Rijtest: Kia Soul EV

Kia Soul EV test

Voor z’n eerste elektrische auto heeft Kia niet de moeite gedaan om iets volledig nieuw te ontwikkelen. De 100% elektrische Soul EV is immers gebaseerd op de gewone Soul. Ze komen wel met een primeur de markt binnen. De Soul EV heeft namelijk de batterij met de grootste energiedichtheid. 

200 Wh per kg. Dat is de energiedichtheid van de Soul EV batterij en daarmee is hij de beste van de klas. Ter vergelijking, een Tesla Model S doet het met ‘slechts’ 160 Wh/kg. In totaal heeft de Kia 27 kWh capaciteit ter beschikking en ook daarmee behoort hij tot de beteren in zijn segment.

Rijbereik: tot +200 km in de praktijk

De Mercedes B ED heeft op papier
meer range maar in de praktijk
scoort de Soul EV beter

In theorie geraakt hij 212 km (NEDC) ver en ook in de praktijk kom je in de buurt van dat cijfer. Op de eerste testdag reed ik van Machelen naar Bornem (max. snelheid 80 km/u), van Bornem naar Deinze (max. snelheid 90 km/u, ja, m’n vertrouwen werd groter) en van Deinze naar Sint-Gillis-Waas (max. snelheid 120 km/u, we geraken er wel!). Een trip van 167 km en bij aankomst had ik nog 29 km rijbereik over.

Kia Soul EV
testverbruik
Stadsverkeer
max. 50 km/u
Secundaire wegen
max. 70 km/u
Snelweg
continu 100 km/u
Snelweg
continu 120 km/u
Verbruik [kWh/100km]12,6131621,6
Rijbereik [km]214207169125

En dat is meteen één van z’n troeven. De range zit goed. Een Mercedes B ED bijvoorbeeld heeft op papier meer rijbereik maar in de praktijk scoort de Soul beter.

Comfort

De Soul EV is een ruime gezinswagen die tegen een stootje kan, en dat is meteen z’n tweede troef. Achteraan is er voldoende beenruimte, zelfs wanneer de voorste zetels helemaal naar achter staan. De koffer (281 liter) is niet gigantisch maar wanneer je de achterste zetels plat gooit heb je 890 liter laadvolume ter beschikking.

Kia Soul EV interieur

Het is alsof je op een plank
met een mousse zit

De auto komt standaard met stuur- en stoelverwarming vooraan en dat is super comfy. Een elektrische auto heeft immers geen motorwarmte af te geven en daardoor duurt het wel even voor de gewone verwarming op gang komt. Bovendien verbruikt die gewone verwarming veel waardoor de batterij sneller leeg gezogen wordt. Daarom is de stuur- en zetelverwarming een dikke plus. Die zorgen immers onmiddellijk voor een warm gevoel.

Kia Soul EV beenruimte

De beenruimte achteraan is super.

De voorste zetels zitten ok. De zetels achteraan zijn… wel, je hebt het gevoel alsof je op een plank met een mousse zit. En ik vrees dat dat niet beter wordt wanneer de auto ouder wordt. Met mensen die honderden kilometers aan één stuk op die bank moeten doorbrengen heb ik medelijden.

SUV-trekjes

Dankzij zijn grotere bodemvrijheid kan je er
moeiteloos mee over een modderig bospad

Ik word niet wild van het design maar er zitten wel wat stoere SUV-trekjes in. De Soul blijkt in de smaak te vallen bij heel wat mensen. Ik vind het spijtig dat je hem slechts in 2 kleuren kan bestellen (zwart en wit/blauw zoals deze in de test) en de enige beschikbare wielen zijn… lelijk. Ik zou m’n Kia-dealer overtuigen om een setje velgen van de gewone Soul op de bestelbon te zetten.

Kia Soul EV

De Kia wordt voorwielaangedreven door een 110 pk elektromotor met 285 Nm koppel (specs & prestaties). Dat maakt dat hij zeer goed mee kan met het verkeer. Vooral in de 0 tot 50 sprint is hij sneller dan andere gewone wagens. 0 tot 100 is met 11,2 seconden niet spectaculair maar meer dan behoorlijk. Z’n top ligt op 145 km/u.

Dankzij z’n grotere bodemvrijheid, ten opzichte van een LEAF of ZOE bijvoorbeeld, kan je er moeiteloos mee over een modderig bospad. Handig om weten als je in de natuur zou wonen.

Soul EV

Het is geen auto waar je eens lekker mee gaat sturen. Het stuur communiceert niet wat er op de weg gebeurt en het voelt allemaal wat steriel aan. Maar goed, dit ding moet vooral dienen om kinderen en boodschappen rond te voeren en dat doet hij uitstekend.

Snelladen in slechts 30 minuten

Ook laden heeft Kia mooi voor elkaar. Aan een normaal stopcontact duurt het 12 uur. Best lang, maar voor de dagelijkse verplaatsingen zullen weinig mensen hem volledig leeg rijden. Aan een snellader krijg je de accu voor 80% vol in slechts 30 minuten. Aan type-2-palen duurt het 5 uur om de accu vol te krijgen dankzij de 6,6 kW lader die in de Soul zit.

Kia Soul EV opladen

En nu komt het heikele punt, de prijs. Kia vraagt 35.290€ (prijs & specs) terwijl de goedkoopste Soul (met benzinemotor) 18.890€ kost. Een bom geld.

Gelukkig komt de Soul EV quasi full-option. Zo krijg je standaard een navigatiesysteem, verwarmde voorzetels, cruise control, een achteruitrijcamera en elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels. Er is spijtig genoeg geen optie voor meer kwalitatieve zetels.

Conclusie

Robuuste, praktische en degelijke
elektrische auto

De Kia Soul EV is een robuuste, praktische en degelijke elektrische auto met een mooi rijbereik. De afwerking, in het bijzonder de zetels, laat het spijtig genoeg wat afweten.

De Soul EV is mijns inziens 5.000€ te duur want de competitie is sterk. Zo komt Nissan binnenkort met een LEAF die op papier 38 km meer rijbereik heeft dan de Soul en waarschijnlijk 35.000€ zal kosten. Bovendien is de afwerking in de LEAF toch wat beter.

Het feit dat de Soul EV standaard full-option is compenseert het prijskaartje enigszins. Ook de 7 jaar garantie, zowel op auto als batterij, zorgt voor een pluspunt.

Concreet

+ Rijbereik (in de praktijk: 170 tot 200 km)
+ Standaard full-option
+ 7 jaar garantie

– Weinig personalisatie mogelijk (kleuren, velgen, interieur)
– Prijs

Foto’s