Rijtest: Renault ZOE ZE40

Renault ZOE ZE40 test

De actieradius van de Renault ZOE heeft dit jaar een serieuze boost gekregen. Of het voldoende is om de range anxiety in de kiem te smoren bekijken we in deze rijtest.

Hiep hiep

De Renault ZOE mag ondertussen 4 kaarsjes uitblazen. Daarmee is hij zo oud dat het de één van de eerste elektrische auto’s is die ik ooit getest heb.

Ik was toen laaiend enthousiast over deze elektrische Fransoos maar het laatste jaar kon hij, vooral qua range, echt niet meer mee met de concurrentie. De ZOE heeft immers een officieel rijbereik van 240 km terwijl de Hyundai IONIQ (rijtest) al aan 280 km zit, de BMW i3 aan 300 km en de ook de e-Golf tekent 300 km range op.

Twee keer meer range

Het was dus hoog tijd voor een batterij-update en die kondigde Renault in september 2016 aan in de vorm van de ZOE “ZE40”. De ZE40 beschikt over een 40 kWh lithium-ion batterij die evenveel plaats inneemt als het “oude” 22 kWh accupakket.

RIJTEST: Van Antwerpen naar Keulen met de BMW i3

Afhankelijk van welke elektromotor je kiest, de Q90 of R90, geraak je met de nieuwe accu 370 km of 403 km ver. Op papier althans, volgens de vergevingsgezinde NEDC-test.

ZOE 400 km rijbereik

In de praktijk is het rijbereik eveneens verbazingwekkend. Ik heb 300 km rondgereden met de ZOE en heb geen enkele keer moeten laden (maar toen was hij wel echt leeg). Ook op de snelweg, met cruise control op 120, haal je 200 km uit de accu. Dit is natuurlijk meer dan voldoende voor ons Belgenland.

Dilemma

Je vraagt je nu allicht af waarom Renault de Q90 motor aanbiedt, aangezien die in theorie 33 km minder range optekent… Wel, de Q90 is in feite de oude (minder efficiënte motor) maar deze valt wel te combineren met de snellere 43 kW lader. De R90 is enkel leverbaar met een 22 kW lader.

Het lijkt er dus op dat je moet kiezen tussen meer range en trager laden, óf minder range en sneller laden. In de praktijk is het range-verschil echter verwaarloosbaar (+- 20 km) waardoor ik altijd voor de Q90 zou gaan. Aan de juiste laadpaal kan je de Q90 immers in een uur tot 80% laden terwijl de R90 er bijna 2 uur voor nodig heeft.

Renault ZOE interieur

Als EV-pionier mag Renault overigens wel een tandje gaan bijsteken wat laadtechnologie betreft. Een (+) 50 kW (DC) lader is tegenwoordig toch het minste dat je mag verwachten…

Qua afwerkingskwaliteit, rijcomfort en praktische zaken is er weinig gewijzigd, dus ik hiervoor verwijs ik graag naar m’n oude review.

Prijs

En dan is er nog de prijs. De ZOE ZE40 met R90 motor (meer range, tragere lader) kost minstens 24.750€ plus de batterijlease. De versie met snellere lader (Q90) is 700€ duurder.

Wil je de accu niet leasen maar gewoon kopen, dan kan dat sinds kort ook. Dit kost 8.500€ extra.

ZE40 logo

Ook de ZOE met de oude 22 kWh blijft overigens leverbaar. Deze auto heeft een vanafprijs van 22.250€, exclusief batterijlease. Bekijk alle prijzen hier.

Conclusie

Dankzij een nieuwe accu met dubbele capaciteit staat de Renault ZOE, qua range, weer aan de top binnen z’n segment. De ZOE ZE40 tekent immers een praktisch rijbereik van 300 km op en laat daarmee de directe concurrenten (BMW i3, IONIQ, e-Golf) tot 100 km achter zich.

De auto is leverbaar met 2 verschillende elektromotoren, de R90 en Q90. Aangezien enkel de Q90 over een snelle 43 kW lader beschikt is de keuze snel gemaakt.

Goedkoop kan je de ZOE nog altijd niet noemen. Een ZE40 kost je 24.750€ (met leasebatterij) en wil je de accu gewoon kopen dan moet je minstens 33.250€ reserveren.

Renault ZOE opladen

Concreet

+ Beste rijbereik in z’n klasse
+ Leuk design

+- Zou een snellere lader mogen hebben

– Nog altijd geen “Renault prijzen”

Specificaties (ZOE ZE40)

  • Aandrijving: voorwiel
  • Vermogen: 88 pk (Q90) / 92 pk (R90)
  • Koppel: 220 Nm
  • Topsnelheid: 135 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 13,5 sec
  • Gewicht: 1.450 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 13,1 kWh / 100 km
  • Prijs: 24.750€ (met leasebatterij)
  • Prijs testwagen met opties: 30.070€ (met leasebatterij)