Rijtest B-Klasse Electric: een échte Mercedes!

Mercedes

Toegegeven, ik was niet overdreven enthousiast om de Mercedes B Electric Drive te testen. Tenslotte is het nog altijd een B-Klasse en dat moet, naast de eerste generatie A, één van de saaiste Mercedessen ooit zijn. Tot ik de deur van deze B-Klasse open trok. Die Saharabeige lederen zetels met die perfect gestikte naden, in combinatie met zwart leder op de deuren, een sober maar über kwaliteitsvol dashboard. Zelfs de luchtroosters stralen design uit! Dit is gewoon een échte Mercedes. En als je net uit een LEAF of een Tesla komt merk je het verschil!

Mercedes B ED dashboard

Toen ik de B Electric Drive aan de Tesla boys toonde merkten ze meteen op dat hij geen grote touchscreen (zoals in de Model S) heeft, maar wel een klein scherm dat wat stuntelig op het dashboard staat. Ik ben geen overdreven fan van touchscreens. Een touchscreen wordt meteen zo vettig en laat ons eerlijk zijn, dat past niet bij Mercedes. En ja, het scherm kon wat beter geïntegreerd worden in het interieur al heb ik er me niet aan gestoord.

Mercedes B ED interieur

Maar goed, het is hier geen interieurblog, jullie willen weten of dit een goeie elektrische auto is.

Tesla aandrijflijn

De B-Klasse Electric Drive (veel te lange naam!) is in feite de eerste elektro-auto van Mercedes. Er was eerder al een SLS Electric Drive, maar met een prijskaartje van een half miljoen kan je dat geen poging noemen om de EV-markt te veroveren.

VIDEO: Chris Harris test Mercedes SLS Electric Drive

De elektrische B is dus een pionierswerk en om dat tot een goede einde te brengen zijn de Duitsers gaan aankloppen bij niemand minder dan Tesla Motors. De aandrijflijn (elektromotor + accu) komt dan ook van Tesla dus je kan verwachten dat dit resulteert in een uitstekende EV. Dat is ook zo.

Mercedes B Electric

Snel, stil en praktisch

De B ED is een stille, comfortabele, snelle én praktische elektrische auto. De wagen heeft bovendien een leuk rijgedrag hoewel straf bochtenwerk minder aangenaam is, al was het maar omdat de zetels daarvoor niet voldoende steun geven.

Stil. Net zoals bij de meeste elektrische auto’s hoor je ook bij deze alleen enkele pompen en elektronica bij het opstarten. Bij hogere snelheden blijven windgeluiden voldoende op de achtergrond.

Comfortabel. Het interieur geeft je alle luxe en de auto is niet te hard geveerd. Super handig zijn ook de flippers achter het stuur. In een supercar kan je daarmee schakelen maar bij deze auto dienen ze om de remenergie recuperatie te regelen. In D+ heb je geen recuperatie en bolt de wagen gewoon uit wanneer je de gas lost. In D recupereert de auto een beetje. In D- recupereert de wagen volop. En tenslotte kan je ook opteren voor D_auto waarbij het systeem zelf bepaalt wat optimaal is.

Snel. Met 180 pk en 340 Nm ben je geen achterblijvertje in het verkeer. De motor moet dan wel 1.725 kg op gang houden maar een 0 tot 100 van 7,9 seconden is meer dan respectabel (video hieronder).  De echte punch zit ’em uiteraard in de 0 tot 50 km/u.

Praktisch. De auto heeft allerhande opbergvakjes, de zetels gaan in 2 delen plat en je hebt zelfs 12 volt stopcontacten vooraan, achteraan én in de koffer. Je hebt zowel voor als achteraan voldoende ruimte voor hoofd en benen, en ook de middenste passagier achteraan krijgt een vlakke vloer onder de voeten. Dit is een ideale familiewagen.

Mercedes B ED koffer

Veilig ook. Mercedes biedt allerlei safety features zoals dodehoekassistentie (450€), actieve parkeerassistentie (675€), collision prevention assist plus (zowaar inclusief), adaptieve cruise control (tempomat, 250€) en een radarondersteunend recuperatief remsysteem (350€). Kortom, een heleboel toeters en bellen waarmee je echt wel een dommerik moet zijn om nog ergens tegen te rijden.

Mercedes B ED opbergvakjes

Rijbereik & opladen

Het belangrijkste voor een EV is natuurlijk nog altijd het rijbereik. Met een optionele range van 230 km stuurt de Mercedes de meeste concurrenten naar huis. De Model S doet het beter maar kost twee keer meer. En de vernieuwde Renault ZOE R240 doet het 10 km beter maar biedt minder ruimte en luxe.

De standaard range is echter 200 km aangezien Mercedes slechts 77% van z’n 36 kWh accu ter beschikking stelt. Wil je de volledige accu benutten dan moet je het 900€ Range Plus pakket kopen. Dat pakket biedt je de volledige 230 km rijbereik. Hoe dat juist werkt leg ik uit in onderstaande video. Een beetje belachelijk natuurlijk dat je moet opleggen om accucapaciteit te kunnen gebruiken die al in de auto zit maar ook dat is typisch Mercedes.

 

In de praktijk kan de range, zoals bij alle EV’s, lager uitvallen. In de tabel hieronder vind je onze test rijbereiken, met eco-rijstijl en zonder range plus in te schakelen.

Mercedes B ED testverbruikStadsverkeer
max. 50 km/u
Secundaire wegen
max. 70 km/u
Snelweg
continu 100 km/u
Snelweg
continu 120 km/u
Verbruik [kWh/100km]18,116,422,927,2
Rijbereik [km]181188135114

Dit is geen zuinige EV. De ZOE R240 haalt 240 km rijbereik met een 22 kWh batterij terwijl de Mercedes voor 230 km 36 kWh nodig heeft. Dat komt onder andere omdat de B groter is al beweren kwatongen dat de Tesla aandrijflijn niet de meest efficiënte is.

Opladen kan op 2 manieren. Thuis aan een huis-tuin-en-keuken stopcontact duurt het 13 uur. Via een Wallbox of een openbare laadpaal kan het in 2,5 uur. En daar is meteen het minpunt, hij geeft geen snellader waarmee je hem in een halfuur kan volladen.

En nu we toch over minpuntjes beginnen. Het 750€ Garmin navigatiesysteem is niet voorbereid op elektrisch rijden. Het geeft geen laadpalen aan, wel waterstofstations, wat hopelijk niet de voorkeur van Daimler verraadt.

Mercedes B-Klasse Electric Drive

Design

Ik ben dit artikel begonnen met een lofzang over het interieur dus laten we het nu maar eens over de buitenkant hebben. Doordat de accu onder de auto zit is deze B-Klasse Electric hoger dan een gewone B. Dan maakt hem minder sportief ogend en groter. Sommige omstaanders dachten dat het een nieuwe Mercedes R-Klasse was. Zijn goeie kant is van schuin-achteraan. Vooraan en in profiel vind ik er niet veel aan al maakt het Orientbruin exterieurkleurtje veel goed.

We moeten het nog eens over de prijs hebben. 39.930€. Veel geld maar niet overdreven in vergelijking tot de concurrentie. De BMW i3 kost 4k minder maar biedt minder plaats en range. Zelfs de e-Golf kost 36.330€.

Mercedes B Electric Drive: prijs & specs

Conclusie

De Mercedes B Electric Drive is een luxueuze, praktische en vlotte elektrische auto. Het interieur is enorm stijlvol al kan de buitenkant ons minder bekoren. De auto is duur maar niet overdreven ten opzichte van de concurrentie. Opties kunnen de prijs aardig aandikken.

+ Range
+ Afwerkkwaliteit
+ Praktisch

– Geen snellader
– Bijbetalen voor Range Plus