RIJTEST: Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV 2016

Wanneer ik aan Mitsubishi denk zijn er twee modellen die me direct door het hoofd schieten: rallykanon Lancer EVO en moddervreter Pajero. Blijkt dat ze daar in Japan nog andere pijlen in hun koker hebben, en eentje daarvan heb ik onder de loep genomen; de Mitsubishi Outlander PHEV. Europa’s best verkochte stekkerauto in 2015, en mijn eerste ervaring met een Aziaat.

Eerste indruk

Dit is geen klein wagentje: 4,7 meter lang, 1,8 meter breed. Geen alledaagse verschijning ook: als je er op let zie je af en toe eentje passeren (een niet-PHEV versie in de meeste gevallen). Qua styling loop ik er niet warm voor: hij is anders dan de Duitse eenheidsworst, hij is niet lelijk (hallo Nissan Juke), maar om hem nu mooi te noemen… Laat het ons op onopvallend anders houden. De gustibus et coloribus

Binnenin

Mitsubishi voert geen optielijst-tot-in-Timboektoe-politiek. Twee modellen, eentje goed uitgerust en eentje compleet uitgerust. We kregen de complete versie mee, en dat betekent alle mogelijke gadgets: volledig lederen interieur, keyless entry en go, camera’s rondom rond, verwarming rondom rond (zetels, stuur en voorruit!) en nog allerlei andere snufjes en gadgets. Eenmaal je zit kan je je zitpositie mooi afstellen en krijg je voldoende steun zonder echt het gevoel te krijgen in een kuip te zitten. De hogere zit is aangenaam en brengt direct het SUV-gevoel helemaal naar boven.

Mitsubishi Outlander PHEV 2016 dashboard

Heb je al eens iets groter te vervoeren, dan kan je de achterbank zo plat leggen dat je een vlakke laadvloer krijgt van een goeie 170 cm lang. Een matras zal misschien net wat wringen worden, maar als je een beetje avontuurlijk bent kan je er zo mee kamperen!

Techniek

De Outlander PHEV is ontworpen met het EV idee vanaf de start. De batterij werd centraal onder de vloer gestopt voor een lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling. Twee elektromotoren (eentje voor, eentje achter, en dus continu vierwielaandrijving) nemen het grootste deel van de tijd de aandrijving voor zich. Een verbrandingsmotor die het grootste deel van de tijd als generator gebruikt wordt om de batterij bij te laden (enkel bij hoge belasting of snelwegrijden drijft die de wielen aan), en dus quasi altijd optimaal moet kunnen werken. Je zou je kunnen afvragen waarom niet meer modellen zo opgebouwd zijn…

Outlander PHEV

Verder heb je wederom de mogelijkheid tot een aantal rijmodi: gewoon rijden, batterij sparen of net opladen. Daarnaast kan je nog een Eco-modus activeren, wat je onmiddellijk voelt in de weerstand van het gaspedaal. Heb je daar allemaal geen oor naar maar wil je ermee offroaden, dan hebben we nog goed nieuws: Mitsubishi voorziet een koppeling tussen beide elektromotoren die ervoor zorgt dat beide evenveel koppel afgeven, de zogenaamde „Twin-motor four wheel drive lock”. Bezie het als een klassieke sperdiff tussen voor- en achteras.

Bediening

Tegenwoordig begint je wagen bedienen nog voor je instapt. Keyless entry betekent dat je de wagen kan openen en sluiten zonder de sleutel vast te moeten nemen, het volstaat dat deze in je zak zit. Hier doe je dat door een klein knopje op de klink in te drukken, waarop de wagen sluit als hij open is en vice versa (of een identiek knopje bij de koffer). In mijn geval werkte dat niet altijd even feilloos (zeker in het begin niet), ik vermoed dat dat te wijten is aan de relatief kleine zone waarbinnen de sleutel herkend wordt (70 cm rond de klink volgens het boekje, kleiner dan dat naar mijn ervaring). Meestal was dat wel snel opgelost door even 10 cm op te schuiven, waardoor ik het nooit echt als hinderlijk ervaren heb. Mompelt iets van „mee leren werken”.

Een analoog verhaal is de achterklep. Deze is gemotoriseerd, waardoor die wat trager is dan een niet-gemotoriseerde versie. Wil je niet naast je wagen op een opengaande achterklep staan kijken zoals een koe naar een voorbijrijdende trein, dan open je die vanop afstand (moet je toch nog de sleutel uit je zak opdiepen). Om één of andere reden moest ik telkens twee maal kort na elkaar drukken vooraleer de klep open wou gaan. Heel bizar, en net zoals hierboven vooral een kwestie van zoeken wat werkt en gewenning. Genoeg over de buitenkant echter, naar de cockpit!

Mitsubishi Outlander PHEV test

Veel gadgets betekent veel mogelijkheden. Resultaat: veel knopjes en een touchscreen. De meest courante zijn vlot bereikbaar, zeker eens je weet welke knop waarvoor dient en waar die ongeveer geplaatst is. Dat die knoppen groter worden naarmate ze lastiger bereikbaar zijn is een leuk detail, en verkleint de kans dat je de verkeerde indrukt. Voor de stuur- en voorruitverwarming overigens geen luxe, daar zo centraal beneden het dashboard geplaatst en dus amper bereikbaar tenzij je wat in je zetel vooruitschuift.

Waar ikzelf persoonlijk minder fan van ben (en dat is los van deze Mitsubishi) is een touchscreen. Het exemplaar in deze wagen werkte zonder problemen, al had ik wel de indruk dat ik systematisch net iets hoger op het scherm moest drukken dan waar ik dat intuïtief zou doen. Een scherm in je wagen wil je liefst zo hoog mogelijk in de dash, zo kan je het bekijken zonder je ogen echt van de weg te moeten nemen. Nadeel is dat je dan licht voorwaarts moet gaan zitten om het te bedienen in geval van een touchscreen. Spijkers op laag water misschien, maar geef mij maar een goed werkende bediening met joystick vlak voor de armsteun.

Rij-impressies

Starten doe je met een druk op de knop. De Outlander PHEV start altijd op benzine. Altijd, zelfs met een volledig opgeladen batterij. Op die manier test hij zijn vloeistofniveaus en warmt het koelwater alvast wat op. Dit betekent wel dat als je veel korte ritjes doet, je toch nog een stevig benzinegebruik afgerekend kan worden (7–8 liter per 100 km voor een ritje van 5 km).

Eenmaal vertrokken voelt ‘ie heel vlot aan. Verbazend vlot eigenlijk, zeker als je dan de cijfers gaat bekijken: 121 pk uit een 2 liter benzinemotor, en 2 elektromotoren van 82 pk (elke as eentje). Stoplichtsprintjes tot 70 – 80 km/u gaan heel vlot, boven 80 km/u merk je wel dat het wat trager begint te gaan. Nul tot honderd mag je toch een 10 – 11 seconden voor rekenen, maar wie daarop kickt koopt deze wagen niet. Voor alledaags verkeer is hij verrassend snel, en dat is wat telt.

Mitsubishi PHEV

Verder met rijden dan. Het is en blijft een SUV, dus verwacht geen circuitmonster. Desalniettemin neemt ‘ie bochten zonder dat je al te veel concessies moet doen. Het zou me zelfs niet verbazen dat je de PHEV beter de hoek rond krijgt dan een gewone Outlander, met dank aan de batterij die voor een lager zwaartepunt zorgt (al zal het extra gewicht het totale prestatieniveau niet helpen…). Sturen gaat vrij zwaar, wat er samen met het formaat van de wagen niet echt toe aanzet om bochten aan elkaar te rijgen, maar hij kan het dus wel.

En dan komt dat moment dat de batterij leeg raakt en de benzinemotor moet werken. Zolang je er niet teveel van vraagt hoor je er niet veel van, maar wanneer hij echt moet werken (hard accelereren) dan hoor je dat ook. De eerste maal dat ik het tegenkwam was ik toch even verbaasd dat er zo’n herrie bij kwam kijken. Rij je iets gezapiger dan zal je dit amper overkomen en krijg je een andere gewaarwording: acceleratie aan een constant toerental! Het doet wat denken aan een continu variabele transmissie (CVT in de volksmond), zoals bij de Prius.

PHEV

De Outlander PHEV heeft een 12 kWh batterij en moet een 5 tot 6 uur aan de stekker hangen om van leeg naar vol te gaan. Na al dat wachten kan je dan volgens het boekje 52 km elektrisch rijden, waar er bij ons nooit meer dan 32 km range is aangegeven… Bummer. De auto is ook voorzien van een CHAdeMO lader waarmee je de accu tot 80% vol krijgt in een halfuurtje.

Outlander PHEV verbruik

Het is quasi onmogelijk om op een bepaalde snelheid een elektrisch verbruik te plakken. Je krijgt namelijk geen getal te zien, maar een soort wijzerschaal met hier en daar een grootheid. 70 km/u aan constante snelheid zal zo ergens tussen 10 en 14.5 kWh zitten. Gemiddeld mag je toch al snel op een 25 kWh rekenen, wat best wel stevig is. Ook het normverbruik (1,8 liter/100 km) qua benzine haal je niet: reken zelfs met consequent bijladen al gauw op een liter of zes per honderd km, of je moet al een heel lichte voet hebben.

Verdere mijmeringen

Dan zit ik nog met een aantal zaken die me door het hoofd flitsen, maar niet direct logisch verwerkt krijg. De oplossing: een lijstje!

  • De Outlander PHEV is de populairste EV in Nederland, en ik weet waarom: er kan een trekhaak op! Fiscaal voordelig, en je kan met de sleurhut op reis!
  • De Outlander PHEV is de ideale wagen voor mensen met kleine kinderen: 3 plaatsen met Isofix bevestigingen zorgen ervoor dat je meer baby’s mee kan nemen dan je aankan!
  • De Outlander PHEV is de ideale wagen voor vrouwen: een hogere zit voor een veilig gevoel en camera’s rondom die ervoor zorgen dat je altijd kan zien of je nergens tegenzit. Hij creëert zelfs een vrij accuraat bovenaanzicht als je achterwaarts inparkeert! Mocht hij dat laatste nu nog zelfstandig kunnen was ‘ie helemaal perfecte!
  • De Outlander PHEV heeft één bedieningspuntje wat ik niet vermeld heb tevoren: het openen van de tankklep. Ik vermoed dat mijn buren wel even raar gekeken zullen hebben toen ik vijf minuten lang aan die klep zat te frullen zonder ze open te krijgen. Van pure wanhoop heb ik er de handleiding op na geslagen en wat bleek: op de vloer, naast de chauffeurszetel tegen de deur aan zit een klein knopje dat die klep opent… Some logic, Mitsubishi!

Outlander PHEV: Conclusie

De Outlander PHEV is geen goedkoop beestje: 46k voor de “basis”-versie of 55k voor de complete versie is en blijft veel. Je krijgt wel veel waar voor je geld: een ruime, praktisch heel bruikbare en vrij tot heel compleet uitgeruste wagen. Hij rijdt vlot en aangenaam en komt met een waslijst aan opties waar je bij andere merken nog een kleine auto voor kwijt bent. Helaas kom je totaal niet in de buurt van het normverbruik, waardoor het plaatje een stuk minder aantrekkelijk wordt.

En dan maak je voor de lol nog even de vergelijking met de niet-PHEV versie: het topmodel daar kost 38k…

Bekijk HIER prijzen en specs.