Renault ZOE rijtest: een revolutie in de EV-markt?

Renault ZOE

De Renault ZOE is een wagen waarvan ik een jaar geleden, voor z’n introductie in Genève, dacht dat ‘ie de EV-markt zou democratiseren. De ZOE zag er goed, hij had een correcte prijs (toen werd er gespeculeerd over 15.000€), hij zou een aanvaardbare range krijgen (+- 200 km) en het zou vooral een praktische wagen worden.

Ondertussen weten we dat de ZOE geen 15.000 maar 21.550€ kost en daarenboven heeft de federale regering de 30% belastingsaftrek voor particulieren afgeschaft. Reken daarbij nog eens de batterijlease aan 79€ per maand en je hebt al snel door dat de ZOE heel sterk uit de hoek zal moeten komen om de consument te overtuigen.

Waar is de laadpaal?

Toen ik de Renault ZOE vrijdagmiddag ging ophalen in Drogenbos, vertelde de Renault medewerker me dat ik de ZOE niet thuis kan opladen maar wel aan shopping centra. Geen probleem dacht ik, dus op weg naar Sint-Niklaas stopte ik in het Waasland Shopping Centrum om snel even de batterij bij te tanken… maar blijkbaar hebben ze daar geen type 2 stekker, enkel een huis-tuin-en-keuken stopcontact. Even het management erbij gehaald en die konden niet geloven dat mijn elektrische kar niet op te laden is aan hun paal. “Hopelijk geen slechte punten voor ons” wisten ze me nog mee te delen. Eigenlijk wel. Héél slechte punten!

Dan maar even naar de hoofdzetel van Lidl bellen, die haalden onlangs toch met veel poeha de kranten omdat ze enkele winkels van laadpalen hadden voorzien. “Laadpalen? Daar weet ik niets van” … “Ha ja juist, dat kan, euh dat klopt” … “Welke stekker heb je nodig? Type wat?” … “Of een Renault ZOE daar kan opladen? Dat weet ik niet, ze hebben ons hier geen lijst met wagens gegeven”.

Goed, dan maar even naar BlueCorner bellen, die hebben ook een paar palen in Sint-Niklaas. Die kunnen m’n elektrische Renault blijkbaar wel aan de praat houden. Vrijdagavond ben ik nog een laadbeurtje gaan doen aan een BlueCorner laadpaal en de laadtijd viel beter mee dan gedacht; m’n batterij had nog 20% capaciteit over bij het starten van het laden en na 60 minuten had ik al 99%. Een eerste laadbeurt is trouwens quasi gratis bij BlueCorner, je hoeft enkel een sms te sturen die je 0,5€ kost. Na de eerste laadbeurt moet je registreren en betalen.

Renault ZOE laden

Renault ZOE laden aan een BlueCorner paal

Het is en blijft onhandig, liggen rondrijden om naar een laadpaal te zoeken. Je kan dus best bij je thuis een laadstekker installeren wanneer je met een Renault ZOE rijdt. Met een 3,6 kW laadpunt kan je de ZOE bij je thuis opladen in 6 uur.

Rijgedrag

Genoeg gezaagd, hoe rijdt de Renault ZOE eigenlijk? In één woord: Fantastisch!

De wagen is zeer vlot in het verkeer en accelereren is steeds een feest, vooral tot 60 km/u trek je zowat iedereen aan de lichten er af. Het rijgedrag is subliem en de Renault ZOE kleeft werkelijk aan de weg. Bochten kan je zeer scherp nemen terwijl het koetswerk niet gaat rollen en zonder dat je de controle over de wagen dreigt te verliezen. De banden schreeuwen graag wanneer je dat doet, maar dat maakt het juist nog meer fun.

Renault ZOE

Ook op de autosnelweg ben je met de ZOE geen slak en mocht de batterij het zolang uithouden (niet dus) dan zou ik met dit ding gerust comfortabel naar het zuiden van Frankrijk kunnen rijden. Verder staat de suspensie, zoals bij veel Franse auto’s, zeer comfortabel afgesteld.

Rijbereik

Deze elektrische stadswagen heeft een officieel rijbereik van 210 km. Toen ik in Drogenbos vertrok met een volle batterij kwam er tot mijn verbazing een resterende range van slechts 130 km op het scherm. Volgens Renault komt dit omdat de wagen een resterende range berekent op basis van vorige gebruikersgegevens. En die vorige gebruikers zijn journalisten die dat ding helemaal afbeulen van begin tot einde…

Renault ZOE

Na er een heel weekend mee rondgereden te hebben, heb ik ondervonden dat een rijbereik van 160 km mogelijk is, indien je in de eco-modus rijdt en aan de verleiding kan weerstaan om sprintjes te trekken aan ieder stoplicht.

Renault ZOE

Comfort en Practicality

De Renault ZOE staat vrij hoog op z’n poten, waardoor het zicht op de weg en rondom goed is, en het maakt het in en uitstappen zeer gemakkelijk. De zitpositie is goed, alle knopjes staan waar ze moeten staan en de GPS is voorzien van een Coyote plugin die je waarschuwt voor flitscamera’s. Handig! Zowat alles werkt trouwens via het touchscreen scherm in het midden van het dashboard; GPS, radio, instellingen, enz. Enig nadeel aan dit systeem is dat het vrij traag lijkt te reageren.

Renault ZOE dashboard

Verder beschikt de ZOE over een gigantische koffer voor een stadsauto. Handig voor boodschappen.

Renault ZOE koffer

Achterin zit je redelijk comfortabel al zitten je knieën daar vrij hoog aangezien het batterijpakket onder je voeten zit.

Renault ZOE achterbank

De Renault ZOE: een revolutie?

De ZOE is een fantastische wagen maar voor 25.000€ (+-21.000€ + 3800€ batterijlease over 4 jaar) kan je aardig wat ander leuk stadsspeelgoed kopen: een MINI bijvoorbeeld. Hopelijk komt er binnenkort toch nog een overheidsstimulans want aan een nettoprijs van 15.000€ (21.000 – 30% belastingsaftrek) zou deze ZOE wel een groot succes kunnen worden!

Het lijkt er op dat deze kleine elektrokar momenteel vooral interessant is voor vennootschappen, net zoals de meeste andere elektrische auto’s, die het ding versneld en voor 120% kunnen afschrijven. Een Renault medewerker wist me trouwens te vertellen dat alle tweedehands test-ZOE’s in Drogenbos al verkocht zijn aan Infrabel.

Ik vind het spijtig dat het er naar uitziet dat de mainstream consument deze wagen links zal laten liggen, want een Renault ZOE rijdt zoveel leuker en aangenamer dan een Clio, een C3 of eender welke andere rivaal in dit segment.

Concreet

+ Fun
+ Comfortabel
+ Sportief rijgedrag
+ Grote koffer

– Prijs