Jaguar I-Pace: Waarom Tesla nog altijd de betere aankoop is

Jaguar I-Pace of Tesla

Je wil een elektrische luxewagen kopen en twijfelt tussen de Jaguar I-Pace of een Tesla? Dit is waarom wij denken dat Tesla nog altijd de beste keuze is.

Jaguar heeft met de I-Pace vriend en vijand verbaasd door als eerste traditioneel automerk een alternatief op de markt te brengen voor de Tesla Model S en Model X. De I-pace is een elektrische crossover die een ongeveer even grote batterij heeft als de Tesla, ongeveer even ver geraakt op een volle accu en in dezelfde prijsklasse zit (bekijk hier de specs van de Tesla S, hier van de Tesla X, en hier van de I-Pace).

Heel wat kopers zullen gecharmeerd zijn door Jaguar’s elitaire uitstraling, door de premium assemblagekwaliteit en door de historie achter het merk. Hier is echter dé reden waarom een Model S of Model X op vandaag nog altijd de betere aankoop is:

Superchargen!

Jaguar heeft z’n best gedaan door in de I-Pace een 100 kW CCS-lader te installeren. De meeste fabrikanten voorzien hun elektrische wagens immers van een 50 kW lader, dus Jaguar overtreft hen hier. Het probleem is echter dat de meeste publieke laadpalen slechts 50 kW vermogen leveren. Aan een dergelijke 50 kW paal laad je met de I-Pace na 30 minuten, in het allerbeste geval, 30% van de accu bij. Als je een volledig lege batterij wil vol laden zal je meer dan 2 uur moeten wachten!

Publieke laadpalen die 100 kW kunnen leveren zullen de komende jaren couranter worden. De I-Pace is dus zeker op de toekomst voorbereid, maar op vandaag ben je daar niets mee.

Jaguar I-Pace opladen

Snelladen van een Tesla (aan een Tesla Supercharger) versus het snelladen van een Jaguar I-Pace (aan een CCS 50kW laadpaal). Waarden zijn schattingen onder ideale omstandigheden.

Hoe zit het bij Tesla dan? De Model S en Model X kunnen in de praktijk laden aan 125 kW, meer dan het dubbele vermogen dus. Tesla heeft immers een eigen laadnetwerk uitgebouwd, de zogenaamde Superchargers. Alleen al in West-Europa baat Tesla meer dan 400 laadlocaties uit met in totaal meer dan 3.000 laadpalen.

Een Tesla Model S of X (met 75 kWh batterij) superchargen van 0 tot 80% duurt slechts 40 minuten. Van 0% tot 100% duurt in het beste geval 80 minuten. Los van de laadsnelheid zijn er nog bijkomende voordelen. Zo vind je supercharger locaties zeer gemakkelijk in het Tesla navigatiesysteem, terwijl het bij de Jaguar een geklooi wordt om actieve én beschikbare laadpalen van derde partijen te vinden. Bovendien heb je geen laadcontracten of laadpasjes nodig: als Tesla rijder moet je de Supercharger kabel gewoon inpluggen en het laden begint.

Conclusie

We vermoeden dat de Jaguar I-Pace de Tesla’s op heel wat fronten evenaart of overtreft, maar niet voor wat snelladen betreft. Door een eigen snellaadnetwerk te voorzien, heeft Tesla een strategische voorsprong uitgebouwd op alle mogelijke concurrentie. Als laadgemak tijdens de langere ritten voor jou op het prioriteitenlijstje staat, dan ben je gedoemd om een Tesla te kopen.