Rijtest: Nissan LEAF (2014)

Leaf EV

Met 158.000 (december 2014) exemplaren is de Nissan LEAF de best verkochte elektrische auto ter wereld. De Tesla Model S, ook geen onpopulaire EV, tikt af op 66.800 stuks (maart 2015). De LEAF moet dus wel iets goed doen. Maar wat juist?

Range: 200 km is mogelijk

Laten we meteen met de deur in huis vallen, want dit is natuurlijk wat jullie interesseert, hoe zit het met het rijbereik? Met z’n 24 kWh accu tekent de LEAF een NEDC-range op van 199 km. NEDC-rijbereiken zijn in de praktijk enkel haalbaar wanneer je als een mediterende boeddhist door het verkeer glijdt en dat is voor deze auto niet anders.

Met een eco-rijstijl door de stad
haal je een rijbereik van 200 km

Indien je een maximum range uit je LEAF wil halen beperk je je best tot de stad en secundaire wegen. Met een eco-rijstijl en maximum snelheden van 50km/u door de stad haalde ik een rijbereik van 200 km. Dat is niet slecht! Op secundaire wegen, met eco-rijstijl en maximum snelheden van 70 km/u, haalden we een rijbereik van 175 km. Dat valt ook goed mee. Maar wanneer je de snelweg opzoekt daalt de actieradius aanzienlijk. Bij een constante snelheid van 100 km/u en 120 km/u geraakte ik respectievelijk 126 km en 100 km ver. Een lange trip vergt dus wat planning en zelfbeheersing.

Leaf testverbruikStadsverkeer
max. 50 km/u
Secundaire wegen
max. 70 km/u
Snelweg
continu 100 km/u
Snelweg
continu 120 km/u
Verbruik [kWh/100km]10,211,71620,3
Berekend rijbereik [km]
200175126100
Nissan Leaf voor

De toekomst vs. het verleden.

Wie een LEAF koopt krijgt trouwens recht op het Mobility Pack. Daarmee kan je gedurende 3 jaar voor 25 dagen een gewone auto uitkiezen bij Europcar. Ideaal om mee op reis te gaan. Een zomervakantie van 25 dagen in 3 jaar is natuurlijk wat mager maar niet getreurd, nadien krijg je bij Europcar voordelige tarieven.

Voor 300€ extra installeert Nissan een zonnepaneel op de achterklep. Dat lijkt niet meer dan een gadget want het laadt slechts de 12 Volt batterij op. Verwacht dus geen grote range-verbeteringen hiermee.

Nissan Leaf zonnepaneel

Het optionele zonnepaneel op de LEAF laadt enkel de 12 Volt batterij op.

Nissan blijft natuurlijk niet stilstaan. Toekomstige LEAFs (in 2017 komt er een compleet nieuwe) zullen mee kunnen met de concurrentie. Verwacht dus +300 km range voor de 2017 LEAF, net zoals de Chevrolet Bolt en de Tesla Model 3.

Opladen in een halfuur

De LEAF biedt een ruim aanbod aan laadmogelijkheden. Om te beginnen kan je de LEAF gewoon bij je thuis in het stopcontact steken met een daarvoor bijgeleverde laadkabel. Dan duurt het 8 tot 12 uur om de accu vol te krijgen. Voor 965€ extra installeert Nissan een 6,6 kW lader. In 4u tot 8u krijg je de batterij daarmee vol aan een Wallbox thuis of aan een daarvoor geschikte publieke laadpaal. Je dient daarvoor ook een extra laadkabel te kopen wat je 350€ kost. Tenslotte kan je de batterij tot 80% opladen in slechts 30 minuten via een snellader (50 kW DC).

Nissan Leaf opladen

De LEAF biedt een hele reeks laadmogelijkheden. Linksboven: thuis aan een standaard stopcontact. Onder: aan een publieke laadpaal.

Toen de LEAF in 2010 geïntroduceerd werd kon je de accu enkel kopen. Tegenwoordig kan je de batterij ook huren en dat kost je minstens 79€ per maand. Wanneer je de accu koopt betaal je 5.900€ extra. Bij de huuroptie krijg je levenslange garantie. Dat wil zeggen dat wanneer de originele capaciteit beneden de 75% zakt je batterij vervangen wordt. Bij de koopoptie is de garantie beperkt tot 5 jaar of 100.000 km.

Zelfs LEAFs die dagelijks aan de snellader hangen
verliezen minder dan 5% range na 2 jaar

Wat moet je dan doen? De accu kopen of huren? Volgens Peter Pendelaars van de LEAF Club België is kopen de beste keuze. Na 6 jaar huur heb je immers de volledige kostprijs van de accu betaald maar daarna blijft de huur gewoon doorlopen. Volgens Nissan Belux zijn hun accu’s betrouwbaar genoeg om “lang” mee te gaan. “LEAFs die in Amsterdam als taxi gebruikt werden en dagelijks aan de snellader hingen verloren minder dan 5% range na 2 jaar”, vertelt Raymond Zoilé, EV expert bij Nissan Belux. Dat is bemerkenswaardig aangezien snelladen slechter is voor de levensduur van de accu dan traag laden.

Comfort & gebruiksgemak: Japanse degelijkheid

Nissan Leaf interieur

Om te beginnen is de LEAF gewoon een super degelijke wagen. Robuuste materialen, comfortabele stoelen, alles zit goed in elkaar en je kan de wagen op geen gekraak of gepiep betrappen. Dat wekt meteen vertrouwen.

Nissan Leaf koffer

De zetels klappen neer wat voor een grotere koffer zorgt. Er is echter geen vlakke laadvloer.

De auto is praktisch. Hij zit boordevol opbergvakjes, de koffer is vrij groot en de achterste zetels kunnen plat (al is het zonder vlakke laadvloer). De Tekna topversie heeft een heleboel snufjes aan boord die het leven een pak aangenamer maken: lederen zetels, navigatiesysteem, stuurverwarming, zetelverwarming voor én achteraan, parkeercamera’s en de Carwings mobiele app.

LEAF parkeer systeem

Parkeren is kinderspel met dit systeem.

De stuur- en zetelverwarming verbruiken minder en geven je sneller een warm gevoel dan de standaard verwarming. En met de Carwings app kan je o.a. de auto voorverwarmen met stroom van het net ipv de accu.

Verder kan je de geluidjes die de auto maakt bij lage snelheden (om voetgangers te waarschuwen) gewoon uitzetten. Handig wanneer je laat thuiskomt en je vrouw niet wil wakker maken. Al moeten inbrekers hier ook wel een opportuniteit zien!

Op de LEAF mag geen trekhaak en dat is in containerpark-minnend Vlaanderen een afknapper. Er bestaat wel een trekhaak voor een fietsendrager al is die door Nissan Belux nog niet goedgekeurd.

Prestaties: sneller dan op papier

Met 10 seconden doet hij de 0 tot 100
sprint sneller dan opgegeven

Dit is geen sportwagen maar in stadsverkeer ben je met de LEAF sneller weg dan het gemiddelde verkeer. Dat is natuurlijk eigen aan de meeste elektrische auto’s, aangezien ze hun volledig koppel ter beschikking hebben vanaf stilstand. Verder blijkt de LEAF beter te presteren dan op papier. 0 tot 100 deden wij in 10 seconden terwijl de officiële cijfers 11,5 seconden aangeven. Ook de topsnelheid ligt met 160 km/u hoger dan de 144 km/u die Nissan opgeeft.

 

De Nissan LEAF beschikt over een flinke dosis onderstuur wat vooral de veiligheid ten goede komt. De auto rijdt vlot en aangenaam maar hij houdt niet van al te stevig bochtenwerk.

Design: het lelijke eendje?

Smaken verschillen maar volgens mij zijn er mooiere EV’s op de markt. De ZOE bijvoorbeeld. Mocht men die lelijke Nissan Juke koplampen al eens laten vallen, het zou een heel verschil maken. De auto ziet er net iets te speciaal uit en ik hoop dat de 2017 Leaf wat dat betreft beter scoort.

Nissan Leaf achter

Nissan LEAF prijs

Je kan een LEAF rijden vanaf 23.990€ indien je de accu huurt en vanaf 29.890€ indien je de accu koopt. Dat is een pak meer dan een vergelijkbare sedan met benzinemotor.

INTERESSANT: Nissan LEAF prijs & specs

Met de LEAF heb je natuurlijk het voordeel dat je slechts 2€ à 3€ elektriciteit per 100 km verbruikt. Bovendien kan de auto voor 120% worden afgeschreven indien hij op een vennootschap staat, je betaalt in Vlaanderen de laagste verkeersbelasting en geen BIV. Dat zijn factoren die de balans in het voordeel van de LEAF kunnen doen uitslaan!

LEES OOK: Thuis opladen elektrische auto, hoeveel kost het per km?

Conclusie

Nissan Leaf test

Om terug te gaan naar het begin van het artikel: waarom is dit de best verkochte elektrische auto ter wereld? Wel, in zijn prijsklasse is de Nissan LEAF is één van de meest complete EV’s van het moment. Het is een degelijke en praktische wagen, hij biedt een aanvaardbare range en hij komt met tal van laadmogelijkheden. Hij is echter nog net iets te duur en heeft net iets te weinig actieradius om het grote publiek aan te spreken.

Qua prijs en design is de Renault ZOE (rijtest) een sterke concurrent.

+ Degelijkheid
+ Laadmogelijkheden
+ Praktisch

– Design
– Prijs