Met de Model S P90D emissieloos naar Parijs

Model S P90D

Op 23 april 2016 heeft eGear.be de Formule E wedstrijd in Parijs bijgewoond. Formule E is een race met volledig elektrische wagens. De competitie werd opgestart in 2014 en is ondertussen al aan z’n tweede seizoen bezig. In twee delen beschrijven we onze ervaring. Vandaag deel I: “Met de Model S P90D emissieloos naar Parijs” 

Om ons te verplaatsen naar de Formule E race in Parijs, stelde Tesla Belgium voor om ons haar vlaggenschip binnen het Model S gamma uit te lenen. Jawel, de P90D (dat lijntje onder de letters is belangrijk, het geeft aan dat de auto over “Ludicrous” modus beschikt). Geheel binnen ons thema konden we aan onze reis naar Parijs beginnen.

BEKIJK: Di Grassi wint Formule E in Parijs (onze eerste foto’s!)

Fantastisch, want sinds Didier de P85D en ik de 85D mochten testen onderging de wagen enkele significante veranderingen. Zo was ik vol verwachting over de nieuwe Autopilot software waarover de S nu beschikt, en waarmee de auto quasi autonoom over de snelweg kan rijden.

Autopilot

Na de trip naar Parijs, die we hoofdzakelijk met Autopilot (AP) aflegden, ben ik compleet in de ban van de autonome rijfunctie. De enige keren dat de wagen verward leek zag ik dat één van de parameters waar het systeem op werkt ontbraken in de weginfrastructuur. Wanneer er bijvoorbeeld plots witte lijnen op de rijbaan wegvielen in een bocht raakte het systeem in de war. Normaal, want AP vertrouwt op de camera die voorliggend verkeer en witte markeringen “leest” (alsook op de ultrasone sensoren én satellietgegevens die een plaatsbepaling geven).

Model S P90DL

AutoPilot doet duidelijk zijn werk en we mochten er redelijk op vertrouwen. Een enkele keer wou de wagen niet van rijstrook veranderen wanneer we de pinker aanraakten en ik vermoed dat dit kwam doordat we ons op een te drukke verkeerswisselaar bevonden of omdat er aankomend verkeer op de naastgelegen rijstrook naderde.

Qua wegligging en rijdynamiek is de P90D identiek aan de andere vierwielaangedreven Model S’en. De auto beschikt over exceptionele rijcapaciteiten met ondermeer een strakke wegligging en bakken grip. Het belangrijkste dat de P90D onderscheidt van de andere “D” Model S’en is de…

… Ludicrous Mode

“Nog ééntje”. Die woorden heb ik vaak gebruikt in de dagen dat ik met de Model S P90D reed. De 4,6 seconden 0 tot 100 sprint-tijd van de 85D zijn nog niets vergeleken met de luttele 3 seconden die de P90D nodig heeft. Een sprintje in die laatste deed m’n gezicht bij momenten koud aanvoelen…

Tesla Supercharger

De power die de Model S P90D ontplooit is hallucinant, ik zou bijna zeggen “niet te toppen”, maar weet dat we hier over Tesla spreken… Hun onuitputtelijke innovatiekracht zal er ongetwijfeld voor zorgen dat lanceringen nog zullen verbeteren en dat zal op enige afgunst onthaald worden bij de Duitse autoconstructeurs.

Supercharging

Ik maakte mijn rit Brussel-Brugge, enkele grotere verplaatsingen in de Brugse omstreken en daarna de verplaatsing Brugge-Parijs enkel gebruik van de Supercharger-stations die strategisch ingeplant zijn voor de doorreizende Tesla-rijder. Zo kon ik ontdekken hoe gebruiksvriendelijk die Superchargers wel niet zijn. Met de batterij quasi leeg vlogen de kilometers er lekker op terwijl ik in een nabijgelegen bar van m’n koffie zat te slurpen.

Heb ik je al verteld dat die Superchargers gratis zijn voor Model S en X rijders? Een mens zou in de verleiding komen om een Tesla te kopen en naast een Supercharger te gaan wonen… maar dagelijks laden aan een Supercharger zien ze bij Tesla niet zo graag. Het laadnetwerk is uitdrukkelijk bedoeld voor doorreizende Tesla-gebruikers.

Et voici, le Model 3!?

Toen we Parijs binnenreden had ik het gevoel dat daadwerkelijk iedereen ons aankeek. Ik begreep de fascinatie van de omstaanders want als je eerlijk bent… De wagen ziet er best wel oogstrelend uit. Donker gelakte velgen, een subtiele carbonnen spoiler op het kofferdeksel, de rode remklauwen in de 21” velgen en last but not least, het P90D insigne op de achterkant dat aangeeft dat deze wagen in 3 seconden naar 100 trekt.

Tesla Model S wiel

Sommigen spraken me aan in het verkeer, enkel om me te vertellen dat de wagen er zo mooi uitziet. Op het einde van de dag begon het te dagen. Opeens werden we door een Parijse scooterist aangesproken. Wanneer we de zijruit naar beneden lieten gaan zei hij met groot enthousiasme: “Tesla 3?”, verwijzend naar de gepersonaliseerde kentekenplaat. Met andere woorden, alle mensen die zo vol bewondering hadden zitten kijken meenden dat dit een naar Europa overgevlogen Model 3 was. Enigszins grappig.

Mario Bros in de Cockpit…

Zoals je van Tesla kan verwachten zitten er enkele frivoliteiten in de software. Zo heb je de zwevende DeLorean alsook het “Mario Kart” gekleurde pad. Om de regenboogbaan te voorschijn te toveren gaven we 4 tikjes op de cruise-controlhendel.

Ook zit ergens een foto verscholen van de eerste Model S die ooit geproduceerd werd. Aan jou om uit te zoeken waar 😉

Waar is die Tesla-Killer?

Het afgelopen jaar hebben we veel gehoord over mogelijke “Tesla-killers“, vooral uit Aziatische hoek, maar ook Europa draagt z’n steentje bij met de Porsche Mission E en de Audi Q6 e-tron. Veel beweringen, veel veronderstellingen en veel concepten maar concreet is er tot op heden geen wagen op de markt die Tesla’s prestaties van de sokkel kan duwen.

Zowel qua (elektrische) actieradius als acceleratie staat het bedrijf moederziel alleen aan de top. Tesla laat de autowereld dus maar wat verder dagdromend aanmodderen met fancy prototypes en zogenaamde revolutionaire oplaadtijden. Hopelijk krijgen de Amerikanen snel échte concurrentie.