Nissan e-NV200 test: ultieme bestelwagen voor de stad

e-NV200

Na uitgebreide testen door FedEx, Japan Post Service en British Gas stelde Nissan in 2014 de e-NV200 productieversie voor in Genève. De e-NV200 is een 100% elektrische bestelauto met een rijbereik van 170 km én snellaadtechnologie. Het is Nissan’s oplossing om stadsvervuiling tegen te gaan én bedrijven te laten besparen op brandstofkosten.

Van bestelwagen tot taxi

Nissan e-NV200 laadruimte

Met een laadruimte van 4,2 m3 kan de e-NV200 best wat meezeulen.

In feite is de e-NV200 een mix van de LEAF en de gewone NV200 bestelbus. Hij deelt immers de carrosserie en het onderstel met de NV200 en hij heeft de LEAF aandrijflijn (motor, batterij, …).

De e-NV200 is er in verschillende uitvoeringen: als bestelauto (waar wij mee reden), als 5-zitter minibus, als 7-zitter en binnenkort komen er nog andere versies zoals een koelwagen.

In z’n bestelwagen uitvoering kan de e-NV200 best wat meezeulen. 776 kg verdeeld over 4,2 m3 om precies te zijn.

Rijcomfort en prestaties: ultieme stads-bestelwagen

Deze bestelauto rijdt pakken beter dan een gewone camionette. Om te beginnen is deze auto muisstil, wat aangenaam is voor zowel de chauffeur als de omgeving. Daarenboven is de e-NV200 gewoon sneller dan andere bestelauto’s, wat uitermate tot z’n recht komt in stadsverkeer. Met z’n 109 pk elektromotor sprint hij op papier in 13 seconden naar 100 km/u, maar in de praktijk ligt dat dichter bij 10 seconden.

De rijervaring is zeer zacht, mede door het feit dat je niet hoeft te schakelen. Deze EV heeft immers geen versnellingen.

Verder is de cabine comfortabel, met voldoende opbergvakjes en bekerhouders. Het topmodel is uitgerust met zetel- en stuurverwarming. Dat geeft sneller een warm gevoel dan traditionele verwarming en verbruikt bovendien minder.

Nissan e-NV200 interieur

Range: 167 km is mogelijk

Net zoals de LEAF heeft de e-NV200 verschillende rijmodi. Zo kan je er voor kiezen om de ECO stand in te schakelen waardoor het vermogen begrensd wordt. Verder kan je de auto in “D” of in “B” rijden. De “B” stand zorgt voor meer remenergie recuperatie. Indien je het maximum uit je accu wil halen moet je de auto dus in “ECO” en “B” rijden. Onder die omstandigheden geraak je volgens de NEDC-cyclus 170 km ver. Maar hoever geraak je in de praktijk?

In het stadsverkeer haalde ik een rijbereik van 167 km, quasi de NEDC-waarde. Op secundaire wegen met een maximum snelheid van 70 km/u geraakten we 141 km ver. Op de snelweg met een continue snelheid van 100 en 120 km/u bedroeg de range slechts 109 en 73 km.

e-NV200 testverbruikStadsverkeer
max. 50 km/u
Secundaire wegen
max. 70 km/u
Snelweg
continu 100 km/u
Snelweg
continu 120 km/u
Verbruik [kWh/100km]1314,12026,8
Rijbereik [km]16714110973

Prijs: vanaf 21.200€

Als je de accu huurt, dan kan je al een e-NV200 rijden voor 21.200€ excl. BTW. Indien je de batterij koopt moet je 26.075€ op tafel leggen.

OOK INTERESSANT: Nissan e-NV200 – prijs & specs

Hij kost dus een pak meer dan een gewone bestelwagen. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je met de e-NV200 geen olie moet verversen en geen lucht- of brandstoffilter moet vervangen. Verder is er ook geen distributieriem. Dus het belangrijkste onderhoud dat je moet verwachten zijn banden, ruitenwissers en remmen, die overigens ook minder slijten door de remenergie recuperatie.

Verder betaal je ongeveer 2€ (excl. BTW) per 100 km aan elektriciteit terwijl je bij een dieselcamionette toch snel aan 7€ (excl. BTW) per 100 km komt. Op een levensduur van 250.000 km kan dat verschil in brandstofkost oplopen tot 12.500€.

Financieel kan je met de e-NV200, onder bepaalde omstandigheden, dus een voordeel doen. Hét grote voordeel is echter dat je de stad niet vervuilt.

Nissan e-NV200 exterieur

Voor wie is de e-NV200?

Voor wie is de e-NV200 geschikt? Voor alle bedrijven die in en rond de stad activiteiten uitvoeren. Ik denk hierbij aan taxi-diensten, schoonmaakbedrijven, klusjesmannen, koeriers, enzovoort. De e-NV200 heeft een praktijk-range van 130 tot 150 km (gewone rijstel in stad/secundaire wegen) wat op het eerste zicht niet voldoende lijkt. Wanneer je als bedrijf echter een snellader installeert kan je de auto’s doorheen de dag bijladen. Aan zo een snellader laad je immers tot 80% in slechts 30 minuten. Als klein bedrijf of eenmanszaak is het economisch gezien misschien niet interessant om een snellader te installeren, maar dan kan je weer gebruik maken van openbare snelladers, die meer en meer in het straatbeeld verschijnen.

Voor wie is de e-NV200 niet geschikt? Voor bedrijven die dagelijks +200 km en veel op de snelweg rijden lijkt deze auto geen optie.

Conclusie

Met de e-NV200 heeft Nissan een waardig alternatief neergezet voor de traditionele bestelbus. Zowel het rijbereik als het rijgedrag komen tot hun recht in de stad.

De e-NV200 heeft momenteel maar één directe “concurrent”, de Renault Kangoo ZE. De elektrische Kangoo biedt eveneens 170 km range en heeft een quasi identieke prijs.

+ Comfort
+ Laadruimte
+ Onderhouds- en brandstofkosten
+ Rijgedrag en acceleratie

– Rijbereik op autosnelweg