OFFICIEEL: Tesla Model Y is middelgrote elektro-SUV met 7 zitplaatsen

Model Y op circuit

Afgelopen nacht heeft Tesla in Californië de Model Y voorgesteld. Het is een middelgrote elektrische SUV met een actieradius van 480 km, die vanaf 2021 leverbaar wordt in Europa. 

Wat is de Model Y ?

In een wereld die nog altijd gedomineerd wordt door hernia-lijdende babyboomers, moet ook een milieubewust bedrijf als Tesla mee met de niet-zo-ecologisch-verantwoorde SUV-trend. De na-oorlogse generatie lust namelijk wel pap van wagens die hoog op hun pootjes staan, en ook kleine zelfstandigen en leasingrijders zijn er niet vies van.

Tesla heeft met de Model X natuurlijk al een SUV in het gamma. Dat is echter een grote SUV, op het niveau van een BMW X5 of Audi Q7, en een bijhorend prijskaartje dat snel over de 100.000€ wipt. Dat is veel geld.

Wat goed in de markt ligt zijn compacte en middelgrote SUV’s, met een prijs tussen 25.000€ en 50.000€. In die markt komt Tesla zich moeien met de Model Y. Het is namelijk een middelgrote premium SUV, maar dan met volledig elektrische aandrijving. De Model Y moet dus gaan concurreren met de BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC en de Volvo XC60.

Specificaties

De Model Y zal beschikbaar zijn met achterwiel- of vierwielaandrijving (Dual Motor). De Dual Motor uitvoering krijgt één elektromotor op de vooras, en één op de achteras.

Model Y versies

De auto kan voorzien worden van twee batterijgroottes, die naargelang de gekozen versie 370 km tot 480 km ver kunnen rijden. Dit zijn streefcijfers, en aangezien Tesla geen kWh-waarden geeft voor de batterijpakketten hebben we geen zicht op de realistische actieradius. Afgaande op vergelijkingen met andere Tesla modellen, zou ik rekenen op 300 km voor de basisversie en 400 km voor de topuitvoering.

De snelste Model Y, die met de “Performance” badge, sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u en heeft een top van 241 km/u. Kies je voor de goedkoopste Model Y (Standard Range), dan moet je het stellen met respectievelijk 6,3 seconden en 193 km/u.

Ruimte

De Model Y lijkt heel erg op de “betaalbare” Model 3 sedan, die dit jaar in Europa op de markt kwam. Beide auto’s delen dan ook heel wat onderdelen en designelementen. Ook het interieur is zeer gelijkaardig aan dat van de Model 3, namelijk minimalistisch en met dezelfde horizontaal geplaatste touchscreen die zowat alles in de auto bedient.

Tesla Model Y koffer en interieur

De koffer van de Tesla Model Y. Bekijk hier alle foto’s.

Tesla is er in geslaagd om de Model Y niet enkel hoger op z’n pootjes te zetten, maar ook om hem meer ruimte te geven. Zo krijgt de Y optioneel 7 zitplaatsen, terwijl de Model 3 er slechts 5 heeft. Verder kan hij met een maximaal laadvolume van 1,9 m3 ook serieus wat baggage meezeulen.

Net als de Model 3, krijgt ook de Model Y een panoramisch dak.

Laden

Tesla heeft wereldwijd een netwerk van supersnelle laadpalen, de zogenaamde Superchargers. Daarmee laad je een Tesla in een dik halfuur tot 80%.

Het bedrijf heeft nu een derde generatie klaar van de Superchargers, waarmee het laadvermogen quasi verdubbelt, van 145 kw tot 250 kW. Daardoor wordt dus ook de laadtijd korter. Reken op 15 à 20 minuutjes om een gemiddelde Tesla tot 80% te laden.

Bestaande Superchargers zullen de komende maanden stuk voor stuk vervangen worden door deze derde generatie palen. Reken er op dat je tegen eind 2020 aan alle Superchargers zal kunnen opladen aan 250 kW.

Prijs en leveringstermijn

Naar goede gewoonte brengt Tesla eerst de duurdere modellen op de markt, met prijzen die oplopen tot 69.000€ (vierwielaandrijving, long range, performance, zonder opties).

De goedkoopste Model Y (achterwielaandrijving, standaard batterij) zal in de VS 39.000$ kosten. De Europese prijs is nog niet bekend, maar ik schat die op 48.000€.

De eerste leveringen in de VS staan op de planning voor de tweede helft van 2020. Bij ons zal dit gemakkelijk uitlopen tot midden 2021. De productie van de goedkoopste versie start pas in 2022.