze Facebook pagina!