FIETSTEST: Mando Footloose IM

Mando Footloose IM

“Waarom zou je tegenwoordig nog een conventionele fiets kopen?”, was de opmerking van de meeste bewonderaars die onze kleine Mando bekeken. “Tegenwoordig kan je beter in een elektrische fiets investeren.” De e-bike markt zit al een aantal jaren in de lift en het Koreaanse automotive-bedrijf Mando wil op die golf meesurfen.

Smart, Simple, Stylish!

Door de kennis die Mando meester is slaagden ze erin om ‘s werelds eerste kettingloze elektrische fiets op de markt te brengen. De fiets heeft weinig frullen en dat maakt hem robuust en eenvoudig. Wanneer je rondrijdt met de Mando wordt je overal aangesproken over het oogstrelend design. Telkens je in de stad vertrekt komen omstaanders informeren naar dit kleine meesterwerkje.

Mando Footloose IM steun

Het eenvoudige en degelijke design trekt zich door tot in de details. Bij het monteren van de Mando Footloose merkten we al snel hoe bijzonder hij is. De fiets werd ons immers in stukken opgestuurd in een doos maar de montage was super gemakkelijk. In een mum van tijd zat onze tweewieler in elkaar! Bij het monteren van de pedalen breng je het charmante steuntje aan. Het stuur zit bevestigd met een mooie onopvallende clamp-on stem die overloopt in de voorvork. Die twee verbergen op hun beurt netjes de kabels van de hydraulische remmen.

Waar is de accu?

Wie weinig van elektrische fietsen af weet moet op zoek naar de accu en de motor. Die laatste zit netjes weggewerkt aan de vrije kant van het achterwiel. Dat wiel heeft een enkelzijdige ophanging wat best gebruiksvriendelijk is om een lekke binnenband te vervangen. Je hoeft immers het wiel niet te demonteren en dat wordt overigens ook afgeraden vanwege de mekaniek.

Mando Footloose IM motor

De batterij zit verborgen in de bovenbuis en wanneer je de zadelpen verwijdert kan je de accu uitschuiven om hem in huis op te laden. Je hoeft dus niet de hele fiets naar binnen te zeulen om elektriciteit te tanken. Er zit verder ook een contactpunt achter de centrale buis om de fiets op te laden zonder het batterijpakket te verwijderen. De fietsverlichting werd meegeleverd al vond ik het jammer dat deze niet in het frame van de fiets verwerkt zat. Het achterlicht zit dan wel weer mooi in het Selle-Royale zadel verwerkt.

Kettingloos

Wat natuurlijk meteen opvalt is dat de ketting “ontbreekt”. Dit brengt ons dadelijk bij de toch wel vreemde werking van deze fiets. Het is namelijk een serie-hybride (zoals de Chevrolet Volt auto bijvoorbeeld). Door te trappen laadt je de accu op en de accu geeft op zijn beurt elektriciteit aan de elektromotor. Er is dus geen mechanische connectie tussen de trappers en het achterwiel.

OOK INTERESSANT: Overzicht van populaire elektrische fietsen

Zolang de fiets niet opgestart is geven de pedalen geen enkele trapweerstand. Je trapt gewone in het vrije en er gebeurt niets. Wanneer de info-unit (Human Machine Interface) verwijderd is kun je met de fiets niets aanvangen. Eenmaal opgestart trek je best de remmen aan bij het opstappen want de geringste aanraking van de pedalen stelt de dynamo in werking waardoor een acceleratie in gang wordt gezet door de 250W sterke motor.

Mando Footloose IM interface

Om makkelijk te vertrekken maak je gebruik van het kleine gashendeltje naast de rechterhandgreep. Die lanceert je naar 8 km/u en intussen ga je rustig op zoek naar de pedalen. Het hendeltje is ook een geschikte kompaan om aan gepaste snelheid tussen de voetgangers in stadscentra te laveren. Eenmaal je begint te trappen merk je dat je een gedwongen cadans dient aan te nemen zodat je de kracht van de motor optimaal kan benutten. Eens je dit onder de knie hebt rijdt de fiets fantastisch. Bij elke acceleratie krullen je mondhoeken naar boven.

Verschillende rij- en trap-modi

Op de info-unit, die er uitziet als een groot uitgevallen fietscomputer, kan je 4 rij-modi selecteren; Eco, Health, Normal en Sport. De laatste is naar mijn mening het leukste! Naast de verschillende rij-modi kan je ook kiezen tussen 3 verschillende trap-modi; Soft, Medium en Hard. Voor elk wat wils dus. Naargelang het parcours kan je ook de tractie instellen. Om vlot bergop te fietsen pas je het koppel aan door van “Manual 2” naar “Manual 1” te scrollen. Kies je voor dit hoge koppel dan boet je helaas in op snelheid en strand op een 20 km/u i.p.v. 25 km/u.


Na zo’n 35 kilometer fietsen is het liedje van de Mando Footloose IM uitgezongen en ga je best wat elektronen tanken. Het bereik van deze fiets is aan de lage kant maar gelukkig neemt het laden weinig tijd in beslag.

LEES OOK: Wetgeving omtrent elektrische fietsen

De fiets voelt zeer comfortabel aan in de stad maar ook op de buiten fiets je makkelijk met de groten mee. Het stugge frame, de aangename handgrepen en het ergonomische zadel doen je vergeten dat je met een eerder kleine fiets op weg bent. De kleine drempeltolerantie, door de kleine 20 inch sterrenwielen, is iets wat dan toch weer een aangepaste rijstijl vereist. Verder dwingt de geringe actieradius de Footloose eerder richting de categorie van de stadsfietsen.

Mando Footloose IM: specs & prestaties

Mando Footloose IM / Specs 
Motor250W
AccuLi-ion 36,2V
Gewicht accu1,9 kg
Gewicht fiets23 kg
Remschijf voor140 mm
Remschijf achter170 mm
Wielensterrenwiel
SpatbordenPlastic
Banden20 inch Schwalbe
Balloon Big Apple
Stuur/PositieVlak/Sportief
Rij-modiEco/Health/Normal/Sport
Trap-modiSoft/Medium/Hard
Topsnelheid25 km/u
Prijs2.690€

Foto’s en tekst: Stephen Sarre