OFFICIEEL: Nissan LEAF krijgt flink meer rijbereik

Nissan Leaf E-plus

Al maanden gingen de geruchten, en nu is het officieel: de Nissan LEAF krijgt extra rijbereik dankzij een batterij met 50% meer capaciteit. De eerste leveringen volgen in de zomer van 2019.

De nieuwe, tweede generatie, Leaf kwam op de markt in maart 2018. De auto beschikt over 40 kWh en geraakt in de praktijk 240 km ver.

350 kilometer

Nu wordt er een 62 kWh versie aan het gamma toegevoegd die de “e+” badge krijgt. De auto heeft een theoretische reikwijdte van 385 km (WLTP), en ik schat de praktische range op 350 km.

Het accupakket heeft een 25% hogere energiedichtheid en is ook een beetje gegroeid qua afmetingen. De batterij beschikt nog altijd niet over actieve koeling. Actieve koeling gaat oververhitting van de accu tegen, zorgt voor betere laadprestaties en komt de levensduur ten goede.

Sneller laden

De e-Plus is uitgerust met een CHAdeMO laadsysteem dat continu 70 kW vermogen heeft, en kan pieken op 100 kW. De 40 kWh Leaf doet het met een 50 kW lader. De e-Plus zal dus sneller kunnen laden, op voorwaarde dat je de juiste laadpaal vindt.

Naast meer actieradius, krijgt de e-Plus Leaf ook meer vermogen. De elektromotor levert 160 kW, wat 50 kW meer is dan de 40kWh-versie. Dit moet ook resulteren in snellere sprintjes en een hogere topsnelheid, maar exacte cijfers deelt Nissan nog niet mee.

De prijs van de Leaf e-Plus mogen we pas weten in maart 2019, en de eerste leveringen volgen in de zomer. De 40 kWh versie blijft verder gewoon in het gamma.