Rijtest: Renault Twizy Cargo

Renault Twizy Cargo

De Renault Twizy kwam in 2012 op de markt als tweezitter. Een jaar later introduceerde Renault een Cargo versie, met een koffer dus. De Cargo was speciaal bedoeld voor koeriersbedrijven die in de stad actief zijn. Hoog tijd dus om ook deze “Twizy met een koffer” eens aan een test te onderwerpen. Ik ging een dikke week op weg met de Cargo 80.

De gewone Twizy heeft helemaal geen laadruimte. Bij de Cargo-versie wordt de achterste zetel vervangen door een koffer, waardoor hij ideaal is voor pizza-bedrijven of andere koeriersdiensten.

De Twizy Cargo rijdt juist hetzelfde als de gewone Twizy die we in 2013 getest hebben. Daar kan ik weinig nieuws over vertellen. De rijtest van de gewone Twizy lees je HIER.

Rijbereik: 80,9 km in de stad

Ik heb me tijdens deze 10 dagen lange test wat meer gefocust op het verbruik en het rijbereik. Officieel geeft Renault een actieradius op van 100 km.

Op gewestwegen met een maximale snelheid van 70 km/u, haalde ik een rijbereik van 74 km. In die omstandigheden verbruikt de Twizy 80 8,2 kWh/100 km. In de stad geraakte ik 80,9 km ver met een verbruik van 7,5 kWh/100 km. En bij echt maniakaal rijgedrag was de batterij leeg na 36,7 km. Allemaal meer dan voldoende dus. Aangezien de Twizy best hard is afgeveerd wil je er echt niet verder mee rijden dan 80 km in één keer.

Twizy testverbruikStadsverkeer
max. 50 km/u
Secundaire wegen
max. 70 km/u
Maniakaal
Verbruik [kWh/100km]7,58,216,6
Rijbereik [km]80,97436,7

Kofferruimte

Dan rest er eigenlijk maar één ding meer te testen, en dat is de kofferruimte. Die is best aanzienlijk voor zo een klein auto’tje. Hoeveel er juist in kan, zie je in onderstaande video.

Prijs

Dan moet ik nog iets zeggen over de prijs. BTW inclusief is de Cargo 1.000€ duurder dan de goedkoopste 2-zits Twizy (de “Life”). Een Twizy Cargo 451 kost 7.990€ en een 80-versie1 kost 8.690€. De batterij dien je te huren voor 50€ per maand.

LEES OOK: Renault Twizy – prijs & specs

Dat is niet goedkoop maar je moet naar het totale kostenplaatje kijken. Met een Twizy heb je quasi geen onderhoud. Je moet geen olie verversen, de remmen slijten bijna niet door de remenergie-recuperatie, er moeten geen filters vervangen worden en ook de banden zien niet af. Verder verbruikt hij slechts 1,5€ elektriciteit per 100 km (uitgaande van een kWh-prijs van 0,2€).

Conclusie

De Twizy Cargo is een vlotte, handige en hippe stadskoerier. De aankoopprijs en de batterijhuur zijn best een zware dobber maar z’n lage gebruiks- en onderhoudskosten compenseren dat enigszins.

Iedereen moet voor zichzelf de rekening maken afhankelijk van z’n situatie, maar ik denk dat de Twizy voor heel wat bedrijven goedkoper uitkomt dan een scooter of een kleine auto.

1Een Twizy 45 rijdt maximaal 45 km/u en wordt geklassificeerd als bromfiets. Een Twizy 80 rijdt maximaal 80 km/u en wordt geklassificeerd als motorfiets