7 dingen die je moet weten over de Mercedes EQC

Mercedes EQC black

Mercedes heeft gisteren het doek getrokken van de productierijpe EQC. Hier zijn de belangrijkste zaken die je moet weten over deze nieuwe volledig elektrische auto.

1. Design

De EQC is de eerste Mercedes die van begin af aan ontwikkeld werd als een elektrische auto. Er was eerder al de B Electric Drive, maar dat was natuurlijk maar een afgeleide van de gewone B-Klasse.

De EQC zit genesteld in het nieuwe EQ-submerk, dat opgericht werd naar analogie met de i-divisie bij BMW, of I.D. bij Volkswagen. Alle nieuwe elektrische Mercedessen zullen dus onder een apart merk gelanceerd worden, en dat schept verwachtingen omtrent de designtaal.

Sommigen hoopten dat de EQC zich design-gewijs sterk zou onderscheiden van de rest van het Mercedes-gamma. Bij Daimler lijken ze dat te beseffen, want ze toveren met woorden als “electrostyle”, “progressive luxury” en “purpose design” om het ontwerpproces te beschrijven. Toch oogt de EQC opvallend sterk… als een gewone Mercedes. Mocht ik niets van EV’s af weten, en ik zou hem voor het eerst in het straatbeeld zien, dan zou ik denken: “Hey, dat is een bijzondere GLC”.

De vraag is natuurlijk of een revolutionair design wel nodig is. Het gros van de early adopters rijdt dan wel graag in een iets radicalere EV, de gemiddelde consument wil gewoon een goeie elektrische auto die er deftig uitziet, praktisch is en aanvaardbaar geprijsd. Smaken verschillen natuurlijk, maar deze EQC is een leuk ogende crossover. Of hij de andere aspecten waar maakt zal moeten blijken bij de testrit, begin 2019.

2. Batterij en rijbereik

De EQC beschikt over een 85 kWh lithium-ion batterij, waarvan 80 kWh bruikbaar. Het accupakket is voorzien van temperatuurmanagement, wat de rij- en laadprestaties bevordert, en goed is voor de levensduur.

Mercedes geeft een rijbereik op van 450 km. Reken in de praktijk echter op 300 km, wat nog altijd mooi is natuurlijk.

Daimler bouwt de batterijpakketten zelf, via z’n dochterbedrijf Accumotive. De batterijcellen produceren ze echter niet zelf. Wie daarvoor de leverancier is blijkt top secret. Officieel omdat Mercedes over geen enkele toeleverancier communiceert, in realiteit vermoedelijk omdat we de productielimieten dan kunnen achterhalen 🙂

Mercedes wil dan ook niet vertellen hoeveel EQC’s ze per jaar kunnen produceren, maar zegt in staat te zijn om de vraag te volgen. En dat is natuurlijk prima, want heel wat andere merken die EV’s in het gamma hebben, kunnen de vraag niet volgen.

3. Laden

Dé positieve verrassing valt hier te rapen! Hoewel het woord “Tesla” tijdens de EQC presentaties geen enkele keer gevallen is, doet Mercedes wel waar de Californiërs tot hiertoe uniek in waren. Namelijk dit: bij het berekenen van de route zal het navigatiesysteem je langs de nodige laadpunten leiden!

In de praktijk zal nog moeten blijken of dat effectief werkt, en welke laadnetwerken in dat systeem inbegrepen zitten, maar het is alvast veelbelovend. Bij Tesla werkt dit feilloos omdat ze kunnen rekenen op hun eigen Superchargers, een gigantisch netwerk van snelle laadpalen waar alleen hun auto’s kunnen pluggen. Met “Ionity” werkt Mercedes met een aantal partners aan een Supercharger alternatief, maar hoeveel Ionity stations er op korte termijn zullen gebouwd worden is niet duidelijk. Op middellange termijn, tegen eind 2020, moeten dat er 400 zijn in heel West-Europa.

Verder wil Mercedes ook het betalen van een “tankbeurt” praktisch maken. Via de Me Charge app moet je namelijk aan alle laadstations kunnen afrekenen. Met andere woorden, geen gedoe meer met 20 verschillende laadpasjes.

De EQC is voorzien van een 110 kW gelijkstroom CCS-laadcontact, waarmee je van 10% tot 80% kan laden in 40 minuten. Dit ligt in lijn met de concurrentie, maar in de praktijk zijn de meeste publieke laadpalen nog beperkt tot 50 kW, wat natuurlijk de helft trager laadt. Met deze laadtechnologie is de EQC in ieder geval voorbereid om de toekomst.

4. Prijs en leveringstermijn

De prijs is nog niet officieel, maar de geruchten gaan in de richting van 70.000€. De auto is vanaf de lente te bestellen, en de eerste leveringen in België zijn gepland voor het einde van Q3 2019.

5. Volwaardige trekhaak

Nog een verrassing die kan tellen; de EQC krijgt een optionele trekhaak en mag tot 1.800 kg slepen. Daarmee kan je al eens een deftig uitstapje naar het containerpark doen.

Ook dit is een unicum in EV-land, want de enige elektrische personenwagen die tot hiertoe met trekhaak geleverd wordt, is de Tesla Model X.

6. AMG

Alle Mercedes submerken worden verweven, want deze EQC wordt leverbaar met een AMG-line pakket. Verwacht geen prestatiewijzigingen (lees hier meer over de specs en prestaties), maar wel o.a. een resem AMG-logo’s, carbon in het interieur en steviger bumperwerk.

7. EQC is nog maar het begin

Het blijft niet bij deze EQC, want Mercedes wil tegen 2022 een volledig elektrische auto in elk segment hebben. Bereid je dus voor op een EQ-stormvloed de komende jaren.