Wat we op Nissan Futures geleerd hebben over nieuwe LEAF

Nieuwe LEAF Belgie

Gisteren vond in Oslo voor de derde keer “Nissan Futures” plaats, een conferentie waar de Japanners hun toekomstvisie uit de doeken doen. Wij gingen er heen en wisten heel wat nieuws te sprokkelen over de nieuwe LEAF.

1. Prijs

De 2018 LEAF werd voorgesteld op 6 september in Japan. Gisteren kreeg de Europese pers hem voor het eerst te zien, en meteen werden ook de Europese prijzen vrijgegeven.

In België krijgt de LEAF een vanafprijs van 36.990€. Het gaat om een compleet uitgeruste 2.ZERO versie met o.a. ProPilot (semi-autonoom rijden), een volledig autonome parkeerfunctie, e-Pedal (gas geven en afremmen met één pedaal), 7 inch infotainment scherm, adaptieve grootlichten, Apple Carplay, Android Auto, verwarmde zetels, verwarmd stuur, getinte ruiten achteraan en 17 inch velgen.

Later komt er een goedkopere versie met minder basisuitrusting. Bekijk hier foto’s en alle specificaties.

2. Trekhaak. Of toch niet?

Hoewel Nissan uitpakt met een e-NV200 die Margot Robbie’s huis kan slepen (video hierboven), zal de nieuwe LEAF spijtig genoeg geen aanhangwagen kunnen trekken. Er kan wel een trekhaak op gemonteerd worden die 70 kg aankan, perfect voor een fietsendrager dus.

3. Extra range in 2018

De LEAF wordt geïntroduceerd met een 40 kWh batterij, goed voor 250 à 300 km praktisch haalbaar rijbereik. Samen met de ZOE, staat hij hiermee aan de top in z’n prijsklasse.

De Model 3 en Opel Ampera-e doen het met respectievelijk 75 kWh en 60 kWh een pak beter, maar geen van deze wagens is momenteel leverbaar in België. Nissan wil wel voorbereid zijn op deze toekomstige competitie en belooft meer accucapaciteit eind 2018. Ik vroeg of het om een 60 kWh accu gaat en kreeg een “dat zal zoiets zijn” als antwoord.

4. Snelladen aan 50 kW

2018 LEAF laden

De laadcontacten op de nieuwe LEAF. Links: CHAdeMO (50 kW). Rechts: Type 2 (tot 22 kW)

Nissan houdt vast aan de 50 kW CHAdeMO snellader, net zoals in de oude LEAF. Hiermee moet je de accu in 40 minuten tot 80% kunnen laden.

Tesla zit momenteel met z’n Superchargers al aan laadvermogens van bijna 150 kW. Nissan, maar vooral de publieke laadinfrastructuur, hinkt wat dat betreft dus achterop.

We vroegen of CCS ooit op tafel heeft gelegen. CCS is een snellaadsysteem dat de Europese fabrikanten prefereren en waar ik ook voorstander van ben, al was het maar omdat je slechts één laadcontact nodig hebt in plaats van 2, en dat geeft toch een minimalistische touch. We kregen te horen dat Nissan volop voor CHAdeMO blijft gaan, maar dat het zich op lange termijn zal aanpassen aan de winnende technologie.

Nissan gelooft niet in het uitbouwen van een eigen laadnetwerk, zoals Tesla doet. Het werkt liever samen met partijen die gespecialiseerd zijn in laadinfrastructuur. Volgens Nissan zijn er nu al 4.600 CHAdeMO laadpalen in Europa, en zal het er met z’n partners voor zorgen dat het aantal uitgebreid wordt tot 5.600 in 2018.

5. ProPilot wordt beter met de tijd

nieuwe Nissan LEAF design

De nieuwe LEAF wordt standaard geleverd met ProPilot, een systeem dat de auto semi-autonoom laat rijden. Momenteel is ProPilot enkel in staat tot “Single Lane Operations”. Met andere woorden, het gaat om een adaptieve cruise control met “lane keep assist” functie, die vooral op autosnelwegen inzetbaar is. Verder heeft ProPilot een volledig autonome parkeerfunctie. De auto zal dus zoeken naar een plek en er zelf in rijden. Je hoeft zelfs geen gas te geven of te remmen.

In 2019 zal ProPilot “Multi Lane Capability” krijgen. Van rijvak veranderen op de autosnelweg dus. Of deze verbetering ook zal doorgevoerd worden via software-updates, net zoals bij Tesla, kon Nissan nog niet vertellen.

6. Mooier

2018 Nissan LEAF interieur

Nu ik hem in real life gezien heb, kan ik bevestigen dat de nieuwe LEAF er beter uitziet dan de oude. Hij heeft een ietwat Europese touch gekregen waardoor hij ongetwijfeld nog beter in de markt ligt bij ons. Binnenin blijft alles vertrouwd aanvoelen als een LEAF: een tikkeltje saai, maar wel degelijk en functioneel.

7. Levering in februari 2018

Vanaf vandaag kan je de nieuwe LEAF kopen. De eerste leveringen zijn voorzien voor februari 2018.