Mia Electric rijtest: opvallend buitenbeentje

Mia Electric

Mia Electric, nooit van gehoord hoor ik je denken? Dat is normaal, Mia Electric is een Frans autobedrijf dat pas sinds 2011 auto’s produceert. Hun enige model is de Mia Electric, een 100% elektrische mini-bus, één van de eerste auto’s die van in het begin ontworpen werd als elektrische wagen.

De verkoop van de Mia ging in 2011 niet zo denderend van start waardoor de verliezen zich opstapelden. Dit jaar werd het automerk overgenomen door een Frans-Koreaanse partij die het verkoopsvolume serieus wil opdrijven door de prijzen drastisch te verlagen.

Design

Van zodra je in de Mia Electric stapt heb je door dat dit geen ‘gewone’ auto is. Alles is anders. Je opent de deur door op een bloem te drukken, de schuifdeuren zitten een beetje achter de chauffeurszetel en als bestuurder zit je helemaal alleen in het midden van de wagen. Het vraagt wat behendigheid bij het instappen en je voelt je toch een beetje als een taxichauffeur aangezien je passagiers mooi op een rijtje achter jou zitten.

Mia Electric Deurhendel

De “deurhendel” op de Mia Electric is een bloemetje

Door al het bloemengedoe voelt de auto zeer vrouwelijk aan. De wagen ziet er ook héél opvallend uit. Ik heb tijdens m’n ritje door Antwerpen geen enkele persoon voorbijgereden die me niet aanstaarde. De Mia lokt gemengde reacties uit. Sommige mensen lachten me regelrecht uit… maar ik heb ook een aantal thumbs-up gekregen en een reeks glimlachen van Antwerpse meisjes in korte rokjes. Net zoals de Twizy is dit ding de ideale conversation starter, indien je nog vrijgezel bent, zou ik snel naar de Mia Electric shop rennen.

Mia Electric MiAmore

Onze test Mia werd stevig gepersonaliseerd

Prestaties & rijgedrag

Ik had de Mia Electric iets vinniger verwacht. Na m’n testritten met de ZOE en de Twizy ben ik gewoon geworden aan het vlotte acceleratievermogen van kleine elektrische auto’s maar deze Mia accelereert ellendig traag. Eens je op weg bent valt het allemaal wel mee, maar vooral het vertrekken vanuit stilstand duurt veel te lang, en net voor een stadswagen is dit belangrijk.

Verder is de topsnelheid begrensd op 100 km/u. Over een 0 tot 100 sprintje durf ik nauwelijks spreken want voor je aan 100 geraakt zit je al aan het volgende kruispunt. Een 0 tot 90 sprintje dan maar? Dat duurt een eeuwigheid!

Het rijgedrag van deze elektrische mini-auto is verder meer dan ok. De Mia stuurt lekker, het ding remt goed en het lawaai binnenin is beperkt. Verder zijn de zetels meer comfy dan wat je zou verwachten van dit soort auto.

Na m’n bijna-dood ervaring met de Twizy op de snelweg, hield ik m’n hart vast om met de Mia de ring van Antwerpen op te trekken. De Mia voelt op de snelweg echter stabiel en veilig aan. Deels omwille van de wegligging en deels omwille van het feit dat ‘ie 100 km/u rijdt waardoor je de vrachtwagens voor kunt blijven.

Mia Electric Car

De Mia Electric car voor het MAS in Antwerpen

Rijbereik

Je kan de Mia Electric krijgen met een batterijcapaciteit van 8 kWh of 12 kWh. De 12 kWh heeft een autonomie van 120 km en de 8 kWh moet het met een range van 80 km doen. Wat me opviel is dat wanneer je de wagen in eco-modus rijdt, deze cijfers haalbaar lijken maar ik zou de range in toekomst graag eens verifiëren in een uitgebreide test.

mia-electric-kilometerteller

De Mia Electric kilometerteller

Laadruimte

De Mia Electric is te verkrijgen in een U, een C en een L-versie. De U heeft 1 zitplaats (voor de chauffeur) en veel laadruimte. De C en de L hebben respectievelijk 3 en 4 zitplaatsen met een kleinere koffer. Ik was op weg met een C-versie waarin de laadruimte zeer beperkt uitvalt.

Mia Electric koffer

De koffer van de Mia Electric L

Mia Electric Prijs

Zoals ik het begin al aanhaalde heeft Mia z’n prijzen drastisch verlaagt. Vroeger kon je voor de prijs van een Mia al een deftige BMW 1-serie kopen waardoor de verkoop niet vlot liep.

Mia Electric Prijs

Mia Electric model & prijs lijst

Met de huidige prijzen kan Mia wel competitief uit de hoek komen. Je kan al met een Mia C met 3 zitplaatsen rijden vanaf 15.367€ (12.700€ excl. BTW) en daarin zit de prijs van de batterij inbegrepen.

Een radio is optioneel, maar is met een prijskaartje van 150€ (excl. BTW) niet overdreven duur. Voor een airco dien je echter 1.130€ (excl. BTW) op tafel te leggen.

Mia ModelPrijs incl. BTW
U - 8kWh14.762€
C - 8kWh15.367€
L - 8kWh16.093€
U - 12kWh17.545€
C - 12kWh18.089€
L - 12kWh18.755€

Conclusie

Ik twijfel eraan of deze wagen particuliere kopers kan aantrekken. Het design lijkt me daarvoor net iets te speciaal.

Voor hippe bedrijven daarentegen lijkt me dit de ideale wagen. De auto heeft een soort MINI, Beetle of Fiat 500 gehalte. Indien je als bedrijf wil opvallen dan is dit dé ideale slee. Daarenboven vraagt dit ding nauwelijks onderhoud, je bespaart op brandstof, én je kan de Mia voor 120% aftrekken op 2 jaar tijd. Een no-brainer.

In de U-versie heb je bovendien een grote laadkoffer waardoor de Mia ideaal is voor kuisfirma’s, slotenmakers, loodgieters of eender welk bedrijf dat veel korte afstanden doet en relatief weinig gereedschap moet meezeulen.

Concreet

+ Opvallend (goed voor marketing doeleinden)
+ Prijskraker
+ Opgegeven rijbereik is haalbaar

– Design net iets te speciaal om particuliere kopers aan te trekken
– Beperkte topsnelheid (100 km/u)

Met dank aan Mia Electric België.