RIJTEST: KTM Freeride E-XC

KTM Freeride E

eGear heeft hoe langer hoe meer de smaak van de elektrische moto’s te pakken. Na onze review met de Zero S vorige maand, nemen we in deze rijtest de Freeride E-XC crossmoto onder de loep. 

Eind 2014 bracht KTM als een ware pionier een elektrische versie van z’n Freeride op de markt. Die Freeride “E” is beschikbaar als SM (straatlegaal, baanbanden), SX (niet straatlegaal, crossbanden) en XC (straatlegaal, crossbanden). Wij gingen met die laatste op weg.

Stoer design

Laten we beginnen met de looks. De KTM Freeride E-XC ziet er uit als een gewone crossmotor. Los van een paar extra e-stickers, heeft men geen speciale toeren uitgehaald om het “elektrische” extra onder de aandacht te brengen. Het geheel ziet er gewoon stoer uit.

 
Wanneer je de moto aanzet, kan je kiezen tussen drie standen die KTM 1, 2 en 3 heeft gedoopt. In stand 1 lijkt het alsof je op een gezapige scooter zit. We veronderstellen dat deze energiebesparende stand speciaal gemaakt is om van en naar je parcours te rijden zonder al te veel battery juice te consumeren. In stand 2 gaat het al een pak sneller en in stand 3 beschik je over een serieuze brok power.

Op niveau van 125cc

In die stand 3 kan je moeiteloos heuvels beklimmen en allerlei trucs uithalen. De Freeride E is wendbaar en eenvoudig in gebruik. Als ervaren crosser vind ik het wel lastig dat de achterrem aan het stuur zit en niet aan de voet… maar voor een beginneling geldt dus juist het omgekeerde.

KTM Freeride E-XC

Zelf rijd ik met een 300cc 2-takt en daar kan de Freeride E absoluut niet tegen op. Hij zit meer op het niveau van een 125 cc. Deze KTM is eigenlijk ideaal voor starters. Je hoeft niet te schakelen en je wordt supersnel gewoon aan de standen 1 en 2.

Remmen kunnen beter

De remmen zijn afkomstig van de 85cc KTM crossmoto’s. Aangezien deze Freeride E weinig motorrem heeft is dat best pover. Ook de vering komt van de 85cc en is redelijk ondermaats voor een volwassen persoon. Maar dit is allemaal aan te passen natuurlijk!

KTM Freeride E laden

Verder is het een beetje raar dat KTM op een eco-bike een gewone koplamp gemonteerd heeft. LED’s waren, alleen al voor het gepaste imago, een betere optie geweest.

Mooie toekomst voor e-crossers

De Freeride E is voorzien van een 2,6 kWh batterijpakket. Daarmee kan je een halfuurtje pret beleven wanneer je de beest uithangt. Wanneer je het kalmer aan doet houdt de Freeride E het een uurtje uit. Via de meegeleverd lader (220V) is de accu volledig vol te laden in slechts 80 minuten.

KTM Freeride E standen

Dan is er nog het prijskaartje. Voor 11.295€ heb je de Freeride E-XC in je garage staan. Dat is een pak geld maar innovatieve producten zijn natuurlijk altijd wat duurder in een beginstadium.

Ik denk dat er een mooie toekomst is weggelegd voor e-crossers. Deze fantastische sport kreunt namelijk al jaren onder het geklaag van omwonenden en milieugroeperingen. O.a. de stank en het lawaai zijn hinderpalen waar je met deze elektrische Freeride absoluut geen last van hebt!

Bekijk hier de specs van de Freeride E.