De Ioniq 5 70 kWh AWD (2021-2022) is een volledig elektrische auto met een realistisch rijbereik van 400 km. De auto was in België te koop van 2021 tot 2022, en werd vanaf midden 2022 vervangen door een update met iets grotere batterij.
Ioniq 5 prijs
PrijsEG1 | |
---|---|
Ioniq 5 70 kWh AWD | 53.249€ |
EG1 Prijs in België, inclusief BTW.
Productie & Levering
Ioniq 5 70 kWh AWD |
|
---|---|
Leverbaar van (in België) | Juli 2021 |
Leverbaar tot (in België) | Juli 2022 |
Specs & Prestaties
Specificatie | Ioniq 5 70 kWh AWD |
---|---|
Batterijcapaciteit [kWh] Bruto | 72,6 |
Batterijcapaciteit [kWh] Bruikbaar | 70,0 |
Aandrijving | Vierwiel |
Rijbereik [km] WLTP | NA |
Rijbereik [km] EGEAR-rangeEG2 | 400 |
Acceleratie 0-100 km/u [s] | 5,2 |
Topsnelheid [km/u] | 180 |
Vermogen [kW/pk] | 225 / 307 |
Koppel [Nm] | 605 |
Verbruik [kWh/100km] EGEAR-verbruikEG2 | 18,1 |
CO2-uitstoot [g/km] | 0 |
Luchtweerstand [Cd] | NA |
EG2 Actieradius en verbruik, zoals geschat door de redactie van eGear.be. Het gaat om waarden over een gevarieerd parcours, bij een normale rijstijl en bij matige temperaturen (15°C tot 20°C).
Opladen
In onderstaande tabel vind je de laadtijden van een Ioniq 5 70 kWh AWD, aan verschillende laadpunten.
Laadpunt | Ioniq 5 70 kWh AWD |
|
---|---|---|
| Stopcontact 1-fase 10A / 2,3kW (10%-100%) | 32u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 16A / 3,7kW (10%-100%) | 20u00EG3 |
| Wallbox 1-fase 32A / 7,4kW (10%-100%) | 10u30EG3 |
| Type 2 3-fase 16A / 11kW (10%-100%) | 7u00EG3 |
| Type 2 3-fase 32A / 22kW (10%-100%) | 7u00EG3 Beperkt tot 11kW |
| CCS DC 50kW (10%-80%) | 70 minEG3 |
| CCS DC 350kW (10%-80%) | 20 minEG3 Beperkt tot 230kW |
EG3 Waarden geschat door de eGear.be redactie.
Laadkosten
In onderstaande tabel vind je een schatting van de laadkosten van de Ioniq 5 70 kWh AWD, aan verschillende laadpunten. Bij de prijs per 100 km werd een laadverlies van 10% in rekening genomen.
Laadpunt | Prijs per kWh | Prijs per 100km |
|
---|---|---|---|
ThuisEG4 | 0,23€ | 4,6€ | |
Publiek (AC) middelsnelEG5 | 0,45€ | 9,0€ | |
Publiek (DC) snelEG6 | 0,75€ | 14,9€ |
EG4 De kost van thuis laden (1-fase AC) verschilt van regio tot regio. We vermelden hier het gemiddelde bedrag. Lees hier hoe we tot deze waarde komen.
EG5 De kost van middelsnel publiek laden (3-fasen AC) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
EG6 De kost van publiek snelladen (gelijkstroom, CCS) varieert van laadpaal tot laadpaal, en/of van laadpas tot laadpas. We vermelden hier een gangbaar bedrag.
Afmetingen & Gewicht
Afmetingen | Ioniq 5 70 kWh AWD |
---|---|
Lengte [mm] | 4635 |
Breedte [mm] | 1890 |
Breedte met spiegels [cm] | NA |
Hoogte [mm] | 1605 |
Spoorbreedte voor [mm] | NA |
Spoorbreedte achter [mm] | NA |
Wielbasis [mm] | 3000 |
Bodemvrijheid [mm] | NA |
Draaicirkel [mm] | NA |
Koffer vooraan [liter] "Frunk" | 24 |
Koffer [liter] | 531 |
Koffer [liter] Achterbank neergeklapt | 1591 |
Massa Rijklaar [kg] | NA |
Massa Max. Toegestaan [kg] | NA |
Laadvermogen [kg] | NA |
Dakbelasting [kg] | NA |
Trekhaak mogelijk | Ja |
Max. gewicht aanhangwagen [kg] | 1600 |
Zitplaatsen | 5 |
Deuren | 5 |
Isofix plaatsen | Ja |
Segment | C |
Schitterende auto! Al hoop ik dat de prijs wel anders gaat zijn. Heb interesse in de RWD 78kwh. De meerprijs tov de 58kwh RWD die jullie schatten lijkt me wel enorm hoog. Ik hoop op 50k a 52k voor de RWD 78kWh
En waar blijft toch die schitterende batterij van KOLIBRI ??? In 2010 in een Audi A2: 600 km alle toeters en bellen aan, nog niet leeg en laden in 10 minuten ! ! ! DAT is nog s elektrisch rijden zoals het zou moeten zijn.
@Arthur Waarom vraag je dat niet aan DBM Energy GmbH die die batterij ontwikkeld heeft?
Persoonlijk heb ik wel sterke twijfels bij die beweerde laadtijd want die A2 had een batterijpack van 115kWh, dus stel nu nog dat hij op 10 minuten de helft van zijn capaciteit kan laden, dan zou dat willen zeggen dat je aan een constante 350KW moet laden, iets wat momenteel bij mijn weten enkel de porsche taycan zou kunnen en daar hangt dan ook een aardig prijskaartje aan. Bovendien hebben ze nooit een prijs durven geven van de kost van die batterij maar ze waren ervan overtuigd dat bij massaproductie de kost voor een 100kWh batterijpack tussen de 800/1200 euro zou liggen, gezien de huidige kost rond de €100/kWh ligt lijkt ook niet bepaald geloofwaardig, zeker gezien dat die bewering in 2010 gemaakt is.
En ik heb uiteindelijk gelijk gekregen voor de RWD 78kWh :). 49249 euro is een mooie prijs voor de Ioniq RWD. En ik vind de meerprijs voor de AWD enorm. Ik zou genoeg hebben aan de RWD. Rij nu met de I-pace. Die heeft 400pk AWD. Maar dat blijkt uiteindelijk toch gewoon overkill. Het 800Volt systeem en alle features van de wagen zelf en de looks. Ik weet het wel…
Demaarten79, ik zie ook niet zo de noodzaak voor AWD. We wonen tenslotte niet in Noorwegen. +/- 150kW gecombineerd met het onmiddellijk beschikbaar koppel van een elektrische auto is ook meer dan genoeg lijkt me.
Is het nog de moeite voor een 73 kWh 3250 bij te betalen voor een 120 km extra range ?
Zeker al je met deze wagen op 5 minuten 100 km kan snelladen.
Dan kan je met deze 3250 euro een paar 1000 km bijladen voor de zelfde investering rij je dus ruw geschat 60000 km gratis rond.
Omgekeerd kan ik thuis op 1 fase met 3.7 kw maar laden. Dan heb je snel 24 uur nodig om een 73 kWh vol te laden, dus enkel bruikbaar in het weekend.
Je gaat al verder moeten zoeken om in Belgie te kunnen laden aan die 5 minuten 100km. De meeste snelladers zijn 50Kwh versies. Enkel het Ioniq-netwerk kan dit en dat is dungezaaid om maar te zwijgen van de prijs.
Voor 3000 euro zou ik niet twijfelen. Een grotere batterij is ook beter voor de veroudering als je veel bij een snellader laadt.
Dat hangt erg van je gebruikssituatie af. Voor lange reizen door sommige delen van Europa, op plekken waar (nog) niet heel veel snelladers zijn, komt die extra range wat mij betreft zeker van pas. Ik vind de meerprijs eigenlijk ook heel redelijk. 60.000km gratis rijden lijkt me ook vrij genereus?
Als je de range echt niet nodig hebt is het uiteraard niet slim om daar meer voor te betalen, dat spreekt voor zich.
Verder zie ik niet waarom het alleen in het weekend bruikbaar zou zijn, tenzij je je auto helemaal leeg rijdt alvorens op te laden.
@Demaarten79 Als je nu met een i-pace rijdt zal je het wel merken als je auto maar meer optrekt naar 100 in 8.5s gaat tov 4.8s (in dynamic mode)nu. AWD is twee motoren en een veel krachtigere versie dan de goedkopere. De grip is beter. Ik rij momenteel met een AWD 400pk en ik ga voor de volgendeze zeker terug voor een dualmotor.
Behalve als je de volgende keer alles zelf moet betalen i.p.v. een bedrijfswagen te ‘krijgen’ via je werkgever of via je eigen bedrijf…
Waarom wordt deze auto overal in het C-segment gesitueerd? Maatvoering én prijs zitten pal in D-segment. Vergelijk ook met VW ID3: 40 CM korter en 25 CM kortere wielbasis (en die is al lang, bv. Golf ICE nog 10cm minder). En Hyundai heeft met de Ioniq al een C-segment elektrische auto.
Wielbasis is zelfs identiek aan BMW iX, en die is E-segment!