OFFICIEEL: Dit is de nieuwe Nissan LEAF (2018)

2018 nieuwe Nissan LEAF

Nissan heeft afgelopen nacht het doek getrokken van de nagelnieuwe LEAF. Of dat wat is lees je hieronder.

Met de LEAF bracht Nissan in 2010 als één van de eerste constructeurs een moderne elektrische auto op de markt. In de afgelopen 7 jaar wisten de Japanners 280.000 stuks te verkopen wat hem de meest populaire EV maakt. Technisch gezien begon de auto ondertussen wel wat ouderdomsverschijnselen te vertonen en het design, wel, dat werd in Europa nooit echt gesmaakt. Hoog tijd dus om een opvolger te introduceren.

Dynamische look

Die kwam er vannacht in de vorm van de “all new” 2018 LEAF. Het gaat om een volledig nieuwe auto die gebaseerd is op de IDS Concept. De nieuwe LEAF oogt duidelijk stoerder dan het uittredende model. Hij ziet er minder “Japans” uit en moet het Europese en Amerikaanse publiek beter aanspreken.

new LEAF 2018

In marketing-taal klinkt dat zo: “The new Nissan LEAF’s design includes a low, sleek profile that gives it a sharp, dynamic look. Along with excellent aerodynamics, the styling – from the sleek silhouette to the car’s “advanced expression” – evokes the exhilaration of driving an EV. Familiar Nissan design features include the signature boomerang-shaped lamps and V-motion flow in the front. The flash-surface grille in clear blue and the rear bumper’s blue molding identify the car as a Nissan EV.”

Batterij met 40 kWh

De auto is lichtjes gegroeid. Hij is 4,5 cm langer (4490 mm), 2 cm breder (1790 mm) en 98 kg zwaarder (1535 kg) dan de oude LEAF. De koffer is ook met 80 liter gegroeid (435 liter). Enkel in de hoogte verliest de auto 1 cm (nu 1540 mm).

De nieuwe LEAF krijgt een 40 kWh lithium-ion batterij wat hem een NEDC-rijbereik bezorgt van 378 km. Reken in de praktijk op 250 à 300 km.

LEAF achterlicht

Dat ligt toch onder mijn verwachtingen. De Renault ZOE heeft immers ook een 40 kWh accu en de Tesla Model 3 kan op 50 tot 80 kWh rekenen. De Opel Ampera-e heeft dan weer 60 kWh.

Leverbaar in januari 2018

Het mooie is wel dat de LEAF gewoon al leverbaar is in België vanaf januari 2018! Daar kunnen Tesla en Opel dan weer een puntje aan zuigen. Nissan belooft bovendien nog een versie met grotere accu – vermoedelijk 60 kWh – ergens midden 2018.

Dankzij z’n snellader kan je de accu in 40 minuten tot 80% laden. Nissan blijft spijtig genoeg wel vasthouden aan CHAdeMO, en schakelt dus niet over naar – het meer Europese – CCS.

2018 Nissan LEAF interieur

De 2018 LEAF wordt krachtiger dan het uittredende model. De elektromotor, die nog altijd de voorwielen aandrijft, beschikt over 150 pk (vs. 109 pk voor oude LEAF) en 320 Nm koppel (vs. 254 Nm). Net als een grotere accu, komt er midden 2018 ook nog een versie met meer paardenkracht.

Zelfrijdend

De auto wordt uitgerust met ProPilot, Nissan’s tegenhanger van Tesla Autopilot. Met ProPilot kan de LEAF o.a. semi-autonoom op de snelweg rijden en autonoom parkeren. Het systeem is activeerbaar bij snelheden van 30 tot 144 km/u.

Verder pakt Nissan uit met het e-Pedal systeem, of ook wel “one pedal driving”. Dankzij de sterke remenergie-regeneratie kan je met andere woorden 99% van de tijd rijden door enkel met het gaspedaal te spelen. Mij klinkt het heel erg als BMW i3 in de oren, ik begrijp niet of er nog meer innovatie bij te vinden valt.

Nissan LEAF Apple Carplay

Nissan heeft ook hard ingezet op “vehicle-to-grid” technologie. Jouw huishoudelijk stopcontact kan dus niet enkel je LEAF opladen, maar de auto kan ook elektriciteit aan je woning geven. Om hiervan te genieten zal je natuurlijk wel de nodige technische aanpassingen moeten doen bij je thuis.

Prijzen worden in oktober bekend gemaakt. We doen een gokje op 35.000€.