Kosten van een elektrische auto

Dit artikel is van toepassing op puur elektrische auto’s
(niet op plug-in hybrides) voor particulieren

Indien je overweegt om een elektrische auto te kopen is het essentieel om de kosten die verbonden zijn aan elektrisch rijden eens op een rijtje te zetten. Hierna geef ik een overzicht van de verschillende kosten en de verschillen met conventionele auto’s met verbrandingsmotor.

bmw-i3

1. Hogere aankoopprijs

Elektrische auto’s zijn duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Dit komt omdat de batterijen van elektro auto’s veel kosten én omdat het onderzoek naar elektrische auto’s moet betaald worden.

Voor een conventionele sedan ligt het prijsverschil in grootte orde rond de 10.000€.

Bij Renault hebben ze alvast een oplossing gevonden voor dit probleem. Bij het Franse merk koop je de batterij niet maar huur je ze van de constructeur. Hierdoor ligt de aankoopprijs van de wagen lager en ben je er ook zeker van dat de batterij goed onderhouden wordt.

De Renault ZOE bijvoorbeeld die in 2013 in de showroom zal staan, kost 20.950€ wat in de buurt komt van de prijs van een conventionele auto van hetzelfde formaat. Je dient er echter wel de batterij bij te huren aan 79€ per maand.

2. Elektriciteitsverbruik: 2,7€ per 100 km

De elektriciteitsrekening is ook een belangrijke factor die je moet in overweging nemen bij de aankoop van een elektro auto.

Een elektrische auto is wel zuiniger dan bijvoorbeeld een dieselauto. Een elektro auto verbruikt typisch 18 kWh per 100 km(1). De prijs van een kWh elektriciteit voor particulieren schommelt momenteel tussen de 15 en de 28 eurocent per kWh(2). We kunnen dus stellen dan een elektrische auto 2,7€ tot 5€ aan elektriciteit verbruikt per 100 km.

Natuurlijk is het momenteel mogelijk om her en der gratis op te laden. Dit kan je verbruikskosten enorm temperen. We kunnen er echter vanuit gaan dat dit gratis verhaal zal eindigen van zodra elektro auto’s populairder worden.

Een gemiddelde dieselauto verbruikt ongeveer 5 liter. Aan 1,5€ per liter komt het kostenplaatje voor een diesel op 7,5€ per 100 km wat 50 tot 177% duurder is dan het verbruik van een elektro auto.

laadpalen

3. Laadpaal installeren

Je kan je EV thuis in het gewone stopcontact steken maar wie een beetje aan de veiligheidsvoorschriften wil voldoen laat best een laadpaal plaatsen. Een correct geplaatst laadtoestel dient gecombineerd te worden met enkele aanpassingen in de zekeringskast zoals een afzonderlijke zekering en een afzonderlijke differentieel voor de oplaadbeurten.

De kost van een laadpaal inclusief elektrische keuring varieert van 750 tot 1000€. Tot en met 2012 kon je hiervoor nog van een belastingsvermindering genieten van 40% maar deze maatregel is spijtig genoeg niet verlengd in 2013.

4. Onderhoudskosten

Aan een elektrische auto is een pak minder onderhoud dan aan een auto met verbrandingsmotor. Een elektrische auto bevat weinig bewegende onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage en daarnaast hoeft er ook geen olie ververst te worden. Bij 15.000 km gereden kilometers wordt het jaarlijkse onderhoud geschat op 180€(3). Voor een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor betaal je al snel 440€ wat neerkomt op een besparing van 260€ per jaar.

5. Belastingen

Voor een elektrische auto ben je vrijgesteld van belasting op inverkeerstelling (BIV) en betaal je slechts 75€ jaarlijkse verkeersbelasting ongeacht het vermogen van de auto (dus ook voor een Tesla Model S met 416 pk bijvoorbeeld).

Wanneer we dit vergelijken met een gemiddelde wagen als een Golf 1.6 TDi met 105 pk komen we op 363€ BIV en 263€ wegenbelasting.

Een elektrische auto komt qua belastingen dus 363€ eenmalig en 191€ jaarlijks goedkoper uit dan een gemiddelde VW Golf diesel.

6. Lagere restwaarde

Het is moeilijk te schatten, maar het valt te verwachten dat de restwaarde van de huidige elektrische auto’s lager zal liggen dan de restwaarde van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor.

Dit komt omdat de batterij na 5 jaar allicht al vrij ver zal gedegradeerd zijn en dit heeft uiteraard een grote invloed op de restwaarde (tenzij je de batterij huurt zoals bij Renault). Zoals we reeds eerder in dit artikel aanhaalden is een batterij een zeer duur onderdeel van een elektrische auto.

Een andere reden voor de vermoedelijk lage restwaarde van een elektrische auto is de te verwachten innovatie. Een elektrische auto zal binnen 5 jaar pakken beter zijn dan de huidige generatie elektrische wagens. Daardoor zullen de huidige elektrische wagens in waarde verminderen. We zien dit fenomeen trouwens ook, in mindere mate, bij gewone wagens met verbrandingsmotor.

(1) The New Drive
(2) Vreg
(3) olino