Rijtest: Kia Optima PHEV

Kia Optima PHEV rijtest

We gingen op pad met de plug-in hybride Kia Optima. Is dit een waardig alternatief voor de Duitse premium hybrides?

Het gaat tegenwoordig hard in elektrische-wagen-land. Tesla die de productie van z’n model 3 op gang trapt, Volvo dat verkondigt dat binnenkort elk model geëlektrificeerd zal zijn… als conventionele automaker voel je de hete adem in je nek. Zo ook Kia lijkt het, dat naast zijn volledig elektrische Soul nu ook de nieuwe Optima aanbiedt als plug-in hybride.

Toegegeven, bij Kia denk je niet meteen aan een grote luxeslee. Eerder aan kleine en iets minder kleine stadswagentjes, zoals de Cee apostrophe d. Al is groot in deze nog relatief, met zijn 4,85 meter valt de Optima net iets kleiner uit dan pakweg een Mercedes E of BMW 5.

Eerste indruk

In tegenstelling tot eerder genoemde constructeurs, die bij een plug-in hybride zich beperken tot enkele badges en eventueel een ander kleuraccentje, gaat men bij Kia wat verder qua exterieur. Naast die badges en dat kleuraccentje vinden we namelijk volledig hertekende bumpers terug, zowel voor- als achteraan. Die zouden de luchtweerstand moeten verlagen (en dus het verbruik), al maken ze de wagen er niet mooier op. Zeker achteraan krijgt ‘ie een wat gekunsteld uiterlijk wat ik bezwaarlijk mooi kan noemen. Doe mij maar een gewone achterbumper.

hybride Kia Optima radiatorrooster

Eveneens nieuw is het radiatorrooster, dat zich volledig sluit bij elektrisch rijden, wederom ter verbetering van de luchtweerstand. Hoeveel verder kan het nog gedreven worden?

Neem plaats achter het stuur en het valt onmiddellijk op dat het dashboard vrij hoog komt. De schakelpook (nog een klassieke, dikke pook die je hand goed vult) is omringd door knoppen voor allerlei gadgets, een dubbele bekerhouder en opbergvakken. Daarboven de middenconsole met een aantal knoppen ter bediening van ventilatie en multimedia, en op de hoogte van de tellerpartij een scherm netjes ingewerkt en licht naar de bestuurder gekanteld.

Gadgets

In tegenstelling tot de Duitse premium auto’s hier geen ellenlange optielijstpolitiek. Noem het en het zit er waarschijnlijk standaard op: volledig lederen interieur met verwarmde zetels voor- en achteraan (waarbij die voorste ook gekoeld kunnen worden), stuurverwarming, sensoren en camera’s rondom, automatisch inparkeren, tot zelfs draadloos laden van je gsm (als die dat ondersteunt). Slechts twee zaken lang is de optielijst: metaalkleur en een panoramisch open dak.

LEES OOK: Dit zijn de 5 goedkoopste hybrides in 2017

Eerste puntje van kritiek: dat scherm van hierboven is een touchscreen, zonder andere inputmogelijkheid. Ik heb het al vaker gezegd, en hierbij doe ik dat nog een keer: in een wagen moet er een of andere joystick aanwezig zijn om het systeem te bedienen. Dat werkt zoveel aangenamer (zeker als die joystick zich in de buurt van de schakelpook bevindt en je dus zonder je bovenlichaam te verplaatsen deze kan bedienen). Bovendien ben ik ervan overtuigd dat je, eens je je wat in de menustructuur verdiept hebt, ook een pak sneller bent. Tenzij misschien voor adresingave, maar heb je daar tegenwoordig geen spraakbediening voor?

Kia Optima touchscreen

Tweede puntje van kritiek: de belachelijk lage resolutie die de achteruitrijcamera heeft. Je kan iets zien, maar vraag me geen details, want die kan je niet onderscheiden. Helaas heb je de camera wel degelijk nodig (of toch op z’n minst parkeersensoren), want door de hoge schouderlijn is het zicht naar achteren vrij beperkt.

Rijden

Druk op de startknop en de Kia komt tot leven. Tellerpartijen lichten op, schermen springen aan en lampjes gaan branden. Enkel als de batterij helemaal leeg is gaat de verbrandingsmotor aan en hoor je een heel lichte brom. Dankzij de elektrische motor voelt ‘ie bij vertrek heel snel aan, iets wat natuurlijk eigen is aan elektrisch aangedreven voertuigen.

Zolang je relatief rustig rijdt hoor je amper iets in de Optima. Weinig wind- en rolgeluid, weinig tot geen motorgeluid. Wil je echter veel vermogen, dan jaagt de automaat de tweeliter benzinemotor hoog in de toeren, en direct hoor je dat die dat niet graag heeft. Het past ook niet bij het DNA van de Optima; die is namelijk gemaakt om op kruissnelheid kilometers te verslinden, niet voor het betere gooi- en smijtwerk.

Kia Optima PHEV interieur

Wanneer je uiteindelijk doorheen je batterijlading raakt springt de benzinemotor sowieso op. Dat wisselen tussen beide aandrijvingen gebeurt naadloos, zoals het betaamt. Meer zelfs, rij je 120 km/u op cruise control, dan zal (bij lege batterij) je eerst een stuk op verbrandingsmotor afleggen, waarbij ook de batterij bijgeladen wordt. Op een gegeven moment bevat die genoeg lading en rij je terug een stukje volledig elektrisch, waarna de cyclus zich herhaalt. En dat zonder dat je er als chauffeur iets van merkt.

Ook bij het afzetten merk je trouwens dat je liefst alles niet te snel mag willen. Eerst pook rustig in P zetten en dan op de knop drukken, anders wil de Optima niet sluiten en kan je herbeginnen. Even wennen in het begin.

Range en verbruik

Zonder al te veel moeite haal je uit een volle batterij een elektrische range tussen 25 en 30 km, bij normaal gebruik. Daarmee kan je al wat rond de kerktoren rijden, en valt ‘ie niet uit de toon in vergelijking met andere plug-in hybrides.

Kia Optima plug-in hybride

Leg je langere afstanden af, dan verbruik je onvermijdbaar benzine. Cruisend aan 120 km/u met een lege batterij drinkt de Optima tussen de 5 en de 6 liter per 100 km, afhankelijk van de rijomstandigheden. Welk verbruik je dus gemengd haalt zal vooral afhangen van hoe frequent je kan laden en welke afstanden je aflegt.

Koffer

In schril contrast met de royale binnenruimte voor de passagiers staat de kofferruimte (die dan ook nog eens onpraktisch vormgegeven is). Volgens de brochure kan er 307 liter in de koffer.

Kia Optima PHEV koffer

Ter vergelijking, dat is 63 liter minder dan in de BMW 330e (rijtest), een wagen die toch een pak kleiner is, en die ook geen kofferruimte op overschot heeft. Daarenboven kan de bank niet plat, waardoor de Optima zeker niet met de titel van meest praktische wagen naar huis gaat. Gelukkig bestaat er ook een plug-in hybride break versie.

Kosten

Je kan je slechts eigenaar noemen van een Optima PHEV nadat je minstens 45.490€ overschrijft. In ruil krijg je de “basis” sedan plug-in hybride die, zoals eerder reeds gezegd, al bomvol extra’s zit. Vink je alle opties aan, dan komt daar nog 1.600€ bij. De nuttigste “optie”, zijnde de break versie, kost je 1.300€ extra. Vreemd genoeg levert Kia ook een break versie die minder opties bevat, en ook 3.800€ minder van de koper vraagt.

Kia Optima panoramisch dak

Daarmee zit je op enkele euro’s na op hetzelfde prijsniveau als een Passat GTE. Bij die laatste dien je wel je portefeuille nog wat verder open te trekken wil je het uitrustingsniveau tot op een vergelijkbaar peil krijgen. De Optima is dus niet de allergoedkoopste stekkerhybride op de markt, maar als je kijkt naar wat er allemaal bij zit krijg je wel veel bang-for-the-buck.

Conclusie

Bij plug-in hybride wagens denken we al snel aan de e-, i-, en gte-modellen van deze wereld. Dat er ook alternatieven daarbuiten zijn bewijst deze Kia Optima. Toegegeven, het is niet de meest flitsende en sexy optie, maar het kan wel een rationele keuze betekenen. Ben je niet op zoek naar het meest dynamische rijgedrag, maar wel naar een comfortabele, luxueus uitgeruste kilometervreter, boek dan op zijn minst een testrit. Zorg wel dat wanneer je bestelt, je tekent voor een break. De keren dat je meer dan een enkele laptoptas mee wil nemen zal je me dankbaar zijn.

Kia Optima fin

Concreet

+ Comfortabele kilometervreter
+ Standaarduitrusting

– Geen neerklapbare achterbank (in sedan)
– Kleine koffer (in sedan)
– Geen dynamisch rijgedrag

Specificaties

  • Aandrijving: voorwiel
  • Vermogen: 205 pk
  • Koppel: 376 Nm
  • Topsnelheid: 192 km/u
  • 0 tot 100 km/u: 9,4 sec
  • Gewicht: 1680 kg
  • Gemiddeld testverbruik: 4,9 liter / 100 km (met thuisladen)
  • Prijs: 45.490€
  • Prijs testwagen met opties: 47.090€