Hyundai Kona EV en Tesla Model 3: zijn ze aan elkaar gewaagd?

Hyundai Kona Electric vs Tesla

Op papier zijn de Hyundai Kona Electric en de Tesla Model 3 sterke concurrenten van elkaar, maar waar zitten de grote verschillen?

Tot voor kort leek Tesla met de Model 3 als eerste een “betaalbare” elektrische auto met +300 km rijbereik op de markt te gaan brengen. Hyundai heeft Tesla echter de loef afgestoken: de Koreanen hebben vorige week namelijk de Kona Electric gelanceerd, een EV die zowel qua prijs (vanaf 35.000€) als qua actieradius in dezelfde klasse speelt.

Er zijn al redelijk wat andere elektrische wagens op de markt met een gelijkaardig prijskaartje. Zo heb je onder andere de Nissan LEAF, de BMW i3 en de Renault ZOE. Toch is de elektrische Hyundai Kona de eerste die echt competitie kan gaan betekenen voor de Model 3. Dit komt vooral omdat hij een gelijkaardige batterijcapaciteit, en dus rijbereik, voorlegt.

Het lijkt me dus interessant om voor beide wagens het rijbereik, en enkele andere aspecten waar we nu al zicht op hebben, eens met elkaar te vergelijken:

Rijbereik

Zowel de elektrische Kona als de Tesla Model 3 zal je kunnen kopen met twee verschillende batterijcapaciteiten. De Kona komt met een 39 kWh of een 64 kWh pakket. De Model 3 komt met 50 kWh of 75 kWh.

Het rijbereik dat de auto’s daarmee optekenen verschilt naargelang de meetmethode (WLTP, NEDC, EPA, …). De Model 3 zal, mede door z’n sedan-design, vermoedelijk iets zuiniger voor de dag komen dan de Kona SUV. Met dat in het achterhoofd schat ik het praktisch haalbare rijbereik in zoals in onderstaande tabel.

Hyundai Kona EV rijbereik vs Tesla

Het praktisch haalbare rijbereik van de Hyundai Kona EV en de Tesla Model 3. De waarden zijn onze schattingen.

De 39 kWh Kona leunt qua range dus aan bij wat reeds mogelijk is met de Renault ZOE (41 kWh) en de Nissan LEAF (40 kWh). De 64 kWh Kona begeeft zich op Model 3 terrein.

Laden

Nu de sweet spot qua batterijcapaciteit – 50 tot 70 kWh – bereikt is, wordt laadsnelheid (aan publieke laadpalen) een belangrijk aspect om aan te werken.

Tesla zit wat dat betreft comfortabel: hun auto’s kunnen laadvermogens aan tot 120 kW. Dankzij hun uitgebreid Supercharger netwerk kan je dat in de praktijk ook gewoon halen. Door de Superchargers vergt roadtrippen met een Tesla quasi geen voorbereiding, zoals we mochten ervaren tijdens deze rijtest.

Hyundai Kona EV opladen

Laadvermogen en praktische laadtijden aan publieke snelle laadpalen. Voor de Kona EV: CCS 50 kW laadpalen. Voor de Model 3: Tesla Superchargers.

Hyundai voorziet de Kona Electric van een 100 kW CCS-lader. Dat lijkt evenwaardig, maar Hyundai moet beroep doen op laadpalen van derde partijen, en die kunnen in 99% van de gevallen nog maar 50 kW leveren. Een Kona zal voorlopig dus 2 tot 3 keer trager laden dan een Tesla. Binnen een drietal jaar zullen heel wat CCS-palen overgeschakeld zijn op 100 of 150 kW, waardoor je met een Kona wel voorbereid bent op de toekomst.

Het laadgemak en de laadsnelheid is eigenlijk het grootste voordeel van de Model 3 ten opzichte van de Kona EV.

Prijs

Hyundai heeft de prijzen voor de Kona EV al aangekondigd: 35.000€ voor de 39 kWh, en 42.000€ voor de 64 kWh uitvoering. Beide modellen komen standaard met een degelijke basisuitrusting, zoals bijvoorbeeld parkeersensoren en lane keep assistent.

Tesla heeft nog geen Europese prijzen gecommuniceerd. Wij schatten dat hij in Europa 40.000€ (50 kWh) tot 50.000€ (75 kWh) moet gaan kosten. Tesla hanteert verder stevige optieprijzen en heeft de gewoonte om bij de lancering van een nieuw model eerste de duurdere versies te verkopen.

Kona EV Model 3 prijs

Bedragen met een sterretje (*) zijn onze schatting aangezien de officiële prijs nog niet beschikbaar is.

Op basis van het bovenstaande durf ik voorspellen dat je met een Kona EV goedkoper af zal zijn. Veel zal evenwel afhangen van hoe Tesla de Model 3 effectief in de markt gaat zetten in Europa.

Levertermijn

Zowel Hyundai als Tesla hebben problemen om de productiecapaciteit voor hun EV’s op niveau te brengen. Bij Tesla ligt het probleem bij een gebrek aan ervaring. Bij Hyundai is het niet helemaal duidelijk, maar ik kan drie mogelijke redenen bedenken: een gebrek aan batterijpakketten. Het onderschatten van de vraag. Of misschien gewoon de onwil om zeer veel Kona EV’s te verkopen, ten koste van de benzine- en dieselaangedreven varianten.

In de praktijk komt het er op neer dat de Kona Electric vanaf september 2018 leverbaar wordt in beperkte oplage. De grote(re) volumes volgen pas in 2019.

Bij Tesla is het leveringsverhaal nog niet officieel, maar de eerste Europese Model 3’s worden in het voorjaar van 2019 verwacht. Zoals ik reeds zei, Tesla zal allicht eerste de duurdere versies (met de 75 kWh accu, vierwielaandrijving in plaats van gewoon achterwielaandrijving, …) proberen verkopen. Als je dus zit te wachten op een +300 km EV voor minder dan 45.000€, dan zal je bij Hyundai allicht sneller gesteld zijn.

Zelfrijdend

Hyundai voorziet de Kona EV standaard van een lane keep assistent. Deze rijhulp probeert je te allen tijde binnen het rijvak te houden, en het functioneert best op de snelweg.

Hyundai Kona Lane Assist vs Tesla Autopilot

Optioneel komt de Model 3 met Tesla Autopilot. Dat systeem is een pak geavanceerder dan een simpele lane assist en laat je toe om tot 2 minuten handenvrij te rijden. Volgens Tesla zal het via internetupdates zodanig verbeterd worden dat het binnen een aantal jaren zal toelaten om de Model 3 volledig zelfrijdend te maken. Misschien moet je dat laatste maar met een korreltje zout nemen, maar als je graag in een vroeg stadium met nieuwe technologie in aanraking komt, dan zal Autopilot je niet teleurstellen.

Trekhaak

Een vraag die ik wekelijks in m’n mailbox krijg: “Komt deze of deze EV met een trekhaak?”. Op vandaag heeft maar één elektrische auto een volwaardige trekhaak, en dat is de Tesla Model X.

Tesla CEO Elon Musk heeft twee jaar geleden beloofd dat ook de Model 3 een trekhaak zou krijgen, maar de Model 3’s die momenteel in de VS geleverd worden hebben het alvast niet. Het zou me dus verbazen mocht de Europese versie die optie krijgen.

Bij Hyundai moeten ze de Kona EV nog homologeren, maar ik schat de kans klein in dat hij leverbaar wordt met een trekhaak.

Conclusie

Wat rijbereik betreft zijn de Kona EV (64 kWh) en de Model 3 aan elkaar gewaagd, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Zo zal de Kona EV sneller leverbaar zijn en vermoedelijk goedkoper uitvallen. De Model 3 zal op zijn beurt sneller opladen aan publieke (Tesla) laadpalen, en zal qua semi-autonoom rijden een niveau hoger staan.